Bankéři si vás nahrávají, vy si můžete telefonní hovor nahrát také

aktualizováno 
Určitě se vám to také stalo. Když zavoláte do call centra banky, nebo vám volají sami s nějakou nabídkou, ozve se monotónním hlasem formulka: upozorňujeme vás, že "v zájmu zkvalitňování služeb" bude váš hovor monitorován.

Všechny banky si hovory s klienty nahrávají, informace archivují 10 let. I klient si může bankéře nahrát, musí jej na to však upozornit předem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Zajímalo nás, jestli si banky nahrávají opravdu všechny hovory, co má klient dělat, když chce nahrávku dohledat a použít třeba pro reklamaci, a pak také, jestli si může naopak hovor nahrát sám klient a jak se na to banky tváří," vysvětluje Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com.  

Nahrávají všechny banky, data uchovávají 10 let

Na otázku, zda si hovory nahrávají, odpověděly všechny banky shodně, že ano. Mírně už se lišily odpovědi, jak dlouho nahrávky archivují. Kromě Fio banky, která uvedla, že tyto informace nezveřejňuje, a Zuno banky, která délku uchování nespecifikovala, ostatní ctí zákonnou délku pro uchování dat, a to je po celou dobu smluvního vztahu s klientem a potom ještě dalších 10 let. U ČSOB je délka archivace rozdílná podle toho, o jakou linku se jedná. Kde jde o finanční transakce, platí zákonná lhůta 10 let, obecné infolinky jsou archivovány přibližně tři roky.

Pokud by chtěl klient nějakou nahrávku dohledat, řeší to banky individuálně. Když jde o reklamaci, požádá standardně přes klientské oddělení, infolinku, e-mailem či na pobočce. Klient si může hovor poslechnout, někdy dostane i opis nahrávky a pak následuje klasické reklamační řízení. Samozřejmě automaticky poskytnou banky nahrávky na oficiální žádost policii.

Proč si banky hovory nahrávají?

"Jedním z důvodů je zlepšování našich služeb. Proto pokud klient u nějaké reklamace zažádá o použití nahrávky, rádi si ji poslechneme, a pokud z ní zjistíme nějakou naši chybu, snažíme se z ní poučit," říká mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Odpovědi mluvčích ostatních bank byly velmi podobné, nejpodrobněji se v odpovědi vyjádřila ČSOB. "Děje se tak z několika důvodů. Sledujeme interní kvalitu, hovory pracovníků posloucháme a hodnotíme, zda v něm zazněly všechny informace, které klient potřebuje. Další jsou důvody evidenční. Pokud by chtěl klient podat reklamaci na hovor, tak aby byl k dispozici. A konečně také pro potřeby policie, soudů a podobně," uvádí mluvčí banky Pavla Hávová.

Všechny banky se shodly na tom, že je klient na možnost nahrání předem upozorněn a má možnost hovor ukončit.

I klient si může nahrát bankéře

Jestli zatoužíte po tom, že si pořídíte nahrávku vlastní, je to vaše právo. A banky vám to umožní. Musíte však splnit stejnou povinnost, jako mají ony, a to upozornit na nahrávání předem.

"Ještě se nám to nestalo, ale pokud by se klient rozhodl nahrávku zveřejnit i se jménem bankéře, měl by dodržovat zákon," doplňuje Marek Pšeničný z České Spořitelny. Na dodržování zákona o ochraně osobních údajů upozorňuje také Markéta Dvořáčková, mluvčí Equa bank. Žádné podmínky pro nahrávání ze strany klienta si nestanovily například Fio banka, Zuno či Raiffeisenbank.

Autor:

Nejčtenější

Odbornice: Jít do hypotéky bez jediné našetřené koruny není rozumné

Lucie Drásalová, hypoteční a úvěrová analytička Partners

Centrální banka a ministerstvo financí chystají novelu zákona, která má mladým lidem do 36 let zajistit snazší přístup...

Na zakázce se nedohodli, přesto mu firma účtuje tři tisíce

Ilustrační snímek

Nefungující výrobek můžete vyměnit, špatnou práci reklamovat. Co ale dělat v případě, kdy pro vás řemeslník nic...

Kvíz: Zvládli byste to, co vaše děti?

Soutěže se zúčastnilo více než sedmdesát tříd.

Jak jsou na tom s finanční gramotností, to si mohli školáci ověřit v celoevropské soutěži European Money Quiz. V našem...

Komentář: Budeme mít v Česku čtyřdenní pracovní týden?

Ilustrační snímek

O zavedení čtyřdenního pracovního týdne v poslední době slýcháváme stále častěji, a to zejména v souvislosti s rostoucí...

Češi sice brblají, ale zvyklostem v zahraniční firmě se přizpůsobí

Ilustrační snímek

K Němcům loajální, na Američany usměvavý, se Skandinávci kamarádský. Jaká pravidla a zásady musí český zaměstnanec...

Další z rubriky

Finanční produkty roku 2018: na špici jsou Air bank, Equa, UCB i mBank

Ilustrační snímek

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku 2018 zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Air Bank má...

Mít doma staré neplatné bankovky může být terno, draží se i padělky

Nejvzácnější je pětitisícikoruna z roku 1919.

Naše koruna, tedy přesněji ta československá a navazující česká, slaví sto let. Za některými státovkami a bankovkami...

Den spoření: co byla střádanka a jak šetřil Palacký i lidé za socialismu

Vkladní knížka Františka Palackého

Pokud patříte k lidem, kterým se daří šetřit, máte důvod k oslavě, 31. říjen je totiž Světovým dnem spoření. Ve...

Maláčová přišla s dalším řešením rodičovské. Babiš jej podpoří

Maláčová přišla s dalším řešením rodičovské. Babiš jej podpoří

Kurzy.cz Rozbuškou v koalici je stále rodičovský příspěvek. Sociální demokracie s hnutím ANO hledají shodu už dva měsíce. Největ...

Najdete na iDNES.cz