Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Test: Dostat v bance kávu? Tak to abyste si přišli aspoň pro hypotéku

aktualizováno 
Není klient jako klient. Zatímco při sjednání hypotéky vám kávu, nebo vodu nabídnou téměř v polovině bank, když chcete zhodnotit 200 tisíc korun, zůstanete většinou bez občerstvení.

V devíti z 21 testovaných bank dostanou žadatelé o úvěr vodu či kávu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to testu, které pro výzkum Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2014 provedla agentura Datank. Partnery sondy jsou společnosti KPMG Česká republika a IBM Česká republika.

Testování probíhalo od poloviny června do prvního týdne v červenci 2014 na 21 pobočkách bank, 19 působících v Praze a dvou mimopražských - Waldviertler Sparkasse - Pelhřimov a Raiffeisenbank im Stiftland v Plzni ve dvou vlnách. Při první návštěvě žádali klienti o hypotéku, při druhé chtěli zhodnotit 200 tisíc korun.

Letos více občerstvení

I když výsledky nejsou vynikající, oproti loňsku se banky zlepšily. V minulém roce totiž kávu či vodu poskytlo žadatelům o úvěr pouze pět bank a těm, kteří chtěli zhodnotit úspory, jen dvě banky.

Dnes si žadatele o úvěr předchází devět bank, a to Equa Bank, GE Money Bank, LBBW, mBank, Oberbank, Raiffeisenbank, Raiffeisenbank im Stiftland, UniCredit Bank a Waldviertler Sparkasse. Sberbank naopak nabídla občerstvení pouze klientovi, který žádal o zhodnocení 200 tisíc korun. 

Najde se však i banka, kde to, proč do banky přijdete, nerozlišují. Taková je Air Bank, kávu, vodu či čaj nabídli v obou případech.

Lepší je i orientace na pobočkách

Meziroční zlepšení bank dokládají i další výsledky testování. Banky jsou nyní vstřícnější a více se snaží o to, aby podaly kvalitnější informace. Klienti kladně hodnotí například zlepšení orientace na pobočkách, jsou spokojeni, když je u vchodu někdo přivítá a případně usadí. Pozitivně také hodnotili, že vidí na monitor pracovníka.

„Přesto jsme se letos setkali i se zvláštním přístupem, kdy pracovnice při zadávání parametrů a kalkulaci úvěru odcházela do vedlejší místnosti a nemohla tento úkon provést před klientem na svém počítači,“ říká k výzkumu analytička agentury Datank Radka Krůtová.

Zvítězila UniCredit Bank

Rozdílné výsledky v meziročním hodnocení ukázaly i nestálost finančních ústavů. Banky, které loni vedly žebříček, tedy Sberbank, LBBW a ING Bank, letos zaostaly. Na stupně vítězů nyní vystoupaly velké banky UniCredit Bank, ČSOB a Raiffeisenbank. Jedna z mála bank, která si udržela své pořadí, je Komerční banka. Ta se podruhé umístila na celkovém čtvrtém místě. Na spodních příčkách se naopak již druhý rok za sebou drží Fio banka.

„Uvedené výsledky opět potvrzují, že ve vztahu ke klientovi jsou klíčové dva aspekty: lidský faktor, tedy kontaktní pracovník banky, a znalost klienta. Znalost zákazníků má paradoxně výrazný vliv na chování zaměstnance banky. Pokud ten ví, jaké produkty klient již ‚konzumuje‘, nebo o jaké se v danou chvíli zajímá, může se zákazníkem komunikovat osobněji a cíleněji. Výsledkem bude spokojenější klient i pracovník banky. A kávičku v bance budou nabízet nejen žadatelům o hypotéku,“ říká Roman Mentlík, ředitel pro finanční instituce společnosti IBM Česká republika.

ZjištěníJak bankéři nejčastěji komunikují s klienty

Pozitiva

  • Letos pracovníci banky častěji doplňovali svůj výklad tištěnými materiály. U hypotečního úvěru dostal klient od většiny bank vytištěnou kalkulaci, případně produktové podmínky nebo žádost o potvrzení příjmu. Výjimkou byla Oberbank, kde pracovnice nechala klienta údaje zapisovat ručně. U Raiffeisenbank im Stiftland odcházel klient z pobočky také bez podkladů, ty mu ale ještě týž den zaslali na e-mailovou adresu.
  • Ve druhé vlně, kde chtěl klient zhodnotit své úspory, nabídla tištěné materiály (produktové letáky nebo tištěné kalkulace) také většina bank (18 z 21). Výjimkou byly Air bank, mBank a Fio banka, odkud si klient odnášel rukou psané poznámky na papíře. Právě tyto banky ale komunikují s klienty převážně mimo pobočku, prostřednictvím elektronického bankovnictví.

Negativa

  • Zatímco pozdravu se samozřejmě dočkají v každé bance, dotaz „co pro vás můžu udělat?“ zazněl jen v 16 bankách z 21. Loni se takto nezeptali pouze v jedné bance.
  • V čem došlo letos k výraznějšímu poklesu, je nabídka další schůzky a shrnutí informací na závěr schůzky.
  • Také v hodnocení vstřícnosti a vzhledu pracovníka se v tomto roce klienti posunuli od vysokého pouze k průměrnému hodnocení.
Autor:
  • Nejčtenější

Vsadili na tradiční řemeslo. Úspěšně podnikají už třicet let

Začínali v malé dílně o 16 m2. Postupně se rozšiřovali, stěhovali, nabírali zaměstnance. Dnes kromě čalounictví rodinná...

Daňové přiznání za rok 2019: využijte chytré interaktivní formuláře

Za rok 2019 podávají daňové přiznání nejen živnostníci, podnikatelé či umělci a další osoby samostatně výdělečně činné,...

Nový trend na trhu práce: hledá se dělník, který z firmy neodejde

Už několik let se šušká, že jejich práci převezmou stroje a v moderních výrobách už pro ně nezbude místo. Zatím tomu...

Manželovy děti mě málem připravily o bydlení, pomohla mi zpětná hypotéka

Starší lidé, kteří nečekaně potřebují vyšší částku, si často myslí: Jsem moc starý, nikdo mi hypotéku či půjčku nedá......

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zmapovali jsme aktuální nabídku spořicích účtů. Některé banky zvýšily úroky

Spořicí účty sice inflaci neporazí, přesto na nich mají Češi spoustu peněz. Kolik vynášejí a jaký je trend v úrokových...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Karetní realita: PIN na šupině, kartu dala synovi, účet vysál kolega

Platit kartou Čechy baví. V digitálních platbách jsme dokonce na špici v Evropě. Používáme je doma i v cizině a platíme...

Zmapovali jsme aktuální nabídku spořicích účtů. Některé banky zvýšily úroky

Spořicí účty sice inflaci neporazí, přesto na nich mají Češi spoustu peněz. Kolik vynášejí a jaký je trend v úrokových...

Stavební spoření lze předplatit dopředu s výnosem přes tři procenta

Stavební spoření dnes využívají lidé, kteří si chtějí půjčit, stejně jako ti, kteří si jeho prostřednictvím spoří....

Kolik vám banky strhnou z účtu za platbu kartou a výběr peněz v cizině

Na zahraniční dovolenou vyjíždí většina Čechů s minimální hotovostí a spoléhá na platební kartu. Víte ale, kolik si...

Najdete na iDNES.cz