Čína zdražuje, vracíme se do Česka, říká výrobce modelů aut

  20:28
Češi se u modelů autíček shánějí hlavně po starších škodovkách, nečekaný zájem však vzbudila i speciální edice prezidentské Škody Superb včetně figurky Miloše Zemana. Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex, plánuje postupně přesun výroby z Číny zpátky do Česka. Tamější dělníci totiž chtějí moc peněz.
Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut.

Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S troškou nadsázky je to jedna z největších automobilek v zemi. Ročně prodá 800 tisíc aut, na rozdíl od výrobců skutečných vozů hlavně na český trh. Největšího výrobce modelových škodovek Abrex proslavila v posledních dnech prezidentská limuzína s figurkou Miloše Zemana.

Kde jste přišli na nápad vyrobit dioráma prezidentského superbu včetně figurky prezidenta?
Jsou země, kde podobné modely existují. Věděli jsme o tom dlouho a chtěli jsme to udělat i s Václavem Klausem, ale ten rychle ze superbu přešel k audi. Zaměřujeme se na česká auta, takže českého prezidenta se zahraničním vozem jsme vyrábět nechtěli. Miloš Zeman naštěstí zatím vůz nevyměnil.

Jaký je o model zájem?
Původně jsme plánovali, že uděláme tak padesát sběratelských kusů, nečekali jsme zájem o více aut. Realita je hodně jiná. Máme už kolem tří set objednávek, což jsme opravdu nečekali, i kvůli ceně. Záměrně říkám objednávek, je to z velké části ruční výroba, takže nemáme tolik modelů na skladě. Navíc to překvapivě přitáhlo hodně nových zákazníků, což poznáme z našeho e-shopu. Objednávají si ho lidé, kteří u nás nikdy nenakupovali. Přišla například objednávka na třicet modelů z Německa, to jsme nechápali. Ukazuje se, že Miloš Zeman je zjevně marketingově velmi silné jméno.

Vy sám jste ho volil?
To bych nechal bez komentáře, jsme apolitická firma. Kdyby byl prezidentem někdo jiný a jezdil v superbu, vyrobili bychom ho taky.

Radek Bukovský (45)

Vystudoval střední průmyslovou školu, obor automatizační a výpočetní technika. V roce 1991 založil firmu Unikont, kterou vlastní dodnes. Vyrábí komunální a čisticí techniku.

V roce 1997 založil společně se svým spolužákem ze střední školy Romanem Rabiňákem firmu Abrex, původně jen na dovoz modelů. Postupně přešli na výrobu vlastních. Jejich cílem je časem pokrýt modely veškerou tuzemskou výrobu automobilů. Příští rok Bukovský plánuje otevření muzea modelů. Abrex loni vykázal zisk 2,7 milionu korun při obratu 35 milionů.

Model za 1 800 korun je v porovnání s jinými autíčky o dost dražší, co na prezidentském modelu stojí tolik?
Není to sériová výroba. Například figurka prezidenta vzniká z dost složité formy, která vydrží jen několik málo odlitků z pryskyřice a pak se musí udělat znova. Drahá je i krabice – je to netypický rozměr a není to sériová výroba. Vše děláme v našem závodě v Divišově.

Jak probíhá jednání s Hradem o takovém modelu?
Šlo to vše poměrně hladce. Zažádali jsme o souhlas s výrobou figurky prezidenta, ukázali vzorek a dostali jsme souhlas. Součástí není žádné finanční vyrovnání.

Chystáte i další limitované edice s jinými politiky?
Nemyslím si. Jdeme cestou jiných limitovaných edic u některých aut, ale zatím nemáme jiného politika v plánu.

Model děláte v Česku, nevyplatí se ho vyrábět v Číně podobně jako většinu modelů?
Ne, je to příliš malá série. Navíc výrobu v Číně začínáme utlumovat.

Proč?
Čína je čím dál méně konkurenceschopná pro výrobu. Vyrábíme tam dvanáct let. Když jsme začínali, mzda dělníka byla v přepočtu 2 200 korun. Když jsme se nedávno vraceli, řekli si o 14 tisíc. Za naprosto nekvalifikovaného dělníka, který nezná latinku, takže nepozná chybu, když nalepí třeba značku obráceně. Navíc výroba je tam silně neefektivní, jsem si jist, že tu samou práci co deset Číňanů u nás udělá jeden člověk.

Znamená to přesun zpět do Česka?
Postupně ano, už s tím začínáme. Zatím máme v Divišově patnáct lidí a rádi bychom se výrazně rozšířili i ke stovce zaměstnanců, teď na to žádáme i o dotace. Zatím tam děláme hlavně sběratelské limitované edice nebo různé dodělávky modelů z Číny. Bylo by asi řešením přestěhovat se do Bangladéše nebo do Indonésie, jako to dělají jiní, ale nikoho tam neznáme a ani to nechceme. Vím, že podobným směrem se vydávají i jiné firmy a s výrobou v Číně končí.

V Číně nemůžete mít podle tamějších zákonů celou továrnu, ale musíte mít čínského partnera. Jak tam fungujete?
Zdi a stroje jsou čínských partnerů. Formy, tedy to nejcennější pro výrobu, jsou naše.

Děláte v Česku všechny modely škodovek, to je výsledek nějaké exkluzivní smlouvy?
Na každý model se dělá výběrové řízení, zatím jsme všechna naštěstí vyhráli. Tím, jak se v poslední době uvádělo na trh hodně nových modelů Škody Auto a všeobecně se zkracuje doba mezi facelifty, je práce dost. Je to ale náročnější na formy, dělají se menší série.

Modely mnohdy vyrábíte už ve chvíli, kdy ještě není podoba vozu známa veřejnosti. Jak si automobilky chrání, aby jim od vás neunikla ostře hlídaná podoba nového auta?
Je to řešené smluvně, musíme mít i pojištění na odpovědnost za případné škody. Nemůžu o tom mluvit právě kvůli těm smlouvám, ale vše je zabezpečené tak, že riziko úniku je malé. I když v branži je znám příklad z Francie, kdy kdysi takto unikl jeden z modelů Citroënu.

Schvaluje automobilka finální podobu auta?
Ano, mluví do toho. U zmenšenin je někdy těžké udělat některé detaily, stejně tak je problém třeba trefit správnou barvu laku. U rallye aut jsme šli dokonce tak daleko, že jsme si například v Red Bullu nechali schvalovat jejich logo, které na autě je.

Je větší zájem o aktuální modely, nebo spíše o starší vozy?
Jednoznačně vede poptávka po starších modelech, ale i u nich je vývoj velmi různý. Tak před pěti lety byla u nás největším hitem Škoda 120, pak najednou favorit a teď se zájem přesouvá k první generací octavií. Myslím, že to je tím, jak se mění generace kupujících a objednávají si spíše vozy, které ještě znají a mají na ně vzpomínky. A u mladších kupujících je to často první auto, protože už to jsou letité ojetiny... I když letos máme jeden extrémní a pro nás nepochopitelný výkyv: v prodejích vede Škoda 110R.

Děláte hlavně škodovky, v Česku jsou ale už tři automobilky. Jiná auta dělat nebudete?
Rádi bychom zmapovali v podstatě všechny v Česku vyráběné vozy. Bohužel, u aut z TPCA v Kolíně ani u Hyundai jsme neuspěli a dělá je někdo jiný. Snažíme se dostat do Tatry, ale zatím neúspěšně. Začali jsme ale prodávat například Pragu "vejtřasku", tahače stáje Buggyra či motorky Jawa.

Podle výroční zprávy vám loni výrazně klesly tržby, zažívá trh s modely propad?
Pokles tam byl, ale není to nic, co by nás vyděsilo. Hodně záleží na tom, jaká je zrovna nabídka nových modelů u Škody, hlavní modelová ofenziva proběhla letos, což vidíme i na tržbách. I když trošku s obavami sledujeme, že mladší generace modely aut až nebaví tolik jako dříve.

Koupili jste zámek v Přísece u Jihlavy, kde chcete vybudovat muzeum automodelů. Proč?
Firmu jsme zakládali jako nadšenci do modelů aut a modely nám zůstaly stále jako koníček. Navíc se nám za tu dobu výrazně rozšířily sbírky modelů o spoustu unikátních typů, máme přes pět tisíc modelů včetně různých rarit, které se u nás vyráběly třeba ještě před válkou. Dlouho jsme hledali vhodné prostory, kde by se tyto modely daly vystavit, až jsme našli tento zámeček.

Vyplatí se takové muzeum otevírat?
Na rekonstrukci zámečku máme přislíbené dotace, příští rok chceme otevírat. Jsem si jist, že to bude zisková záležitost, protože to bude unikát. Navíc to pro nás bude i dobrý marketing, když někdo přijede za modely, čekáme, že si i nějaké koupí.

Vstoupit do diskuse (146 příspěvků)

Vydáme dosud nepublikované příběhy, které měl Foglar v hlavě, slibuje Šantora

Nejčtenější

Michl vedle Masaryka? Guvernér na výroční bankovce nebude, rozhodl po kritice

Česká národní banka připravuje k 100. výročí založení Národní banky...

Česká národní banka chystá speciální bankovku ke 100. výročí založení Národní banky Československé (NBČ). Bude mít hodnotu 5 000 korun a ponese jako první české platidlo holografický přítisk. Na...

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

Brněnská D1 měla mít dávno tři proudy v každém směru, přiznal šéf silničářů

Středeční uzavření dálnice D1 u Psářů kvůli změně značení a zprovoznění...

Brněnská D1 zůstane přetíženou dálnicí i při dostavbě severní alternativy v podobě dálnice D35. Zpětně se tak ukazuje jako chyba, že se už před lety při rozsáhlé rekonstrukci nerozšířila na...

Dvacet hodin v letadle bez mezipřistání. Qantas ukázal revoluční airbus

Aerolinky Qantas ukázaly revoluční airbus, létat má komerčně létat od roku...

Australská letecká společnost Qantas odhalila první snímky svého letadla Airbus A350-1000, které bude přepravovat cestující ze Sydney do Londýna a New Yorku bez mezipřistání. Do komerčního provozu je...

Hlasujte, které projekty získají podporu v programu ČSOB pomáhá regionům

Advertorial
ČSOB pomáhá regionům

Nové vrtačky do dětské dílny, bezbariérový přístup do kulturního centra, aktivity pro seniory nebo třeba výlety pro děti. I takové projekty může podpořit právě váš hlas v podzimní vlně programu ČSOB...

14. listopadu 2025

Český vynález pomůže sklárnám, díky nanopovlaku ušetří miliony

Laboratoř na ČVUT, kde se nanopovlakují sklářské formy (listopad 2025)..Martin...

Nový český vynález má šanci ušetřit průmyslovým sklárnám přes 50 milionů korun ročně. Jde o speciální keramický nanopovlak na formy na sklo, který je nyní v pilotním provozu v kyjovské sklárně...

14. listopadu 2025

Nechte nám korunu. Firmy se eura bojí, víc je pálí obří papírování a drahé energie

Premium
ilustrační snímek

Od nové vlády firmy chtějí především snížit podle nich přebujelé papírování, zajistit levné a spolehlivé zdroje energie nebo zrychlit ospalou výstavbu. Naopak v otázce eura se vyjádřilo kladně jen 26...

14. listopadu 2025

Brusel přehodnocuje dopravu na známé pěší zóně, cyklistům omezí vjezd

Pěší zóna Pietonnier v Bruselu (13. března 2020)

Hlavní město Belgie se rozhodlo omezit jízdu na kolech v pěší zóně Piétonnier. Důvodem jsou stále častější konflikty mezi chodci a cyklisty. V oblasti, která byla slavnostně otevřena v roce 2015,...

13. listopadu 2025

Poškozených rozvodů plynu přibývá. Pozor na rizikové rekonstrukce, varuje distributor

Poškozená plynová přípojka společnosti GasNet (13. listopadu 2025)

GasNet, největší distributor zemního plynu v České republice, upozorňuje stavebníky a majitele nemovitostí na nutnost dodržovat při rekonstrukcích a sanacích domů zásady bezpečné práce. Každoročně...

13. listopadu 2025

Z Paříže do Berlína vyjede nový noční vlakový spoj. Nahradí rakouský Nightjet

Noční vlak European Sleeper, který spojuje Brusel, Amsterdam a Berlín. (23....

Z Paříže do hlavního města Německa bude od března 2026 jezdit nový přímý vlakový spoj. Nizozemský vlakový dopravce European Sleeper to oznámil ve středu. Noční spoj bude jezdit v úterý, čtvrtek a...

13. listopadu 2025  16:15

Česká národní banka nakoupila kryptoměny. Utratila za ně milion dolarů

Velký vzor. K odkazu prvního československého ministra financí Aloise Rašína...

Česká národní banka (ČNB) poprvé ve své historii nakoupila digitální aktiva. Investice vyšla banku na milion dolarů, v přepočtu necelých 21 milionů korun. Kryptoměny banka nezařadila do svých...

13. listopadu 2025  13:41,  aktualizováno  15:55

Brusel zahájil vyšetřování Red Bullu. Vadí mu strategie s velikostí plechovek

Red Bull

Evropská komise zahájila antimonopolní vyšetřování rakouského výrobce energetických nápojů Red Bull. Komise, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, prověří podezření, že se společnost...

13. listopadu 2025  12:27,  aktualizováno  14:28

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

13. listopadu 2025  11:10

Penny odešlo ve věku 232 let. Ve Filadelfii skončila ražba nejmenší americké mince

Schránka prázdných mincí čeká na to, až se z nich stanou poslední centy ražené...

Dlouhý úpadek jedné z nejznámějších mincí světa skončil ve středu ve Filadelfii. Tamní mincovna totiž skončila s ražbou amerického jednocentu. Příčinou byla podle ministerstva financí jeho...

13. listopadu 2025  10:55

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nenalétněte módním „eko“ trendům a fixujte energie na 3 roky, říkají experti

Vysíláme
Hosty Kulatého stolu na téma Budoucnost cen energií jsou (zleva) David...

Podle energetických expertů je rozumné využít současné nižší ceny energií a zafixovat si je na delší období – zejména proto, že nový systém emisních povolenek ETS2 může ceny opět zvýšit. U kulatého...

13. listopadu 2025  10:15

Brusel připravuje plán nové obchodní dohody s USA, chce zavést systém kvót

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič na tiskové konferenci po...

Evropská unie se Spojeným státům chystá předložit návrh plánu pro novou fázi obchodní dohody. Iniciativa přichází před schůzkou eurokomisaře pro obchod Maroše Šefčoviče s jeho americkým protějškem...

13. listopadu 2025  10:04
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.