Švédský prodejce oblečení uveřejnil v pondělí na britské verzi svého eshopu fotografii chlapce tmavé pleti v mikině s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“. Na společnost se sesypala vlna kritiky a stovky uživatelů sociálních sítí obvinily firmu z rasismu. Ta se následně ústy své mluvčí omluvila a urážlivou reklamu stáhla.
Mezi rozzlobenými uživateli sociálních síti byl i kanadský muzikant The Weeknd, který v reakci na obrázek ukončil spolupráci s firmou.
Ke kauze se vyjádřila i bývalá tenisová hvězda Boris Becker.
Poprask, který fotografie vyvolala na sociálních sítích se projevil i na finančních trzích. Akcie H&M se v úterý ráno propadly a během dne se vzpamatovaly jenom částečně. Naposledy se jejich hodnota pohybovala takhle nízko v roce 2009.
Mezitím švédský módní řetězec stáhl mikinu ze svého sortimentu. Na Twitteru publikoval omluvu, v níž uvedl, že fotografie ani oděv již nejsou k dispozici.
H&M je pod tlakem nejenom kvůli obviněním z rasismu, ale i kvůli poklesu tržeb za poslední čtvrtletí roku 2017, který byl zřejmě nejvyšší za posledních deset let. Společnost reagovala oznámením, že urychlí svůj plán transformace, kterým se vyrovnává se změnami na trhu, zejména se vzestupem online prodeje oblečení. Součástí plánu je i uzavření některých kamenných prodejen.