Rozdíl mezi nejrychlejší a nejpomalejší odpovědí bank je více než 3 dny

Na e-mail odpoví banky v průměru za 14 hodin, pojišťovnám to trvá ještě o 12 hodin déle, tedy v průměru více než jeden den. Oproti loňskému roku si pojišťovny pohoršily o jedenáct hodin, banky o více než čtyři. Kvalita odpovědí je však stále dobrá.

Loni odpovídaly banky na e-maily v průměru za 10 hodin, letos si klienti počkali o čtyři hodiny déle. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z dílčích výsledků výzkumů Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna, který zpracovala agentura Datank. 

Nejrychlejší odpověď přišla z Komerční banky

Na tři klientské dotazy po e-mailu nejrychleji odpovídala Komerční banka (47 minut), v loňském roce to byla Equa s průměrnou délkou odpovědi 22 minut. Letos Equa klesla na druhé místo, odpovědět na dotazy jí tentokrát trvalo více než hodinu. Těsně za ní se umístila Era - Poštovní spořitelna.

Téměř polovině bank však odpověď trvala v průměru více než deset hodin. U mBank si klienti počkali na odpovědi dokonce déle než tři dny. Podle tiskové mluvčí mBank mělo výrazné zpomalení e-mailových odpovědí na svědomí nový produkt mSpoření, kvůli kterému se zvýšil počet zaslaných dotazů.

Na co se pracovníci agentury bank ptali?

  • Otázka na aktuální limity na platební kartě a platby přes internet, jak je možné limity změnit a zda je nutná osobní návštěva pobočky. U ING Bank a Wüstenrot hypoteční banky (WHB), které nemají běžné účty, se ptali na sankce při výběru úspor z termínovaného vkladu.
  • Jaké jsou možné způsoby zrušení běžného účtu, co je třeba vyřídit a je nutná osobní schůzka na pobočce? U ING a WHB se ptali na možné způsoby zrušení spořicího účtu, co je třeba vyřídit, zda je nutná osobní schůzka na pobočce a jakým způsobem je možné vybrat úspory z účtu.
  • Dotaz na spotřebitelskou půjčku, možné způsoby sjednání půjčky a jaké dokumenty jsou potřeba. U ING Bank, Raiffeisenbank im Stiftland a WHB se ptali na spořicí účet, možné způsoby zřízení, jaké dokumenty jsou potřeba a jaký je aktuální úrok zhodnocení.
Průměrná rychlost odpovědí u bank v roce 2014
BankaČas (hodiny:minuty:sekundy)
Komerční banka0:47:40
Equa bank1:02:00
Era Poštovní spořitelna1:07:00
ING Bank1:35:20
ČSOB1:49:40
UniCredit Bank5:42:00
GE Money Bank6:19:00
Waldviertler Sparkasse 6:25:00
Zuno banka8:26:40
Fio banka8:48:40
Evropsko-ruská banka9:22:00
Sberbank11:09:00
Air Bank11:19:00
Raiffeisenbank im Stiftland13:03:00
Citibank13:12:20
LBBW Bank13:48:20
Wüstenrot hypoteční banka18:00:40
Oberbank20:10:00
Česká spořitelna28:28:20
Raiffeisenbank32:00:40
mBank88:22:00

Rozdíl mezi pojišťovnami více než 100 hodin

Pojišťovny oproti loňsku nejkratší průměrnou rychlost téměř nezměnily. S 22 minutami se na první příčku vyšvihla Wüstenrot pojišťovna. Druhou a třetí nejrychleji odpovídající pojišťovnou byly Česká pojišťovna (55 minut) a ČSOB Pojišťovna (2 hodiny 10 minut). Osm pojišťoven odpovědělo do 10 hodin a do průměru, který byl 26 hodin, se jich vešlo 13.

Na posledním místě s výrazným odskokem skončila ING Životní pojišťovna, které trvalo zodpovědět tři otázky v průměru 102 hodin a 33 minut. Podle průzkumu ČSOB Pojišťovny přitom klienti považují za naprostou samozřejmost odpověď do 24 hodin. Za kvalitní servis potom reakci do dvou hodin.

Na co se pracovníci agentury ptali pojišťoven?

  • Jak staré vozidlo je možné pojistit? U životního pojištění se ptali na uplatnění daňových úlev, čeho se to týká a co je k tomu potřeba. (u AIG pojišťovny dotaz na úrazové pojištění).
  • Jaká rizika jsou obsažená v základní variantě cestovního pojištění? Jakým způsobem lze pojištění sjednat? A u životního pojištění, do jakých fondů lze investovat a zda pojišťovna nabízí také garantovaný fond.
  • Platí povinné ručení i mimo ČR? U životního pojištění otázka na „progresi“ u pojištění úrazu a co dané procento znamená.

Fakta

Banky

  • Na e-mail odpoví v průměru za 14 hodin a 19 minut, loni to bylo 9 hodin a 43 minut.
  • Pět minut trvaly nejrychlejší odpovědi, které dorazily od Fio banky a Equa bank.
  • Nejpomalejší odpověď přišla od mBank – za 119 hodin.
  • Na všechny tři dotazy odpověděla v průměru nejrychleji Komerční banka, a to za 47 minut.
  • Potvrzení o doručení dostanou klienti od 11 bank.

Pojišťovny

  • Na e-mail odpoví v průměru za 26 hodin a 34 minut, loni to bylo 15 hodin a 25 minut.
  • Nejrychlejší odpověď dorazila od pojišťovny UNIQA, a to za sedm minut.
  • Na čas si naopak dala ING Životní pojišťovna, které odpověď trvala deset dnů.
  • Na všechny tři dotazy odpověděla v průměru nejrychleji Wüstenrot pojišťovna, a to za 22 minut.
  • Potvrzení o doručení poslalo alespoň jednou 15 pojišťoven z 21.

Partnery výzkumu jsou KPMG Česká republika a IBM Česká republika.

„Aby si banky a pojišťovny naklonily klienty, musí dodržet několik parametrů. Především je to doba, během které zareagují na klientův požadavek. Dále jde o to, jak se zpracování požadavku promítne do historie komunikace s klientem v informačním systému pojišťovny. A nakonec je důležité, jak tuto informaci umí finanční instituce kontextuálně vyhodnotit, a to ideálně v reálném čase. To může být spouštěčem pro další proces, například přidělení osobního poradce nebo nabídku vhodných doplňkových produktů a individuálních slev,“ říká Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor společnosti IBM Česká republika, která bankám dodává IT řešení a doplňuje, že díky propojení informací pak mohou banky a pojišťovny vedle kvalitní obsluhy klienta také získávat nové obchodní příležitosti.

Kvalita odpovědí je stále vysoká

Finanční instituce odpovídaly i v tomto roce nadprůměrně kvalitně. U naprosté většiny z nich dostal klient dostačující odpověď, u poloviny maximálně kvalitní odpověď alespoň u dvou ze tří otázek.

Existují také případy, kdy banka či pojišťovna klientův dotaz nezodpoví, dokud jí nedodá své identifikační údaje, například rodné číslo, bydliště nebo číslo smlouvy. A to i přes to, že je dotaz  formulovaný zcela obecně. Ale tento přístup není systematický a objevuje se jen v některých vlnách, zřejmě v závislosti na předmětu daného dotazu.

Další z položek, která byla u testování hodnocená, bylo zaslání potvrzení o doručení klientova dotazu bance. Loni potvrzení přidala Raiffeisenbank, v tomto roce zasílá potvrzení nově Equa bank, Zuno banka a Citibank. Celkem dostanou klienti potvrzení o doručení alespoň jednou od 11 bank. U pojišťoven dostanou klienti potvrzení od 15 z nich. Nově například od České pojišťovny, ING Životní pojišťovny a Uniqa pojišťovny.

Autor:

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

Studie: Jaké profese připraví AI o práci a které ovlivní. Dotkne se to i vás?

Umělá inteligence AI začíná hýbat pracovním trhem. Dotkne se zhruba 2,3 milionů Čechů a razantní dopad pocítí asi 600 tisíc pracovníků. Nutností bude rekvalifikace a zvyšování vzdělání. Podle...

Klíč k finanční nezávislosti FIRE aneb jak odejít do penze dřív, než naši rodiče

Představte si, že je vám 40. Ráno vám ale nezvoní budík v šest a nemíříte do práce. Budíte se, kdy chcete, a věnujete se jen tomu, co vás baví. To není jen sen, ale reálný cíl pro ty, kdo se vydali...

Deset dní do podání daní online. Pozor na tyto chyby v přiznání

Termín pro podání daňového přiznání elektronicky se blíží. Letos připadá na pátek 2. května, což je za deset dní. Online podání je povinné pro všechny OSVČ, drobné živnostníky a podnikatele, kteří...

Planetum: Ze stoleté instituce udělal moderní kulturně vzdělávací centrum

Práce v hvězdárně či planetáriu je hodně specifická. Dělat ji a nemít ji zároveň jako koníčka tím pádem prostě nejde. „Každý tu musí být srdcař. Bez toho by jejich střediska spadla na úroveň multikin...

Roman Pospíšil: Mám za to, že trhy se mohou vrátit do normálu raz dva

„Jestli jsem měl deset milionů korun, a teď jich mám osm, tak se na to nehezky kouká. Ale neznamená to, že jsem o to přišel, pokud to teď neprodám,“ říká v rozhovoru o současných propadech na...

29. dubna 2025

Přiznáním daní to 2. května nekončí. Kdo platí zálohy na dani a jak je to s odvody

Na internetové přiznání daní z příjmu zbývají už jen tři dny. Posledním dnem je pátek 2. května 2025. Nezapomeňte včas zaplatit daň z příjmu a také odevzdat přehledy a uhradit správnou výši odvodů....

29. dubna 2025

Sedm nejzávažnějších typů finančních podvodů, na které byste si měli dát pozor

Premium

Finanční a investiční podvody jsou známé po staletí a mnohé přetrvávají v téměř nezměněné podobě až do současnosti. Rozvoj digitálních transakcí a rozšíření spektra finančních produktů vedou však i...

28. dubna 2025

Planetum: Ze stoleté instituce udělal moderní kulturně vzdělávací centrum

Práce v hvězdárně či planetáriu je hodně specifická. Dělat ji a nemít ji zároveň jako koníčka tím pádem prostě nejde. „Každý tu musí být srdcař. Bez toho by jejich střediska spadla na úroveň multikin...

27. dubna 2025

Řídit velké rodinné festivaly je pořádná jízda, říká promotérka Bezva Festu

Jedna z největších rodinných festivalových roadshow s názvem Bezva Fest slaví letos páté narozeniny. Přitom na začátku stála jen parta nadšenců v čele s Adélou Markovou a hned po prvním ročníku jim...

26. dubna 2025

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

25. dubna 2025  9:05

Studie: Jaké profese připraví AI o práci a které ovlivní. Dotkne se to i vás?

Umělá inteligence AI začíná hýbat pracovním trhem. Dotkne se zhruba 2,3 milionů Čechů a razantní dopad pocítí asi 600 tisíc pracovníků. Nutností bude rekvalifikace a zvyšování vzdělání. Podle...

25. dubna 2025

Domů se nevrátil, zahynul v práci. Na co má rodina nárok, radí advokát

V Česku dochází na pracovištích každoročně k několika desítkám smrtelných pracovních úrazů. Pozůstalí většinou vůbec netuší, na jaké odškodnění mají nárok.

25. dubna 2025

Chystá se bič na krátkodobé pronájmy. Obce chtějí víc moci

Barcelona a Berlín. Co mají společného? Ukazují, jak přísná může být regulace krátkodobých pronájmů, jako je Airbnb. Mimo jiné proto, aby chránila dostupnost bydlení pro místní obyvatele. „Podobnou...

24. dubna 2025

KOMENTÁŘ: Firemní dluhopisy jsou lákavé, jde však o investici do prázdné skořápky

Firemní dluhopisy už zlákaly řadu investorů. Nabízejí daný výnos a zdánlivě jednoduchý princip. Investor půjčí firmě a na oplátku dostane pravidelný úrok a po splatnosti i jistinu zpět. Některé firmy...

24. dubna 2025

Digitálních nomádů přibývá. K práci na dálku je ale nezbytná disciplína

Cestují po světě a pracují přes internet odkudkoli, často navíc nevydrží dlouho na jednom místě – to jsou společné znaky digitálních nomádů. Podle odhadů pracuje takhle na dálku z různých koutů světa...

23. dubna 2025

Klíč k finanční nezávislosti FIRE aneb jak odejít do penze dřív, než naši rodiče

Představte si, že je vám 40. Ráno vám ale nezvoní budík v šest a nemíříte do práce. Budíte se, kdy chcete, a věnujete se jen tomu, co vás baví. To není jen sen, ale reálný cíl pro ty, kdo se vydali...

23. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.