Ceny aut už neklesnou. První zdražila Škoda, další se přidají v lednu

  0:29aktualizováno  0:29
Oslabení koruny výrazně prodraží dovoz nových automobilů ze zahraničí, což se týká zhruba šedesáti procent všech prodaných vozů. Ceny aut jsou v současnosti na minimu, dál už klesnout nemůžou. Hlavní zdražení má přijít až v lednu, už nyní ovšem ceny zvedla domácí automobilka Škoda Auto.

Škodovky už zdražily, další automobilky je chtějí následovat v lednu (ilustrační foto) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Škoda Auto kurz koruny uvádí jen jako jeden z důvodů zvýšení cen, přestože velkou část dílů nakupuje v eurech. Podle mluvčího Vítězslava Pelce by zdražila i bez změny kurzu. "V současné době čelí celé odvětví automobilového průmyslu rostoucí ceně vstupů, což se logicky projeví i růstem ceny finálního výrobku," řekl Pelc. Největší změnu Škoda udělala v ceníku Octavií RS, kde cena stoupla o deset tisíc.

"Nezaznamenali jsme kvůli tomu pokles zájmu, navíc se zdražení nedotklo akčních modelů. Spíše si myslím, že někteří kvůli obavám ze zdražení budou chtít kupovat auto ještě letos," říká Radek Donner z NH Car.

"Evropský automobilový průmysl počítá výhradně v eurech. Změna kurzu se tedy dříve či později musí promítnout do cen nových aut," říká Jan Linhart, který má v poradenské firmě KPMG na starosti automobilový průmysl. Bez ohledu na intervenci zaznamenali nárůst cen i statistici z ČSÚ, v září a říjnu poprvé po mnoha letech ceny stouply.

Ostatní automobilky však zatím vyčkávají, krok Škody Auto jim může případné zdražení ulehčit, protože některé značky vyčkávají na rozhodnutí lídra trhu. Podobné to je například u pivovarů, kde většina menších hráčů čeká, jaké zdražení ohlásí Plzeňský Prazdroj.

Zdražovat se nikomu nechce

Například podle Martina Linharta, mluvčího Fordu, je současná situace pro importéry nevýhodná. "Marže při prodeji nových automobilů jsou většinou tak nízké, že je v nich velmi obtížné rozpustit jakékoliv navýšení nákladů. Pokud se tedy kurz nezmění, budeme i my nuceni časem zdražit," řekl Linhart. Podle něj se tak nestane dříve než v lednu. Podobně mluví i další automobilky.

Obav ze zdražení mohou využít k nalákání zákazníků, kteří by nákup třeba odkládali, většina proto mluví o zdražení až od ledna.

"Zdražovat se nikomu moc nechce, protože poptávka je stále oslabená a vyšší cena může některé zákazníky odradit. Část vozů, které byly nakoupeny ještě za silnější korunu, tak pravděpodobně zůstane za stávající ceny, nová dovezená auta nejspíš budou dražší," říká Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC.

Největší skok čeká přitom hlavně segment střední a vyšší třídy, kde nepanuje takový boj o zákazníky. "Konkurence v nižší střední třídě příliš prostoru k růstu cen nedává," podotkl Malý.

Podle něj se dá čekat, že i někteří výrobci omezí výbavu u základních verzí modelů za nejnižší cenu, jen aby tuto cenu lákající ke koupi nemuseli zvyšovat. "Někteří výrobci k tomu již přistoupili. Výrobci jistě využijí všech možností k tomu, aby nemuseli zvyšovat ceny," potvrdil Malý.

Česko je už dnes u velké části modelů především v nižší střední třídě nebo malých vozidlech jedním z nejlevnějších v Evropě. Například cena nového Fordu Focus začíná u nás na 300 tisících, v Německu vyjde o sto tisíc dráž, i když se výbavy mohou lišit. Podobné rozdíly jsou i u dalších modelů jiných značek. "Ceny pro jednotlivé evropské trhy se stanovují individuálně s ohledem na kupní sílu a na cenovou úroveň konkurence," vysvětluje rozdíly Linhart.

Rozdíly ještě více způsobí růst reexportů, tedy aut, která se v Česku jen oficiálně prodají a registrují a vzápětí mizí za hranice. Ty však deformují čísla o českém trhu.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

ČEZ bude muset zveřejňovat smlouvy. Končí české Palermo, jásá Michálek

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Energetická společnost ČEZ a další firmy s většinovou účastí státu, které se obchodují na burze, přijdou o dosavadní...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

EU kárá Česko, že není dost zelené. Přidejte obnovitelné zdroje, říká Komise

Ve větrné elektrárně ve Věžnici se uskutečnil den otevřených dveří.

Česko podle Evropské komise nedělá dost pro životní prostředí, tuzemské plány na zvyšování podílu čisté energie a...

Najdete na iDNES.cz