Netflix jako nový král zábavy. Už má větší cenu než Disney

  10:27aktualizováno  10:27
Americká společnost Netflix aspiruje na post největší zábavní společnosti na světě. Akcionáři mu na burze věří natolik, že v současnosti hodnota tohoto poskytovatele filmů a seriálů online překonala i mediální gigant The Walt Disney Company. Netflix má přitom zhruba pětkrát menší obrat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Tržní hodnota Netflixu nyní dosahuje 152,7 miliardy dolarů (3,4 bilionu korun), The Walt Disney Company burza oceňuje na 152,33 miliardy. V současné době charakteristické masivním přesunem diváků z kin a od kabelové televize k internetu je streamovací služba hitem. 

Od vstupu Netflixu na burzu v roce 2002 stoupla hodnota jeho akcií o 33 tisíc procent. Růst pokračoval i letos, a to přibližně o 80 procent od začátku roku. Takového výkonu nebyla schopna žádná jiná společnost z indexu S&P 500, který sdružuje pět set nejhodnotnějších amerických společností obchodovaných na burze.

Vývoj hodnoty Netflixu na burze

Vývoj hodnoty Netflixu na burze

Důvěru investorů podporuje například spolupráce s významnými osobnostmi, kterou Netflix navázal v posledních měsících. Smlouvu s firmou uzavřel bývalý americký prezident Obama s manželkou Michelle nebo scenárista Ryan Murphy, který stojí za úspěšnými seriály Glee nebo American Horror Story.

Počet platících zákazníků Netflixu navíc trvale roste. V dubnu firma oznámila, že na celém světě – včetně České republiky, kam vstoupila v roce 2016 – už jich má 125 milionů. Ve Spojených státech si službu předplatila každá druhá domácnost. Firma působí ve všech zemích světa kromě Číny, Sýrie, Severní Koreje a poloostrova Krym.

Za první čtvrtletí letošního roku hlásí Netflix 7,4 milionu nových předplatitelů, což je o 50 procent větší nárůst než ve stejném období v roce 2017. A to navzdory tomu, že firma loni zdražila předplatné. Analytici předpokládají, že mimo USA má společnost potenciál získat desítky milionů nových zákazníků.

Raketovému vzestupu Netflixu pomohla úspěšná sázka na vytváření vlastního obsahu. Ten služba začala postupně nabízet společně s filmy a seriály od klasických tvůrců. Prvním takovým výtvorem bylo politické drama Dům z karet, v hlavní roli s tehdy ještě populárním Kevinem Spaceym.

Netflix od té doby vytvořil řadu oceňovaných projektů, například seriály Narcos, Stranger Things nebo Orange Is the New Black. Podle šéfa obsahu Teda Sarrandose bude mít společnost ve svém portfoliu do konce letošního roku přes tisícovku seriálů a filmů, o jejichž vznik se zasloužila.

Netflix plánuje letos investovat do své nabídky dalších osm miliard dolarů, přičemž až 85 procent této částky bude pokrývat tvorbu vlastního obsahu. Podle Sarrandose až 90 procent platících zákazníků sleduje tyto originální programy pravidelně.

Avengers už na Netflixu nebudou

Na rozdíl od tradičních tvůrců kinematografického obsahu, kteří se mohou soustředit na svoje individuální projekty, předplatitelský model Netflixu vyžaduje univerzální nabídku. Čerstvé novinky musí oslovit všechny zákazníky, aby se pravidelně vraceli a platili minimálně 10 dolarů měsíčně nebo osm eur v Evropě. Předplatné je totiž možné na rozdíl od kabelovky kdykoliv zrušit. Jelikož více než polovina uživatelů pochází z jiných zemí než USA, Netflix musí klást důraz i na „mezinárodní“ charakter vysílání.

The Walt Disney Company se nicméně také snaží držet krok s dobou a plánuje zavést vlastní streamování videa pro rodiny. V dubnu firma spustila službu ESPN+ zaměřenou na vysílání sportu přes internet. Později navíc oznámila, že od příštího roku přestane dodávat Netflixu svoje filmy. Ve službě tak nebudou ke shlédnutí například populární komiksové filmy od Marvelu, jako jsou Avengers, nebo Hvězdné války.

Disney v současnosti usiluje o koupi většiny aktivit studia 21st Century Fox za 52 miliard dolarů, čímž by si upevnil pozici nejhodnotnější mediální společnosti světa. Zatím ovšem není jasné, jak se k akvizici postaví americký antimonopolní úřad. Pokud nebude mít námitek, ke spojení by mělo dojít v létě 2019.

Mysli na přehrávání! Nadšenci vyzkoušeli Netflix ovládaný myšlenkami:

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Neplatič Amazon. Druhý rok v řadě nebude platit federální daň z příjmu

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Část Američanů se zájmem čekala na to, kolika místná bude federální daň, kterou zaplatí technologický gigant Amazon. Ta...

Další módní značka stahuje rasistický výrobek. Gucci se zbavuje svetru

Módní značka Gucci stáhla z prodeje svetr, který údajně připomíná rasistické...

Luxusní značka Gucci po rozsáhlé kritice na sociálních sítích ve čtvrtek stáhla z prodeje nejnovější model svetru...

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

Najdete na iDNES.cz