Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

  13:34aktualizováno  13:34
Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé mzdy si je nebudou v zahraničí najímat, obává se ministr dopravy Dan Ťok. Poukázal tím na případ českého šoféra, který po Německé poště vysoudil dorovnání platu na německou úroveň.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto: MAFRA

„Když to vezmu lidsky, tak já mu k tomu gratuluji. Má to své ale. On vysoudil peníze na zákazníkovi a nikoliv na dopravci. Toto je precedens, který povede k tomu, že si českou spediční firmu v Německu už nikdo objednávat nebude,“ uvedl ministr dopravy.

O podmínkách odměňování šoférů kamionů už Česko s evropskými orgány vyjednává třetím rokem. Cílem české strany je vyjmout řidiče z platnosti takzvané směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí, která platí od roku 1996. Jejím cílem ale bylo upravit podmínky lidí, kteří v cizině pracují dlouhodobě, jako jsou například stavební dělníci, uvedla europoslankyně Martina Dlabajová, která se vyjednávání dlouhodobě věnuje.

Rostoucí administrativa bude neúnosná

Současná podoba, kterou se evropská třístranná vyjednávání ubírají, podle ní povede kromě nárůstu nákladů způsobených vyšší mzdou šoférů rovněž k  výraznému nárůstu administrativy, kterou dopravní firmy nebudou moci ve skutečnosti splnit. 

„Představte si řidiče, který jede do pěti různých zemí za den a musí splnit všechny podmínky odměňování. Tady nemluvíme jen o mzdách, ale o příplatcích a bonusech a dietách a různých regionálních zákonech. Například v některých členských státech jsou regionální zákony stanovující příplatky při špatném počasí,“ uvedla Dlabajová. Řidiči by navíc měli mít pracovní smlouvy přeložené do všech jazyků používaných v projížděných zemích a dokladovat výplatní páskou výši své mzdy.

Problémy s evropskými pravidly by podle Ťoka nepotkaly pouze šoféry kamionové dopravy. Zcela vážně se podle šéfa českého resortu hovoří o tom, že by podobné podmínky měly platit i pro personál dopravních letadel, která prolétávají vzdušný prostor různých unijních zemí. Pilot nebo letuška by tak například při cestě na Kanárské ostrovy měli dostat přesně napočítanou mzdu podle toho, nad kterou zemí a jak dlouho poletí, dodal Ťok.

Nová pravidla budou nahrávat švarcsystému

Přestože jsou pravidla pro vysílání zaměstnanců do ciziny velice precizní ve výpočtu všech mzdových nároků a bonusů, připravovaný balíček mobility má  jednu zásadní mezeru. Týká se totiž pouze zaměstnanců a nikterak se nedotýká osob samostatně výdělečně činných, na která se žádná pravidla ohledně povinných mezd nevztahují. Hrozí proto, že firmy nebudou šoféry chtít zaměstnávat a evropská pravidla rozšíří oblast takzvaného švarcsystému, kdy zaměstnavatelé nutí své pracovníky, aby si zařizovali živnostenská oprávnění a nemuseli je napřímo zaměstnávat.

Ve starších členských zemích totiž není běžné, aby řidiči kamionů působili jako živnostníci. Do budoucna by ale toto mohlo přinést ještě větší problém, než jaký aktuálně tvoří ochranářské tendence některých západních zemí vůči zahraničním zaměstnancům z nových členských zemí EU. Ve druhém kroku bude podle Dlabajové problém s otázkou OSVČ a tam už by se případné restrikce týkaly přímo otázky volného pohybu osob. „To je otázka zásadní svobody v rámci EU, kterou je nutné chránit,“ dodala europoslankyně.

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Zlevněné jízdné se do šesti miliard vejde. V červenci doplatky klesly

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Účet za zlevněné jízdné pro studenty a důchodce se za první rok do odhadovaných necelých šesti miliard korun bez obtíží...

Další problém nového boeingu 777X. Při zkouškách mu upadly dveře

Boeing 777x

Boeing aktuálně řeší další problém, tentokrát naštěstí jen v testovací hale a ne v ostrém provozu. Při zkouškách jeho...

Opravený Boeing 737 Max čeká test. Na simulátoru ho vyzkouší šéf FAA

Letoun Boeing 737 MAX 8

Opravy softwaru letounů Boeing 737 MAX se blíží do cíle. Výrobce tvrdí, že by měly být hotové do konce roku. O tom, zda...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz