Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci...

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci společnosti. | foto: Lidl

Stravenky od Lidlu a Kauflandu budou i elektronické

  • 2
Lidl a Kaufland spouští ve spolupráci s ČSOB a Mastercard stravenkovou platební kartu. Jde o elektronickou verzi stravenek obou řetězců. Svoji estravenku, tedy čipovou kartu určenou k úhradě stravování a nákupu potravin, představila v březnu také společnost Up ČR (dříve Le Chéque Déjeuner).

Stravenky obou řetězců po roce na trhu poskytuje zaměstnancům 1769 firem, platit jimi lze v 3909 restauracích. Utratit lze na kartu denně 1600 Kč. Poplatek činí 2,5 procenta pro restaurace. Stravenkou lze platit i v prodejnách Lidlu a Kauflandu, uvedl to jednatel Lidlu Vít Pravda.

S vlastní stravenkou firmy přišly loni. Provize u ní činí 2,5 procenta a zaměstnavatelé neplatí žádnou provizi. Nyní tak přijde i její elektronická verze.

Společnost Sodexo Benefity, která uvedla na trh elektronickou stravenku Gastro Pass předloni, využívá více než 120 tisíc lidí. „Pokud počet karet poroste dle očekávání, budou do konce roku 2018 představovat téměř 40 procent z více než 650 tisíc všech koncových zákazníků,“ řekl generální ředitel Sodexo Benefity Daniel Čapek. Stravenkovou kartu Gastro Pass lze uplatnit u více než 11 tisíc restaurací a obchodů s potravinami. Průměrná hodnota stravenky nahraná na kartu činí 100 korun na den.

Změníme trh se stravenkami, srazíme provize, říká jednatel Lidlu

Stravenky další společnosti Edenred používá v ČR 600 tisíc lidí, 23 tisíc firem a veřejných institucí, přijímá je 57 tisíc partnerských provozoven a 32 tisíc partnerských provozoven na Ticket Restaurant.

Dalším hráčem na trhu elektronických jídelních poukazů je karta Benefitka od nadnárodní společnosti Neeco. S tou lze platit ve všech restauracích, které používají terminály MasterCard.

Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka tvoří provozní náklady restaurací související s přijímáním stravenek pět až sedm procent. Stravenkami lze nyní platit v 70 procentech restaurací a tvoří pět až 15 procent tržeb restaurací. „Pokud na trh vstoupí silný hráč, jako je Lidl, tak se tomu ostatní budou muset přizpůsobit, je to zdravá konkurence,“ řekl Stárek. 

Svoji e-stravenku, tedy čipovou kartu určenou k úhradě stravování a nákupu potravin, představila v březnu také společnost Up ČR (dříve Le Chéque Déjeuner). Na trh zaměstnaneckých benefitů vstoupila loni i investiční skupina Arca Capital s Gusto Kartou, která funguje jako elektronická stravenka. Stravenky jsou nejoblíbenějším firemním benefitem pro 93 procent českých zaměstnanců. 

Nejoblíbenější benefit

Podle průzkumu společnosti Up ČR jsou stravenky dlouhodobě nejoblíbenějším firemním benefitem pro 93 procent českých zaměstnanců. Nejčastěji ve formě papírových poukázek, ty jsou však v současné době postupně nahrazovány čipovými kartami.

„Jedná se o výrazné zjednodušení celého administrativního procesu zajištění stravenek. S e-stravenkou lze platit bezkontaktně i na terminálech v restauracích a dalších zařízeních, ve vývoji je také mobilní platforma,“ uvedl generální ředitel Up ČR Jiří Kráčmar.

Další výhodou elektronické stravenky pro zaměstnance je přehled o zůstatku na kartě i transakcích prostřednictvím on-line uživatelského účtu. Oproti klasickým stravenkám uživatel také nemusí řešit výši hodnoty jednotlivých poukázek. Významné zjednodušení představuje také pro restaurace a další partnery. Není nutné stravenky sbírat, počítat a zasílat k proplacení, ke dni uzavření elektronického výpisu systém automaticky vyplatí peníze a doručí fakturu.

V České republice nakupuje potraviny na stravenky zhruba 1,3 milionu obyvatel, což je více než 12 procent. Největší benefit pro zaměstnavatele je skutečnost, že stravenky patří mezi daňově uznatelné náklady, a to do výše 55 procent hodnoty stravenky. Tuto částku si tedy lze odečíst ze základu daně. Zbývajících 45 procent hodnoty stravenky si většinou doplácí zaměstnanec.

,