Podle nové zprávy společnosti Barclays vyprodané koncerty turné Eras Tour podpoří britskou ekonomiku o téměř miliardu liber, asi 27 miliard Kč. Patnáct zpěvaččiných koncertů ve Velké Británii navštíví podle odhadů přes milion fanoušků. Informaci přinesl portál BBC.
Návštěva koncertu Taylor Swiftové však není jen hudební zážitek. Je pro její fanoušky natolik výjimečný, že ji přetavují v událost, za kterou je třeba utrácet. Kromě samotné ceny vstupenky platí také za cestu, ubytování, jídlo před koncertem anebo za oficiální merchandise. Mnozí si pro tuto „velkou“ událost zakoupí i nové oblečení.
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album |
Odborníci ve Velké Británii spočítali, že každý jednotlivý swiftie, který navštíví koncert Eras ve Velké Británii, utratí za vystoupení svého idolu v průměru 848 liber, asi 23 tisíc Kč. Tato částka je více než dvanáctinásobkem průměrné ceny lístku na koncert za 67 liber (1 800 Kč). Ekonomika tak může díky patnácti koncertům turné v létě očekávat podporu ekonomiky ve výši 997 milionů liber, tedy přibližně 27 miliard Kč.
Kolik stojí fandovství
Zpráva ukazuje, kolik a za co utrácejí její nejvěrnější fanoušci zpěvačky a jakou podporu místní ekonomice díky tomu přinášejí. Výzkumníci se v dubnu dotazovali vzorku dvou stovek dospělých Britů, kteří si zajistili nebo se snaží koupit vstupenky na koncert turné Taylor Swiftové. Získali tak reprezentativní vzorek podle věku, pohlaví, regionu a příjmové skupiny.
Eras Tour po Velké Británii začne příští měsíc na stadionu Murrayfield v Edinburghu. Ti, kteří měli to štěstí a zúčastní se ho osobně, utratili za vstupenku v průměru v přepočtu 5 600 Kč. Fanoušci, zhruba 14 procent z celkového počtu, kteří si koupili VIP nebo jiná prémiová místa, však utratili za lístek více než 11 tisíc Kč.
Před Taylor Swift se klaní politici i byznys. Teď ji zkoumal vědecký summit |
Zpráva dále odhaluje, že swifties utratí v průměru 3 200 Kč za ubytování a tři tisíce korun za cestu na koncert. Osmnáct procent z nich si při této příležitosti koupí také nové oblečení, průměrná částka utracená za tričko na koncertě je zhruba 1 500 Kč.
Za jídlo v restauraci poblíž některého z míst konání turné v Londýně, Liverpoolu, Edinburghu nebo Cardiffu se k celkové ceně večera připočte dalších 1 600 Kč a dalších 2 100 korun za „merch“ z turné. To ale zdaleka nejsou jediné výdaje. Zpráva dále odhalila, že osm procent fanoušků se chystá uspořádat nebo se zúčastnit také tematického večírku před koncertem nebo po něm. Sedm procent fanoušků si také při této výjimečné příležitosti pořizuje speciální výzdobu svého obydlí.
Zážitek jako investice
„Kdo přišel s větou, že za peníze si štěstí nekoupíš, zřejmě nebyl fanoušek zpěvačky,“ říká Peter Brooks, hlavní behaviorální vědec společnosti Barclays. Stále více důkazů podle něj ukazuje, že utrácení za zážitky zvyšuje štěstí a pohodu mnohem více než nákup hmatatelných věcí, zejména pokud jsou tyto zážitky sdílené s přáteli nebo blízkými.
„Pokud jde o kulturní ikony, jako je Taylor Swiftová, podobně jako jsme to viděli u Elvise nebo beatlemánie v 50. a 60. letech, mají příznivci tak silný vztah k umělci a zbytku fandomu, že touha utrácet je mnohem silnější,“ říká.
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády |
Pro nefanoušky zpěvačky se 848 liber může zdát jako obrovská částka za koncert. Pro majitele vstupenek na Eras Tour je však každá utracená libra investicí do vzpomínek, které si vytvoří, uzavírá BBC.
Kromě nového turné zpěvačka před několika dny vydala i nové album. Obsahuje šestnáct skladeb, na nichž Swiftová autorsky spolupracovala s producenty Jackem Antonoffem a Aaronem Dessnerem. „Žádná moje dosavadní deska nevznikla z tak akutní a palčivé potřeby psát a skládat jako The Tortured Poets Department,“ svěřila se zpěvačka.