Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Urážíte naši zemi. Japonci chtějí kvůli reklamě bojkot značky Nike

  15:59
Společnost Nike spustila v Japonsku reklamu, která upozorňuje na rasovou diskriminaci ve společnosti. Ve spotu jsou zachyceny životní zkušenosti a myšlenky tří mladých fotbalistů a fotbalistek, kteří čelí nějaké diskriminaci kvůli tomu, že jsou něčím jiní. V Japonsku reklama pobouřila.

Reklama začíná příběhem tří mladých lidí, kteří jsou nadšenými fotbalisty, ale v osobním životě se potýkají s tím, že kvůli své odlišnosti nejsou dostatečně dobří a nezapadají do společnosti. Kromě nepříjemných otázek se potýkají se šikanou a osamělostí. 

Video má momentálně více než 25 milionů zhlédnutí a sdílelo ho přes 80 tisíc lidí. V Japonsku, které běžně nediskutuje citlivá témata ve společnosti, video vyvolalo vlnu pobouření, jelikož otázku rasové diskriminace rozpoutala zahraniční značka. Podle sekce Nike Japan má však video pouze poukazovat na to, že mladí lidé mohou své každodenní problémy přetransformovat a soustředit se na sport.

Podle některých komentářů ale bylo rozhodnutí natočit reklamu v Japonsku nešťastné. Uživatelům se totiž nelíbí, že Nike příliš zveličuje problematiku a je nefér, že je ve spotu zachyceno pouze japonské prostředí, někteří dokonce kvůli nové reklamě vyhrožují bojkotem produktů Nike.

„Mnoho Japonců zkrátka nemá rádo, když jim někdo z jiné země říká, že mají měnit něco ve své společnosti či kultuře,“ vysvětluje pro BBC novinář Morley Robertson, který je poloviční Japonec a poloviční Američan. „Je však nutné dodat, že pokud někdo z ciziny pochopí a prokáže úctu japonské kultuře a pravidlům, většinu národa to potěší a budou si toho vážit,“ dodává.

Podle Steva McGinnese, autora knihy Surfing the Asian Wave může být reklama opravdu vnímána problematicky. „Rasismus je citlivým tématem v každé kultuře a zemi. Společnost Nike by si rozhodně neměla myslet, že je vhodné na taková témata konkrétně upozorňovat v zemi, kde má své zákazníky,“ říká.

Nike není první a jedinou značkou, která už kvůli neporozumění asijské kultuře čelila kritice. V minulém roce podobný osud postihl luxusní značku Dior, která v jedné ze svých kampaní používala mapu Číny, do které nebyl zahrnutý Tchaj-wan. Ačkoliv je Tchaj-wan samosprávným územím už od padesátých let, podle oficiální politiky Číny je stále její provincií.

„Amerika nebo americké značky by rozhodně neměly říkat zbytku světa, co dělají špatně. Je očividné, že mnoho Japonců si tohle vzalo osobně,“ dodává McGinnes.

Podle novináře Morleyho Nike pochopil citlivost problému. „Nike vypráví v reklamě příběh jednotlivců, kteří jsou jedineční, nejde o kritiku společnosti. I v Japonsku se hodně reklam věnuje citlivým tématům. To, že spot bude kontroverzní, nutně nemusí vést k poklesu prodeje. Paradoxně může dojít i k úplnému opaku,“ říká.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...