Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Odkup českého Kapsche je opět ve hře. Nabízí se tři varianty řešení

  1:00
Spory o rozšíření kamionového mýta na silnice první třídy vracejí do hry plán na prodej tuzemské pobočky společnosti Kapsch českému státu. Nápad na odprodej části firmy, zabývající se účtováním poplatků za průjezd po českých dálnicích, se objevil na konci předloňského roku. Ministerstvo dopravy jej tehdy odmítlo, protože nabídka nebyla dostatečně konkrétní.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Nyní se nápad objevuje znovu a spolu s tím sílí hlasy, jež požadují ukončení mnohamiliardového výběrového řízení na provoz mýtného systému po roce 2019. V té době totiž vyprší smlouva s Kapschem. Zrušení současného tendru bylo hlavním bodem nedávné schůzky pracovní skupiny. Ukončení výběrového řízení požadovali hejtmani a zástupci byznysu z Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy.

Plánované zařazení dalších 900 kilometrů silnic do zpoplatněné sítě podle nich posílí nešvar v podobě objíždění zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Důsledkem prý bude vyšší počet nehod, které tito šoféři mohou při průjezdu obcemi způsobit.

Pokračování soutěže je naopak proti srsti ministerstvu dopravy, které ve sporu s hejtmany za ANO podpořil i premiér a předseda hnutí Andrej Babiš. Ten přitom donedávna s rozšiřováním nesouhlasil.

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta

Kritici rozšíření proto nyní hovoří hlavně o potřebě přesvědčit premiéra o nevýhodách současného výběrového řízení. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka má společnou schůzku s Babišem domluvit předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Problematiku by měl rovněž v únoru otevřít podvýbor pro dopravu.

Tři možné cesty

Analýza právníků Svazu průmyslu a dopravy hovoří o odkupu části Kapsche jako o možné eventualitě, pokud se nestihne do konce roku 2019 dokončit nové výběrové řízení, neobsahující povinnost rozšiřovat zpoplatněné silnice. Pokračovat ve stávající soutěži s tím, že z ní pouze stát vypustí požadavek na rozšiřování, posudek nedoporučuje. Obává se, že takový postup napadnou stávající uchazeči.

Dají se však očekávat i protesty firem mimo aktuální tendr. Ty by mohly změnu soutěže úspěšně napadnout a poukazovat na to, že podle nových pravidel by se do tendru na mýto rovněž přihlásily.

Kritici stávajícího tendru proto počítají se třemi možnými cestami. Jednou je zmíněný prodej státu, dvě jsou založeny na zrušení soutěže a opakování tendru. První varianta znamená zopakování téměř identické soutěže, pouze bez ambice na rozšiřování mýta na silnice první třídy, druhá spočívá v jednodušší soutěži na provoz současného systému založeného na mikrovlnné technologii využívající mýtné brány.

Druhá varianta by mohla trvat kratší dobu, což se vzhledem k nedostatku času jeví jako výhoda. Na druhou stranu by se tím stát vzdal možnosti vybírat si z jednotlivých technologií, uchazeči by soutěžili pouze v tom, kdo dokáže systém vytvořený Kapschem spravovat laciněji.

Zrušení probíhající soutěže může těšit stávajícího provozovatele, neboť mu dává větší šanci na úspěch než nynější řízení. Zúžení zpoplatněné sítě zvyšuje šance mikrovlnné technologie, kterou Kapsch využívá. Navíc je kvůli nedostatku času reálné, že se nová mýtná soutěž nestihne a stát bude muset vybrat náhradní řešení, které pro Kapsch zřejmě přinese další peníze z mýta, aniž by se o ně musel utkat s některým z konkurentů.

Podle ministerstva dopravy by přerušení stávajícího tendru přineslo rok a půl trvající výpadek ve výběru mýta, dokončení nové soutěže a zaškolení nového provozovatele předpokládá v létě 2021. Naopak hejtmani a Svaz průmyslu a dopravy předpokládají, že stát stihne nový tendr vysoutěžit včas.

Jejich právní analýza hovoří o potřebě soutěžit v ideálním případě jeden rok. Zhruba rok a tři měsíce pak pokládají za reálnou lhůtu, během níž lze nový tendr stihnout. Tím by ale vypadla roční lhůta, kterou ministerstvo vyhradilo novému provozovateli na osvojení si stávající technologie, případně na spuštění vlastního systému. Minimum času je pak věnováno na případné řešení stížností u antimonopolního úřadu, na které jsou vyhrazeny pouze dva měsíce.

Obě varianty proto předpokládají, že stát začne souběžně připravovat odkup českého Kapsche. Podle svazu se převod správy mýta na stát dá stihnout za 15 měsíců a Česko se tím zbaví závislosti na externích firmách. Podobný systém dlouhodobě funguje například v Rakousku.

  • Nejčtenější

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Raději výpověď než zpět do kanclu, vyhrožují pracovníci. Firmy to vidí jinak

Téměř čtyřicet procent amerických administrativních pracovníků uvažuje o výpovědi ve chvíli, kdy je jejich...

Potravinový semafor schytává kritiku, olivový olej i losos mají červenou

Premium Evropská unie by chtěla od příštího roku povinně zavést označování potravin pomocí takzvaného nutriscore. Tedy jakéhosi...

Ani cent za rok. Analýza ukázala, jak Bezos, Musk a další neplatí daně

Zakladatel americké internetové společnosti Amazon Jeff Bezos, šéf automobilky Tesla Elon Musk i někteří další z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodě Auto chybí díly, ruší směny. Nejtěžší chvíle za 30 let, míní Povšík

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se potýká s nedostatkem dílů a ruší kvůli tomu další směny. Dodávky komponentů...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Dráhy s létem mění jízdní řád, na jihu Čech i Moravy vyjede méně vlaků

Regionální vlaky Českých drah jezdí ode dneška podle letního jízdního řádu. Hlavní novinkou jsou spěšné vlaky z Plzně...

Vláda schválila schodek rozpočtu na příští rok 390 miliard korun

Kabinet Andreje Babiše začal schvalovat návrh státního rozpočtu na příští rok. Kývl na jeho základní parametry. Počítá...

ČSA míří k reorganizaci, věřitelé s ní souhlasí

Věřitelé ČSA odsouhlasili reorganizaci aerolinek, které se po koronakrizi ocitly v úpadku. Reorganizace by podle...

Pražské letiště rozšiřuje seznam destinací, přímých linek bude víc než 70

V červnu bude možné z pražského letiště letět přímou linkou do více než sedmdesáti destinací. Nízkonákladové aerolinky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....