Ministerstvo životního prostředí zatím výzvu na dotování aut s alternativním pohonem nevyhlásilo, chystá ji nejspíše na říjen. „Příprava programu je ve finále, o výši příspěvku ještě jednáme,“ řekla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.
Na dotace má být připraveno 150 milionů korun, které se vyčlení z Národního programu životního prostředí. Výše dotace se má podle Českého plynárenského svazu lišit podle typu pohonu: 50 tisíc korun bude mířit na vozy na stlačený zemní plyn (CNG), 100 tisíc korun má zamířit na plug-in hybrid a 150 tisíc korun bude dotace na nákup čistého elektromobilu. Podle Roubíčkové se ještě o definitivní výši jedná a příspěvek může být ještě vyšší.
MPO dotuje elektromobily, rozdalo 39 milionůMinisterstvo průmyslu a obchodu v pátek oznámilo, že rozdělí podnikatelům přes 39 milionů korun na dotacích na pořízení elektromobilů. Ve výzvě uspělo 53 projektů. Celkově mělo ministerstvo v rámci operačního programu připraveno na podporu elektromobilů 80 milionů korun. Na jedno vozidlo mohli podnikatelé žádat příspěvek 70 000 až 217 000 Kč, z podpory byly vyloučeny ojeté, vyšší střední, luxusní, terénní či sportovní vozy. Jeden projekt mohl obdržet až tři miliony korun. V rámci I. výzvy programu Nízkouhlíkové technologie se podpora zaměřuje na elektromobilitu, nakládání s energií a využití druhotných surovin. Na všechny tři oblasti bylo alokováno 260 milionů korun. Celkem bylo přihlášeno 82 projektů. -čtk- |
Dotace mají zmírnit rozdíly v pořizovací ceně vozů na naftu či benzín a těch s alternativním pohonem. Provozovatelé těchto aut pak ušetří hlavně za palivo, které je výrazně levnější: například u elektřiny není žádná spotřební daň, u CNG minimální.
Ministerstvo životního prostředí oslovilo dotazníky obce, města a kraje, zda a o jaké dotace by měly zájem. Podle ministerstva z dotazníků vyplývá, že 43 % obcí má zájem o pohon na stlačený zemní plyn CNG, 9 % pak o hybridy. Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu října,“ říká Dominika Pospíšilová z ministerstva životního prostředí.
Stát už se dříve zavázal k tomu, že bude nakupovat více vozidel s alternativními pohony. Jenže zůstalo u slibů. Podle závazku z roku 2008 měla být čtvrtina aut na alternativní pohon. „ Ani dnes, po osmi letech, ale zdaleka podíl těchto vozidel ve státní správě rozhodně nečiní 25 procent,“ dodal Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.
Alternativním palivům v Česku se zatím příliš nedaří, auta s pohony na něco jiného než benzin či naftu, tvoří jen tři procenta prodejů, příliš ani nerostou.
Návrh na finanční příspěvek na ekologickou likvidaci vozu připravuje i ministerstvo průmyslu a obchodu. „Podstatou materiálu předkládaného na pondělní jednání vlády je snaha motivovat lidi k vyřazování starých vozidel plnících normu EURO 2 a nižší a k jejich ekologické likvidaci,“ uvedl mluvčí resortu Roman Prorok.
Podmínkou by přitom nebyl nákup vozu nového. Žádná motivační částka však dosud nebyla stanovena.