Čína zdražuje, vracíme se do Česka, říká výrobce modelů aut

  20:28aktualizováno  20:28
Češi se u modelů autíček shánějí hlavně po starších škodovkách, nečekaný zájem však vzbudila i speciální edice prezidentské Škody Superb včetně figurky Miloše Zemana. Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex, plánuje postupně přesun výroby z Číny zpátky do Česka. Tamější dělníci totiž chtějí moc peněz.

Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S troškou nadsázky je to jedna z největších automobilek v zemi. Ročně prodá 800 tisíc aut, na rozdíl od výrobců skutečných vozů hlavně na český trh. Největšího výrobce modelových škodovek Abrex proslavila v posledních dnech prezidentská limuzína s figurkou Miloše Zemana.

Kde jste přišli na nápad vyrobit dioráma prezidentského superbu včetně figurky prezidenta?
Jsou země, kde podobné modely existují. Věděli jsme o tom dlouho a chtěli jsme to udělat i s Václavem Klausem, ale ten rychle ze superbu přešel k audi. Zaměřujeme se na česká auta, takže českého prezidenta se zahraničním vozem jsme vyrábět nechtěli. Miloš Zeman naštěstí zatím vůz nevyměnil.

Jaký je o model zájem?
Původně jsme plánovali, že uděláme tak padesát sběratelských kusů, nečekali jsme zájem o více aut. Realita je hodně jiná. Máme už kolem tří set objednávek, což jsme opravdu nečekali, i kvůli ceně. Záměrně říkám objednávek, je to z velké části ruční výroba, takže nemáme tolik modelů na skladě. Navíc to překvapivě přitáhlo hodně nových zákazníků, což poznáme z našeho e-shopu. Objednávají si ho lidé, kteří u nás nikdy nenakupovali. Přišla například objednávka na třicet modelů z Německa, to jsme nechápali. Ukazuje se, že Miloš Zeman je zjevně marketingově velmi silné jméno.

Vy sám jste ho volil?
To bych nechal bez komentáře, jsme apolitická firma. Kdyby byl prezidentem někdo jiný a jezdil v superbu, vyrobili bychom ho taky.

Radek Bukovský (45)

Vystudoval střední průmyslovou školu, obor automatizační a výpočetní technika. V roce 1991 založil firmu Unikont, kterou vlastní dodnes. Vyrábí komunální a čisticí techniku.

V roce 1997 založil společně se svým spolužákem ze střední školy Romanem Rabiňákem firmu Abrex, původně jen na dovoz modelů. Postupně přešli na výrobu vlastních. Jejich cílem je časem pokrýt modely veškerou tuzemskou výrobu automobilů. Příští rok Bukovský plánuje otevření muzea modelů. Abrex loni vykázal zisk 2,7 milionu korun při obratu 35 milionů.

Model za 1 800 korun je v porovnání s jinými autíčky o dost dražší, co na prezidentském modelu stojí tolik?
Není to sériová výroba. Například figurka prezidenta vzniká z dost složité formy, která vydrží jen několik málo odlitků z pryskyřice a pak se musí udělat znova. Drahá je i krabice – je to netypický rozměr a není to sériová výroba. Vše děláme v našem závodě v Divišově.

Jak probíhá jednání s Hradem o takovém modelu?
Šlo to vše poměrně hladce. Zažádali jsme o souhlas s výrobou figurky prezidenta, ukázali vzorek a dostali jsme souhlas. Součástí není žádné finanční vyrovnání.

Chystáte i další limitované edice s jinými politiky?
Nemyslím si. Jdeme cestou jiných limitovaných edic u některých aut, ale zatím nemáme jiného politika v plánu.

Model děláte v Česku, nevyplatí se ho vyrábět v Číně podobně jako většinu modelů?
Ne, je to příliš malá série. Navíc výrobu v Číně začínáme utlumovat.

Proč?
Čína je čím dál méně konkurenceschopná pro výrobu. Vyrábíme tam dvanáct let. Když jsme začínali, mzda dělníka byla v přepočtu 2 200 korun. Když jsme se nedávno vraceli, řekli si o 14 tisíc. Za naprosto nekvalifikovaného dělníka, který nezná latinku, takže nepozná chybu, když nalepí třeba značku obráceně. Navíc výroba je tam silně neefektivní, jsem si jist, že tu samou práci co deset Číňanů u nás udělá jeden člověk.

Znamená to přesun zpět do Česka?
Postupně ano, už s tím začínáme. Zatím máme v Divišově patnáct lidí a rádi bychom se výrazně rozšířili i ke stovce zaměstnanců, teď na to žádáme i o dotace. Zatím tam děláme hlavně sběratelské limitované edice nebo různé dodělávky modelů z Číny. Bylo by asi řešením přestěhovat se do Bangladéše nebo do Indonésie, jako to dělají jiní, ale nikoho tam neznáme a ani to nechceme. Vím, že podobným směrem se vydávají i jiné firmy a s výrobou v Číně končí.

V Číně nemůžete mít podle tamějších zákonů celou továrnu, ale musíte mít čínského partnera. Jak tam fungujete?
Zdi a stroje jsou čínských partnerů. Formy, tedy to nejcennější pro výrobu, jsou naše.

Děláte v Česku všechny modely škodovek, to je výsledek nějaké exkluzivní smlouvy?
Na každý model se dělá výběrové řízení, zatím jsme všechna naštěstí vyhráli. Tím, jak se v poslední době uvádělo na trh hodně nových modelů Škody Auto a všeobecně se zkracuje doba mezi facelifty, je práce dost. Je to ale náročnější na formy, dělají se menší série.

Fotogalerie

Modely mnohdy vyrábíte už ve chvíli, kdy ještě není podoba vozu známa veřejnosti. Jak si automobilky chrání, aby jim od vás neunikla ostře hlídaná podoba nového auta?
Je to řešené smluvně, musíme mít i pojištění na odpovědnost za případné škody. Nemůžu o tom mluvit právě kvůli těm smlouvám, ale vše je zabezpečené tak, že riziko úniku je malé. I když v branži je znám příklad z Francie, kdy kdysi takto unikl jeden z modelů Citroënu.

Schvaluje automobilka finální podobu auta?
Ano, mluví do toho. U zmenšenin je někdy těžké udělat některé detaily, stejně tak je problém třeba trefit správnou barvu laku. U rallye aut jsme šli dokonce tak daleko, že jsme si například v Red Bullu nechali schvalovat jejich logo, které na autě je.

Je větší zájem o aktuální modely, nebo spíše o starší vozy?
Jednoznačně vede poptávka po starších modelech, ale i u nich je vývoj velmi různý. Tak před pěti lety byla u nás největším hitem Škoda 120, pak najednou favorit a teď se zájem přesouvá k první generací octavií. Myslím, že to je tím, jak se mění generace kupujících a objednávají si spíše vozy, které ještě znají a mají na ně vzpomínky. A u mladších kupujících je to často první auto, protože už to jsou letité ojetiny... I když letos máme jeden extrémní a pro nás nepochopitelný výkyv: v prodejích vede Škoda 110R.

Děláte hlavně škodovky, v Česku jsou ale už tři automobilky. Jiná auta dělat nebudete?
Rádi bychom zmapovali v podstatě všechny v Česku vyráběné vozy. Bohužel, u aut z TPCA v Kolíně ani u Hyundai jsme neuspěli a dělá je někdo jiný. Snažíme se dostat do Tatry, ale zatím neúspěšně. Začali jsme ale prodávat například Pragu "vejtřasku", tahače stáje Buggyra či motorky Jawa.

Podle výroční zprávy vám loni výrazně klesly tržby, zažívá trh s modely propad?
Pokles tam byl, ale není to nic, co by nás vyděsilo. Hodně záleží na tom, jaká je zrovna nabídka nových modelů u Škody, hlavní modelová ofenziva proběhla letos, což vidíme i na tržbách. I když trošku s obavami sledujeme, že mladší generace modely aut až nebaví tolik jako dříve.

Koupili jste zámek v Přísece u Jihlavy, kde chcete vybudovat muzeum automodelů. Proč?
Firmu jsme zakládali jako nadšenci do modelů aut a modely nám zůstaly stále jako koníček. Navíc se nám za tu dobu výrazně rozšířily sbírky modelů o spoustu unikátních typů, máme přes pět tisíc modelů včetně různých rarit, které se u nás vyráběly třeba ještě před válkou. Dlouho jsme hledali vhodné prostory, kde by se tyto modely daly vystavit, až jsme našli tento zámeček.

Vyplatí se takové muzeum otevírat?
Na rekonstrukci zámečku máme přislíbené dotace, příští rok chceme otevírat. Jsem si jist, že to bude zisková záležitost, protože to bude unikát. Navíc to pro nás bude i dobrý marketing, když někdo přijede za modely, čekáme, že si i nějaké koupí.

Autor:

Nejčtenější

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Další z rubriky

Češi postaví další solární elektrárny v Chile a chystají další projekty

Fotovoltaická elektrárna Solek Group v Chile.

Česká fotovoltaická skupina Solek začala stavět v Chile tři solární elektrárny Villa Seca, Los Paltos a Santa Fe o...

Skupina Penta hlásí rekordní zisky. Loni vydělala 7,4 miliardy korun

Logo investiční skupiny Penta.

Investiční skupina Penta Investments loni zvýšila čistý zisk o 22 procent na rekordních 288 milionů eur, tedy v...

Kapsch se nechce vzdát mýtného tendru. Poslal na ÚOHS další žalobu

Ilustrační snímek

Společnost Kapsch podala u Krajského soudu v Brně další žalobu na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli jeho...

Najdete na iDNES.cz