Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Čína zdražuje, vracíme se do Česka, říká výrobce modelů aut

  20:28
Češi se u modelů autíček shánějí hlavně po starších škodovkách, nečekaný zájem však vzbudila i speciální edice prezidentské Škody Superb včetně figurky Miloše Zemana. Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex, plánuje postupně přesun výroby z Číny zpátky do Česka. Tamější dělníci totiž chtějí moc peněz.
Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut.

Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S troškou nadsázky je to jedna z největších automobilek v zemi. Ročně prodá 800 tisíc aut, na rozdíl od výrobců skutečných vozů hlavně na český trh. Největšího výrobce modelových škodovek Abrex proslavila v posledních dnech prezidentská limuzína s figurkou Miloše Zemana.

Kde jste přišli na nápad vyrobit dioráma prezidentského superbu včetně figurky prezidenta?
Jsou země, kde podobné modely existují. Věděli jsme o tom dlouho a chtěli jsme to udělat i s Václavem Klausem, ale ten rychle ze superbu přešel k audi. Zaměřujeme se na česká auta, takže českého prezidenta se zahraničním vozem jsme vyrábět nechtěli. Miloš Zeman naštěstí zatím vůz nevyměnil.

Jaký je o model zájem?
Původně jsme plánovali, že uděláme tak padesát sběratelských kusů, nečekali jsme zájem o více aut. Realita je hodně jiná. Máme už kolem tří set objednávek, což jsme opravdu nečekali, i kvůli ceně. Záměrně říkám objednávek, je to z velké části ruční výroba, takže nemáme tolik modelů na skladě. Navíc to překvapivě přitáhlo hodně nových zákazníků, což poznáme z našeho e-shopu. Objednávají si ho lidé, kteří u nás nikdy nenakupovali. Přišla například objednávka na třicet modelů z Německa, to jsme nechápali. Ukazuje se, že Miloš Zeman je zjevně marketingově velmi silné jméno.

Vy sám jste ho volil?
To bych nechal bez komentáře, jsme apolitická firma. Kdyby byl prezidentem někdo jiný a jezdil v superbu, vyrobili bychom ho taky.

Radek Bukovský (45)

Vystudoval střední průmyslovou školu, obor automatizační a výpočetní technika. V roce 1991 založil firmu Unikont, kterou vlastní dodnes. Vyrábí komunální a čisticí techniku.

V roce 1997 založil společně se svým spolužákem ze střední školy Romanem Rabiňákem firmu Abrex, původně jen na dovoz modelů. Postupně přešli na výrobu vlastních. Jejich cílem je časem pokrýt modely veškerou tuzemskou výrobu automobilů. Příští rok Bukovský plánuje otevření muzea modelů. Abrex loni vykázal zisk 2,7 milionu korun při obratu 35 milionů.

Model za 1 800 korun je v porovnání s jinými autíčky o dost dražší, co na prezidentském modelu stojí tolik?
Není to sériová výroba. Například figurka prezidenta vzniká z dost složité formy, která vydrží jen několik málo odlitků z pryskyřice a pak se musí udělat znova. Drahá je i krabice – je to netypický rozměr a není to sériová výroba. Vše děláme v našem závodě v Divišově.

Jak probíhá jednání s Hradem o takovém modelu?
Šlo to vše poměrně hladce. Zažádali jsme o souhlas s výrobou figurky prezidenta, ukázali vzorek a dostali jsme souhlas. Součástí není žádné finanční vyrovnání.

Chystáte i další limitované edice s jinými politiky?
Nemyslím si. Jdeme cestou jiných limitovaných edic u některých aut, ale zatím nemáme jiného politika v plánu.

Model děláte v Česku, nevyplatí se ho vyrábět v Číně podobně jako většinu modelů?
Ne, je to příliš malá série. Navíc výrobu v Číně začínáme utlumovat.

Proč?
Čína je čím dál méně konkurenceschopná pro výrobu. Vyrábíme tam dvanáct let. Když jsme začínali, mzda dělníka byla v přepočtu 2 200 korun. Když jsme se nedávno vraceli, řekli si o 14 tisíc. Za naprosto nekvalifikovaného dělníka, který nezná latinku, takže nepozná chybu, když nalepí třeba značku obráceně. Navíc výroba je tam silně neefektivní, jsem si jist, že tu samou práci co deset Číňanů u nás udělá jeden člověk.

Znamená to přesun zpět do Česka?
Postupně ano, už s tím začínáme. Zatím máme v Divišově patnáct lidí a rádi bychom se výrazně rozšířili i ke stovce zaměstnanců, teď na to žádáme i o dotace. Zatím tam děláme hlavně sběratelské limitované edice nebo různé dodělávky modelů z Číny. Bylo by asi řešením přestěhovat se do Bangladéše nebo do Indonésie, jako to dělají jiní, ale nikoho tam neznáme a ani to nechceme. Vím, že podobným směrem se vydávají i jiné firmy a s výrobou v Číně končí.

V Číně nemůžete mít podle tamějších zákonů celou továrnu, ale musíte mít čínského partnera. Jak tam fungujete?
Zdi a stroje jsou čínských partnerů. Formy, tedy to nejcennější pro výrobu, jsou naše.

Děláte v Česku všechny modely škodovek, to je výsledek nějaké exkluzivní smlouvy?
Na každý model se dělá výběrové řízení, zatím jsme všechna naštěstí vyhráli. Tím, jak se v poslední době uvádělo na trh hodně nových modelů Škody Auto a všeobecně se zkracuje doba mezi facelifty, je práce dost. Je to ale náročnější na formy, dělají se menší série.

Modely mnohdy vyrábíte už ve chvíli, kdy ještě není podoba vozu známa veřejnosti. Jak si automobilky chrání, aby jim od vás neunikla ostře hlídaná podoba nového auta?
Je to řešené smluvně, musíme mít i pojištění na odpovědnost za případné škody. Nemůžu o tom mluvit právě kvůli těm smlouvám, ale vše je zabezpečené tak, že riziko úniku je malé. I když v branži je znám příklad z Francie, kdy kdysi takto unikl jeden z modelů Citroënu.

Schvaluje automobilka finální podobu auta?
Ano, mluví do toho. U zmenšenin je někdy těžké udělat některé detaily, stejně tak je problém třeba trefit správnou barvu laku. U rallye aut jsme šli dokonce tak daleko, že jsme si například v Red Bullu nechali schvalovat jejich logo, které na autě je.

Je větší zájem o aktuální modely, nebo spíše o starší vozy?
Jednoznačně vede poptávka po starších modelech, ale i u nich je vývoj velmi různý. Tak před pěti lety byla u nás největším hitem Škoda 120, pak najednou favorit a teď se zájem přesouvá k první generací octavií. Myslím, že to je tím, jak se mění generace kupujících a objednávají si spíše vozy, které ještě znají a mají na ně vzpomínky. A u mladších kupujících je to často první auto, protože už to jsou letité ojetiny... I když letos máme jeden extrémní a pro nás nepochopitelný výkyv: v prodejích vede Škoda 110R.

Děláte hlavně škodovky, v Česku jsou ale už tři automobilky. Jiná auta dělat nebudete?
Rádi bychom zmapovali v podstatě všechny v Česku vyráběné vozy. Bohužel, u aut z TPCA v Kolíně ani u Hyundai jsme neuspěli a dělá je někdo jiný. Snažíme se dostat do Tatry, ale zatím neúspěšně. Začali jsme ale prodávat například Pragu "vejtřasku", tahače stáje Buggyra či motorky Jawa.

Podle výroční zprávy vám loni výrazně klesly tržby, zažívá trh s modely propad?
Pokles tam byl, ale není to nic, co by nás vyděsilo. Hodně záleží na tom, jaká je zrovna nabídka nových modelů u Škody, hlavní modelová ofenziva proběhla letos, což vidíme i na tržbách. I když trošku s obavami sledujeme, že mladší generace modely aut až nebaví tolik jako dříve.

Koupili jste zámek v Přísece u Jihlavy, kde chcete vybudovat muzeum automodelů. Proč?
Firmu jsme zakládali jako nadšenci do modelů aut a modely nám zůstaly stále jako koníček. Navíc se nám za tu dobu výrazně rozšířily sbírky modelů o spoustu unikátních typů, máme přes pět tisíc modelů včetně různých rarit, které se u nás vyráběly třeba ještě před válkou. Dlouho jsme hledali vhodné prostory, kde by se tyto modely daly vystavit, až jsme našli tento zámeček.

Vyplatí se takové muzeum otevírat?
Na rekonstrukci zámečku máme přislíbené dotace, příští rok chceme otevírat. Jsem si jist, že to bude zisková záležitost, protože to bude unikát. Navíc to pro nás bude i dobrý marketing, když někdo přijede za modely, čekáme, že si i nějaké koupí.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....