Servisní poplatek zákazníci rozvážkovým společnostem platí od roku 2022 a jsou určené hlavně na provoz samotné platformy, zlepšování služeb, inovace vývoj technologií či inženýrských sítí.
„Já jsem vždycky myslel, že v e-commerce servisní poplatek = poplatek za doručení (anžto doručení je ten servis),“ diví se Tomáš Čupr z Rohlíku.
Čuprova služba Rohlík Premium v minulosti nabízela pro své předplatitele speciální službu dvojnásobnou kompenzaci, tu ovšem v roce 2022 zrušila. „Často nám říkáte, že dvojnásobná kompenzace za zpoždění nákupu či reklamaci pro členy Rohlík Premium je zbytečná a chcete dostat zpět jen to, co jste zaplatili... Nakonec jsem se rozhodli tuto kompenzaci zrušit a vracet 100 procent hodnoty reklamovaného zboží,“ stálo ve sdělení.
Mnohým zákazníkům se ovšem takové rozhodnutí nelíbilo. „Mě tenkrát tato výmluva tak vytočila, že jsem zrušil Premium a už tam nenakoupil,“ vzpomíná bývalý zákazník Michal.
Poplatek je klíčový
Společnost Wolt na začátku tohoto roku poplatek upravila na pětiprocentní podíl z celkové hodnoty objednávky s maximální a minimální výší ceny.
„Poplatek za služby je klíčový pro udržení stability společnosti a zajištění toho, aby platforma fungovala na nejvyšší možné úrovni,“ doplňuje mluvčí Woltu Jana Jarošová s tím, že cílem je zajistit, aby zákazníci měli k dispozici dostupnou a spolehlivou službu, kurýři obdrželi smysluplné odměny a obchodní partneři těžili z cenných příležitostí k dodatečnému prodeji.
Rohlík plní své cíle. Letos chce dále rozvíjet německý trh a dobýt Mnichov |
„Kromě toho Wolt neustále pracuje na zlepšování svých služeb, nabízí slevové akce na objednávky i dopravu a rozšiřuje výhody pro zákaznický program Wolt+, které mohou zákazníkům umožnit ušetřit násobek hodnoty servisního poplatku,“ popisuje Jarošová.
Podle ředitele Foodory Adama Kolesy se v rámci různých cenových hladin a situací ve městech může výše poplatku mírně lišit. „Je to ale standardní položka v nízkomaržovém food delivery segmentu.“ doplňuje Kolesa.
Rozvozy zdarma neexistují
V roce 2016 se do rozvozů svých meníček pustila také síť rychlého občerstvení KFC, ovšem sklidila za to od zákazníků velkou kritiku. Na speciálním webu, který kvůli tomu firma zřídila, slibovala, že je rozvoz zdarma. Tak to ale v praxi nebylo. Účtován sice nebyl žádný extra poplatek, ale zákazníci si začali všímat, že stejné pokrmy jsou o třetinu dražší, než kdyby si je koupili v provozovně. A že levněji jim je doveze i jiná služba specializovaná na rozvoz jídel.