„Rozhodl jsem se propustit Jonathana Friedlanda. Jonathan značně přispěl k rozvoji mnohých oblastí, ale jeho užití tohoto slova minimálně ve dvou případech ukázalo nepřijatelně nízkou míru povědomí o rasových otázkách a citlivosti, a není v souladu s hodnotami společnosti,“ uvedl Hastings v memorandu, které na svém webu zveřejnil The Hollywood Reporter.
Podle dokumentu došlo ke zmiňovaným incidentům před několika měsíci. Friedland měl poprvé použít vysoce hanlivý termín na meetingu, jehož tématem byla právě „delikátní“ slova. Hastings uvádí, že podle dalších účastníků schůzky bylo Friedlandovo užití slova nevhodné a bolestivé, nicméně šéf komunikace se za celou situaci omluvil.
Páteční rozhodnutí o výpovědi zdůvodňuje Hastings tím, že se jenom před pár dny dozvěděl o dalším případu, kdy Friedland použil hanlivý termín. Tentokrát si jej vyslechli dva zaměstnanci tmavé pleti z personálního oddělení, kteří Friedlandovi pomáhali řešit kontroverzi způsobenou na již zmiňovaném meetingu.
Lídři musí jít příkladem
Tento druhý incident, který se odehrál pouhých několik dní od prvního, Hastingse utvrdil v tom, že Friedland nechápe podstatu problému a je nutné jej propustit. Podle memoranda navíc tři měsíce od prvního incidentu hovořil Friedland se skupinou zaměstnanců Netflixu tmavé pleti a o svém prohřešku se nijak nezmínil, což mnozí z nich pochopili jako důkaz toho, že za svá slova nebere zodpovědnost.
Sám Friedland na svém Twitteru komentoval propuštění slovy, že „lídři musejí jít příkladem“ a on nebyl s to dodržet tento standard, když byl „necitlivý během projevu k jeho týmu o slovech, která urážejí“. Vyjádřil také politování nad situací, kterou lidem ve své „milované firmě“ způsobil.
Friedland šéfoval komunikaci Netflixu od ledna 2012. Podle profilu, jejž má na sociální síti LinkedIn, předtím pracoval například pro společnost Walt Disney Company nebo deník The Wall Street Journal.
Použití „slova na N“ člověkem, jenž sám nemá tmavou barvu pleti je především v západním světě považováno za nemyslitelné. Hastings v dopise zaměstnancům Netflixu píše, že „téměř neexistuje kontext, ve kterém by bylo jeho užití vhodné či konstruktivní (dokonce ani během zpěvu písně či čtení scénáře). A neexistuje způsob jak neutralizovat emoce a historii za tímto slovem v jakémkoli kontextu.“