Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů

  15:18aktualizováno  15:18
Když se v Itálii řekne káva, znamená to rychle natočené espresso bez nějakých obřadních „rituálů“. Mladé Italy ale začínají lákat nově otevírané kavárny v americkém stylu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

„Líbí se nám tu, protože tu můžeme studovat a být připojené k internetu. Obě máme radši americký styl podávání kávy než ten italský a milujeme ten výběr koláčů,“ říkají 13letá Aurora a 14letá Linda v milánské kavárně 12oz Coffee Joint v americkém stylu.

Starbucks v USA začal nabízet kávu s hovězím masem

Itálie je světovou metropolí kávy - kamkoli se podíváte, uvidíte bar nabízející espresso, cappuccino nebo caffé macchiato a tradiční koláček, poznamenává BBC. Když si v takovém podniku poručíte latté, dostanete sklenici mléka. Není ani třeba říkat espresso, stačí si prostě objednat „un caffe“ (kávu). Káva a espresso jsou v Itálii synonyma.

V „amerických“ kavárnách je ale výběr mnohem bohatší, můžete si dát americano, ledové latte se skořicí nebo třeba karamelové macchiato. A nejen to, na výběr je široká nabídka zákusků, jako jsou donuty, muffiny, brownies nebo bagely.

„Rád sem chodím, právě kvůli těmto rozdílům. Je to tu v porovnání s italskými kavárnami stylové a má to mladistvého ducha,“ říká 32letý Alberto. Právě tato mladá generace má na svědomí to, že se do italské kavárenské kultury začíná přimíchávat ta americká.

Jak Italové pijí kafe

Mléko jedině po ránu

Cappuccino, caffé latte, latte macchiato nebo jakoukoli jinou kávu s mlékem pijí Italové jen ráno a nikdy ne po jídle. Mají za to, že horké mléko není dobré na plný žaludek.

Prostě jednoduše

Chtít v Itálii mátové frappucino je jako objednat si ve skotské hospodě jednosladovou whisky s limonádou. Existuje jen pár regionálních výjimek - v Neapoli si můžete dát kafe s oříškovým krémem, v Miláně zas marocchino.

Nikdy nechtějte „espresso“

Stačí říct, že chcete kafe. Automaticky dostanete espresso.

Dvojité je nezvyk

Můžete si objednat caffè doppio, což je dvojité espresso, Italové na to ale nejsou moc zvyklí. Kávy sice vypijí hodně, ale v malých dávkách.

Zdroj: Telegraph

Společnost 12oz Coffee Joint otevřela první kavárnu v roce 2015 a dnes jich v Miláně provozuje šest a brzy otevře další ve Veroně. Řetězec chce expandovat i do větších měst jako Řím nebo Benátky.

Co vedlo Itala Davida Nathaniela k založení řetězce kaváren v americkém stylu? „Mám doma dva teenagery. Kdykoli jsme byli v cizině, dávali na sociální sítě své fotky s velkým kelímkem kafe se šlehačkou v ruce,“ vysvětluje. „Rozhodl jsem se ve chvíli, kdy jsem na ulici v Miláně viděl jít typickou Italku s kabelkou od Louise Vuittona, která si nesla právě ten velký kelímek kafe,“ říká zakladatel. 

I přes svůj netradiční koncept měla jeho kavárna při svém otevření úspěch. „Kritika žádná nepřišla, ale bylo legrační pozorovat obličeje lidí, kteří vstoupili a našemu konceptu nerozuměli,“ vzpomíná. „Nechápali, proč mají pít kafe z papírových kelímků,“ dodává.

Měnící se chutě

Odborníci ovšem cítili, že trh příchod takového řetězce potřebuje. Podle Jonnyho Forsytha, analytika trhu nápojů z firmy Mintel, nedokázaly tradiční kavárny zareagovat na měnící se chutě zákazníků. „Italská kavárenská kultura je tak tradiční, že zarytě ignoruje moderní trendy,“ vysvětluje. „Je třeba těžké najít kávu s příchutí. I když některé podniky na severu servírují kafe s oříškovým nebo nutellovým sirupem,“ doplňuje.

Káva jako příjmový barometr. Chudší Češi pijí instantní, bohatší zrnkovou

Podle průzkumu firmy Mintel ale chtějí Italové, zvlášť mladší generace, něco víc než jen tradiční espresso. Většina (64 %) respondentů mezi 16 a 24 lety ráda doma zkouší nové příchutě, jako je vanilka nebo oříšek, zatímco v generaci nad 55 let je to „jen“ 42 procent. Mladí Italové mají také radši kávu s podílem mléka.

A není to jen řetězec 12oz Coffee Joint, který na měnících se zákaznických preferencích vydělává. V roce 2009 v Miláně například otevřela kavárna v americkém stylu Arnold Coffee. Dnes má devět poboček a další plánuje ve Florencii a Římě. Italský zakladatel Alfio Bardolla říká, že nejvíc zákazníky láká to, že mohou u kávy zůstat sedět déle. Jak zmiňuje list Telegraph, kávu je v Itálii běžné vypít ve stoje a relativně rychle.

Už i Starbucks

Americký gigant Starbucks otevře svou první pobočku v zemi příští rok v historické části Milána. Sází na lidi, kteří mají radši lehčí kávu a líbí se jim ji pít z papírových kelímků. Slibuje ale, že na teritorium, kde se zrodilo espresso, vstoupí s pokorou a respektem.

VIDEO: McDonald’s si v reklamě utahuje z hipsterských kaváren:


Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Kontaminovaná ropa opět proudila Družbou, v části ropovodu se našly chloridy

Čerpací stanice Klobouky u Brna na trase ropovodu Družba

V části ropovodu Družba vedoucí z Běloruska do Polska byla ve středu zjištěna nová kontaminace ropy organickými...

Čína vrací úder. Snižuje cla konkurentům Spojených států

Čínský ministr zahraničí Wang I na na fóru projektu nové Hedvábné stezky v...

Obchodní válka mezi Čínou a USA nemá konce. Podle Petersonova institutu pro mezinárodní ekonomiku (PIIE) je nevýhodná...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz