Stravenky od Lidlu a Kauflandu budou i elektronické

  13:00aktualizováno  13:00
Lidl a Kaufland spouští ve spolupráci s ČSOB a Mastercard stravenkovou platební kartu. Jde o elektronickou verzi stravenek obou řetězců. Svoji estravenku, tedy čipovou kartu určenou k úhradě stravování a nákupu potravin, představila v březnu také společnost Up ČR (dříve Le Chéque Déjeuner).

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci společnosti. | foto: Lidl

Stravenky obou řetězců po roce na trhu poskytuje zaměstnancům 1769 firem, platit jimi lze v 3909 restauracích. Utratit lze na kartu denně 1600 Kč. Poplatek činí 2,5 procenta pro restaurace. Stravenkou lze platit i v prodejnách Lidlu a Kauflandu, uvedl to jednatel Lidlu Vít Pravda.

S vlastní stravenkou firmy přišly loni. Provize u ní činí 2,5 procenta a zaměstnavatelé neplatí žádnou provizi. Nyní tak přijde i její elektronická verze.

Společnost Sodexo Benefity, která uvedla na trh elektronickou stravenku Gastro Pass předloni, využívá více než 120 tisíc lidí. „Pokud počet karet poroste dle očekávání, budou do konce roku 2018 představovat téměř 40 procent z více než 650 tisíc všech koncových zákazníků,“ řekl generální ředitel Sodexo Benefity Daniel Čapek. Stravenkovou kartu Gastro Pass lze uplatnit u více než 11 tisíc restaurací a obchodů s potravinami. Průměrná hodnota stravenky nahraná na kartu činí 100 korun na den.

Změníme trh se stravenkami, srazíme provize, říká jednatel Lidlu

Stravenky další společnosti Edenred používá v ČR 600 tisíc lidí, 23 tisíc firem a veřejných institucí, přijímá je 57 tisíc partnerských provozoven a 32 tisíc partnerských provozoven na Ticket Restaurant.

Dalším hráčem na trhu elektronických jídelních poukazů je karta Benefitka od nadnárodní společnosti Neeco. S tou lze platit ve všech restauracích, které používají terminály MasterCard.

Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka tvoří provozní náklady restaurací související s přijímáním stravenek pět až sedm procent. Stravenkami lze nyní platit v 70 procentech restaurací a tvoří pět až 15 procent tržeb restaurací. „Pokud na trh vstoupí silný hráč, jako je Lidl, tak se tomu ostatní budou muset přizpůsobit, je to zdravá konkurence,“ řekl Stárek. 

Svoji e-stravenku, tedy čipovou kartu určenou k úhradě stravování a nákupu potravin, představila v březnu také společnost Up ČR (dříve Le Chéque Déjeuner). Na trh zaměstnaneckých benefitů vstoupila loni i investiční skupina Arca Capital s Gusto Kartou, která funguje jako elektronická stravenka. Stravenky jsou nejoblíbenějším firemním benefitem pro 93 procent českých zaměstnanců. 

Nejoblíbenější benefit

Podle průzkumu společnosti Up ČR jsou stravenky dlouhodobě nejoblíbenějším firemním benefitem pro 93 procent českých zaměstnanců. Nejčastěji ve formě papírových poukázek, ty jsou však v současné době postupně nahrazovány čipovými kartami.

„Jedná se o výrazné zjednodušení celého administrativního procesu zajištění stravenek. S e-stravenkou lze platit bezkontaktně i na terminálech v restauracích a dalších zařízeních, ve vývoji je také mobilní platforma,“ uvedl generální ředitel Up ČR Jiří Kráčmar.

Další výhodou elektronické stravenky pro zaměstnance je přehled o zůstatku na kartě i transakcích prostřednictvím on-line uživatelského účtu. Oproti klasickým stravenkám uživatel také nemusí řešit výši hodnoty jednotlivých poukázek. Významné zjednodušení představuje také pro restaurace a další partnery. Není nutné stravenky sbírat, počítat a zasílat k proplacení, ke dni uzavření elektronického výpisu systém automaticky vyplatí peníze a doručí fakturu.

V České republice nakupuje potraviny na stravenky zhruba 1,3 milionu obyvatel, což je více než 12 procent. Největší benefit pro zaměstnavatele je skutečnost, že stravenky patří mezi daňově uznatelné náklady, a to do výše 55 procent hodnoty stravenky. Tuto částku si tedy lze odečíst ze základu daně. Zbývajících 45 procent hodnoty stravenky si většinou doplácí zaměstnanec.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Košík váží jídlo do papírových sáčků. Část obalů chce úplně odstranit

E-shop Košík.cz vykročil k bezobalové budoucnosti. Spojil síly s technologickou...

E-shop Košík.cz začal prodávat potraviny na váhu v papírových recyklovatelných obalech. Jde o první, symbolický krok v...

Většina Filipínců nemá ani bankovní účet. Čech jim půjčuje online

Filipínský startup Oriente je zaměřený na spotřebitelské úvěry přes mobilní...

Sedmatřicetiletý Vlastimil Hrabal pracoval pro firmu ze skupiny PPF Petra Kellnera, loni v dubnu však změnil dres a...

TEST DNES: U prosecca neplatí, že by nejdražší muselo patřit k nejlepším

Test prosecca

Lehké, příjemné, nekomplikované. Taková pověst provází prosecco, nejprodávanější šumivé víno na světě, které před pěti...

Najdete na iDNES.cz