Šálky rachotí, automat na espresso syčí. U pultu kavárny Sant’Eustachio v centru Říma čeká na nápoj muž v obleku s kufříkem i žena v děravých džínech. Již bezmála sto let postávají u baru s šálkem espressa před sebou místní i turisté. Nové je však to, že mladý barista ve změti hlasů slyší stále častěji frázi „da asporto“, tedy „s sebou“.
Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů |
„Zhruba rok nabízíme kávu s sebou,“ říká Federica Ricciová, která má v kavárně blízko Pantheonu na starosti prodej. Také Italové mají stále méně času dát si kávu u baru, říká. Proto podle ní bude zájem o kávu s sebou stále vyšší.
Totéž platí pro tradiční kavárnu La Casa del Caffé Tazza d’Oro na druhé straně Pantheonu. Již od založení zde nabízejí kávu s sebou. Podle Laury Birroziové, která zde pracuje, se však káva v kelímku na jedno použití nehodí do italské kávové kultury. „Káva s sebou je rychlejší káva, ale není italská,“ říká.
Přísný kávový rituál
Ve vlasti espressa se pití kávy řídí přísnými pravidly. Malý šálek musí být předehřátý zhruba na čtyřicet stupňů a dává se k němu zdarma sklenička vody. Pražírna Vergnano zjistila, že většina Italů vykoná svůj malý rituál čtyřikrát denně a nejposvátnější je pro ně „malá černá“. Při zalévání se na povrchu vytváří na krátkou dobu lehká krémová pěna a espresso se musí také rychle vypít.
To je také důvod, proč se pro kávu s sebou hodí jiné typy přípravy, jako americano, řekl agentuře DPA ředitel italského kávového koncernu Illy Massimiliano Pogliani. V Itálii rozšířené espresso si zachovává svoji typickou chuť jen po určitou dobu.
Káva jako příjmový barometr. Chudší Češi pijí instantní, bohatší zrnkovou |
Aby bylo espresso perfektní, musí se sladit několik věcí – kvalita kávových zrn, umění baristy a nádoba na servírování. Je velký rozdíl, zda se rty položí na „hedvábně hladký porcelán“ nebo na „hrubý škrábající materiál“, dodává Pogliani. Nepochybuje ale o tom, že káva s sebou se stává v různých variantách v Itálii stále oblíbenější. „V budoucnosti čekáme rostoucí poptávku.“
Dalším projevem měnící se kultury kávy v Itálii je také angažovanost amerického řetězce kaváren Starbucks. V příštím roce bude v Miláně vybudována první pražírna řetězce na evropské půdě a první pobočka v Itálii. Aktivisté to považují za útok na místní kávovou tradici.
Zbytečné kelímky
V Německu jsou, na rozdíl od Itálie, jak Starbucks tak káva s sebou již dlouho běžné. Za tu dobu si však již místní začali také uvědomovat dopady na životní prostředí, protože podle studie zveřejněné v roce 2015 německou organizací na pomoc životnímu prostředí je denní spotřeba zhruba 7,6 milionu kelímků na kávu s sebou pro Německo velký problém. Města jako Freiburg již zavedla systém záloh na jednorázové kelímky.
V Itálii si to zatím neuvědomují. „Pro mnoho Italů jsou jednorázové kelímky součástí každodenního života – například na pikniku,“ říká Serena Masová z italské pobočky Greenpeace. Kelímky z lepenky by byly lepší, ale cílem podle ní je tyto věci na jedno použití vymýtit. A jsou zde také námitky proti rychlému usrkávání kávy s sebou. „Vypití espressa trvá třicet vteřin,“ říká student Dario Ambrosio. „Prodávat ho v kelímku s sebou je stejně zbytečné, jako snažit se vyrábět led na severním pólu,“ dodává.