Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odkup českého Kapsche je opět ve hře. Nabízí se tři varianty řešení

  1:00
Spory o rozšíření kamionového mýta na silnice první třídy vracejí do hry plán na prodej tuzemské pobočky společnosti Kapsch českému státu. Nápad na odprodej části firmy, zabývající se účtováním poplatků za průjezd po českých dálnicích, se objevil na konci předloňského roku. Ministerstvo dopravy jej tehdy odmítlo, protože nabídka nebyla dostatečně konkrétní.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Nyní se nápad objevuje znovu a spolu s tím sílí hlasy, jež požadují ukončení mnohamiliardového výběrového řízení na provoz mýtného systému po roce 2019. V té době totiž vyprší smlouva s Kapschem. Zrušení současného tendru bylo hlavním bodem nedávné schůzky pracovní skupiny. Ukončení výběrového řízení požadovali hejtmani a zástupci byznysu z Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy.

Plánované zařazení dalších 900 kilometrů silnic do zpoplatněné sítě podle nich posílí nešvar v podobě objíždění zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Důsledkem prý bude vyšší počet nehod, které tito šoféři mohou při průjezdu obcemi způsobit.

Pokračování soutěže je naopak proti srsti ministerstvu dopravy, které ve sporu s hejtmany za ANO podpořil i premiér a předseda hnutí Andrej Babiš. Ten přitom donedávna s rozšiřováním nesouhlasil.

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta

Kritici rozšíření proto nyní hovoří hlavně o potřebě přesvědčit premiéra o nevýhodách současného výběrového řízení. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka má společnou schůzku s Babišem domluvit předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Problematiku by měl rovněž v únoru otevřít podvýbor pro dopravu.

Tři možné cesty

Analýza právníků Svazu průmyslu a dopravy hovoří o odkupu části Kapsche jako o možné eventualitě, pokud se nestihne do konce roku 2019 dokončit nové výběrové řízení, neobsahující povinnost rozšiřovat zpoplatněné silnice. Pokračovat ve stávající soutěži s tím, že z ní pouze stát vypustí požadavek na rozšiřování, posudek nedoporučuje. Obává se, že takový postup napadnou stávající uchazeči.

Dají se však očekávat i protesty firem mimo aktuální tendr. Ty by mohly změnu soutěže úspěšně napadnout a poukazovat na to, že podle nových pravidel by se do tendru na mýto rovněž přihlásily.

Kritici stávajícího tendru proto počítají se třemi možnými cestami. Jednou je zmíněný prodej státu, dvě jsou založeny na zrušení soutěže a opakování tendru. První varianta znamená zopakování téměř identické soutěže, pouze bez ambice na rozšiřování mýta na silnice první třídy, druhá spočívá v jednodušší soutěži na provoz současného systému založeného na mikrovlnné technologii využívající mýtné brány.

Druhá varianta by mohla trvat kratší dobu, což se vzhledem k nedostatku času jeví jako výhoda. Na druhou stranu by se tím stát vzdal možnosti vybírat si z jednotlivých technologií, uchazeči by soutěžili pouze v tom, kdo dokáže systém vytvořený Kapschem spravovat laciněji.

Zrušení probíhající soutěže může těšit stávajícího provozovatele, neboť mu dává větší šanci na úspěch než nynější řízení. Zúžení zpoplatněné sítě zvyšuje šance mikrovlnné technologie, kterou Kapsch využívá. Navíc je kvůli nedostatku času reálné, že se nová mýtná soutěž nestihne a stát bude muset vybrat náhradní řešení, které pro Kapsch zřejmě přinese další peníze z mýta, aniž by se o ně musel utkat s některým z konkurentů.

Podle ministerstva dopravy by přerušení stávajícího tendru přineslo rok a půl trvající výpadek ve výběru mýta, dokončení nové soutěže a zaškolení nového provozovatele předpokládá v létě 2021. Naopak hejtmani a Svaz průmyslu a dopravy předpokládají, že stát stihne nový tendr vysoutěžit včas.

Jejich právní analýza hovoří o potřebě soutěžit v ideálním případě jeden rok. Zhruba rok a tři měsíce pak pokládají za reálnou lhůtu, během níž lze nový tendr stihnout. Tím by ale vypadla roční lhůta, kterou ministerstvo vyhradilo novému provozovateli na osvojení si stávající technologie, případně na spuštění vlastního systému. Minimum času je pak věnováno na případné řešení stížností u antimonopolního úřadu, na které jsou vyhrazeny pouze dva měsíce.

Obě varianty proto předpokládají, že stát začne souběžně připravovat odkup českého Kapsche. Podle svazu se převod správy mýta na stát dá stihnout za 15 měsíců a Česko se tím zbaví závislosti na externích firmách. Podobný systém dlouhodobě funguje například v Rakousku.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...