Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

  13:34aktualizováno  13:34
Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé mzdy si je nebudou v zahraničí najímat, obává se ministr dopravy Dan Ťok. Poukázal tím na případ českého šoféra, který po Německé poště vysoudil dorovnání platu na německou úroveň.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto: MAFRA

„Když to vezmu lidsky, tak já mu k tomu gratuluji. Má to své ale. On vysoudil peníze na zákazníkovi a nikoliv na dopravci. Toto je precedens, který povede k tomu, že si českou spediční firmu v Německu už nikdo objednávat nebude,“ uvedl ministr dopravy.

O podmínkách odměňování šoférů kamionů už Česko s evropskými orgány vyjednává třetím rokem. Cílem české strany je vyjmout řidiče z platnosti takzvané směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí, která platí od roku 1996. Jejím cílem ale bylo upravit podmínky lidí, kteří v cizině pracují dlouhodobě, jako jsou například stavební dělníci, uvedla europoslankyně Martina Dlabajová, která se vyjednávání dlouhodobě věnuje.

Rostoucí administrativa bude neúnosná

Současná podoba, kterou se evropská třístranná vyjednávání ubírají, podle ní povede kromě nárůstu nákladů způsobených vyšší mzdou šoférů rovněž k  výraznému nárůstu administrativy, kterou dopravní firmy nebudou moci ve skutečnosti splnit. 

„Představte si řidiče, který jede do pěti různých zemí za den a musí splnit všechny podmínky odměňování. Tady nemluvíme jen o mzdách, ale o příplatcích a bonusech a dietách a různých regionálních zákonech. Například v některých členských státech jsou regionální zákony stanovující příplatky při špatném počasí,“ uvedla Dlabajová. Řidiči by navíc měli mít pracovní smlouvy přeložené do všech jazyků používaných v projížděných zemích a dokladovat výplatní páskou výši své mzdy.

Problémy s evropskými pravidly by podle Ťoka nepotkaly pouze šoféry kamionové dopravy. Zcela vážně se podle šéfa českého resortu hovoří o tom, že by podobné podmínky měly platit i pro personál dopravních letadel, která prolétávají vzdušný prostor různých unijních zemí. Pilot nebo letuška by tak například při cestě na Kanárské ostrovy měli dostat přesně napočítanou mzdu podle toho, nad kterou zemí a jak dlouho poletí, dodal Ťok.

Nová pravidla budou nahrávat švarcsystému

Přestože jsou pravidla pro vysílání zaměstnanců do ciziny velice precizní ve výpočtu všech mzdových nároků a bonusů, připravovaný balíček mobility má  jednu zásadní mezeru. Týká se totiž pouze zaměstnanců a nikterak se nedotýká osob samostatně výdělečně činných, na která se žádná pravidla ohledně povinných mezd nevztahují. Hrozí proto, že firmy nebudou šoféry chtít zaměstnávat a evropská pravidla rozšíří oblast takzvaného švarcsystému, kdy zaměstnavatelé nutí své pracovníky, aby si zařizovali živnostenská oprávnění a nemuseli je napřímo zaměstnávat.

Ve starších členských zemích totiž není běžné, aby řidiči kamionů působili jako živnostníci. Do budoucna by ale toto mohlo přinést ještě větší problém, než jaký aktuálně tvoří ochranářské tendence některých západních zemí vůči zahraničním zaměstnancům z nových členských zemí EU. Ve druhém kroku bude podle Dlabajové problém s otázkou OSVČ a tam už by se případné restrikce týkaly přímo otázky volného pohybu osob. „To je otázka zásadní svobody v rámci EU, kterou je nutné chránit,“ dodala europoslankyně.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Najdete na iDNES.cz