Firma Dove to přepískla s reklamou na mýdlo. Lidé ji viní z rasismu

  17:16aktualizováno  17:16
Kosmetická firma Dove vypustila na Facebook reklamní kampaň, kde se černoška po použití mýdla Dove svléknutím trička promění v bělošku. Firma se za reklamu omluvila.

Reklama na obrázcích ukazuje proměnu černošky na bělošku po použití mýdla Dove. Kampaň na sociálních sítích vyvolala ostrou kritiku, někteří uživatelé firmu obvinili z rasismu a „bělení“. Jiní Dove bránili s tím, že značka se pokoušela jen oslovit ženy všech ras, uvedla BBC.

Reklamní video sice z Facebooku zmizelo. Americká umělkyně Nay the mua si však dotčené kampaně všimla ještě v setu příspěvků, které jí Facebook nabízí. Fotky sdílela s těmi, kdo ji sledují a firmu na jejím profilu zkritizovala. „Přiveďte si jakéhokoliv černocha a uvidíte, jaké pocity v něm reklama vyvolá a co na ni řekne,“ napsala na profil Dove. Firma se nejprve hájila tím, že reklama má zdůraznit, že mýdlo je určené pro všechny typy pleti, pro každý věk a etnický původ svého uživatele.

Jak poznamenal Independent, mnoha lidem to připomnělo čínskou reklamu na prací prášek, kde do pračky hodí černocha a po vyprání z ní vyleze muž s východoasijským odstínem pleti.

Reklama na Niveu je rasistická, bouřili se lidé. Firma ji stáhla

Kritici také připomněli obdobné přešlapy Dove z minulosti. V roce 2011 byla firma obviněna z rasismu proto, že v reklamě nevhodně použila koncept „před a po“. Zobrazoval tři ženy různé barvy pleti, přičemž jejich odstín se postupně zesvětloval. V roce 2015 se pak firma dostala do centra pozornosti za to, že jejím opalovacím krému byl nápis „pro normální až tmavou pleť“.

Dove není jediná kosmetická firma, která si odnesla nálepku, že jsou její reklamy rasistické. Podobnému nařčení čelila i společnost Nivea (psali jsme zde).

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

Bezdomovec zachraňuje bezdomovce. Zaměstnává je ve svém knihkupectví

Ilustrační snímek

Hospodářská krize udělala z Leonidase Koursoumise bezdomovce. Sedmdesátiletý Řek se ale se svým osudem nesmířil a...

Fialová kráva klikne. Malťan vydělává na analýze chování lidí na webu

Maltský podnikatel roku

Na světovém finále EY Podnikatel roku reprezentoval Maltu David Darmanin, zakladatel platformy Hotjar, která analyzuje...

Vedení Berlína reaguje na bytovou krizi, zmrazí nájemné na pět let

Televizní vysílač s restaurací Sphere v Berlíně

Senát Berlína v pondělí schválil zmrazení nájemného na pět let. Reaguje tím na rostoucí nedostatek dostupného bydlení...

Najdete na iDNES.cz