Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

  0:55
První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní minimální mzda. Německá státní pošta, pro kterou firma jezdila, mu musela doplatit více než čtvrt milionu korun. Dopravci se nyní obávají, že úspěch může spustit lavinu dalších žalob, a tvrdí, že by je spory zruinovaly.

Šofér kamionu Jiří Gabrhel, který v Německu vysoudil čtvrt milionu na dorovnání platu | foto: Archiv J. Gabrhela

Dvaačtyřicetiletého šoféra kamionu Jiřího Gabrhela ze Strmilova na Jindřichohradecku zastavila v polovině roku 2015 policejní hlídka v Německu. Kromě klasické kontroly dokladů se policisté začali vyptávat, kolik peněz si vydělá za hodinu.

„Dali mi leták, kde bylo, na koho se mohou obrátit řidiči, když mají menší mzdy. Všichni vědí, že čeští šoféři na minimální německou mzdu nikdy nedosáhnou,“ vypráví po dvou letech soudů první úspěšný řidič Jiří Gabrhel.

Od roku 2015 platí v Německu zákon o minimální mzdě, která musí být od loňského ledna alespoň 8,84 eura na hodinu, v přepočtu okolo 230 korun. Měsíčně při 160 odpracovaných hodinách by tak řidiči měli mít zhruba 37 tisíc korun.

„Jezdil jsem za základ dvanácti tisíc korun. Začal jsem si každý den psát, kdy jsem přejel hranice, kde jsem parkoval, kde skládal a nakládal zboží. Obrátil jsem se na německé odbory, předal jim dokumenty a vše už vyřídily za mě. Je to jen o tom se nebát,“ říká Gabrhel.

Mezi ostatními řidiči teď dělá osvětu – na parkovištích jim vypráví o svém případu a radí jim, co by případně měli udělat.

Vysoudit peníze Gabrhelovi pomohla zejména organizace Faire Mobilität, poradenské služby pro zaměstnance ze střední a východní Evropy, která se zejména řidičů kamionů z Česka, Polska, Maďarska či Rumunska zastává.

„Zákonná minimální mzda platí i pro zaměstnance, kteří dočasně vykonávají práci v Německu. Nezávisle na tom, zda mají pracovní smlouvu uzavřenou s německou, nebo zahraniční firmou,“ popsala Stanislava Rupp z této organizace.

V přepočtu na české koruny je minimální mzda v Německu zhruba čtyřikrát vyšší než minimální česká hodinová mzda, která je 73,20 koruny. Šoféři v Německu přitom mají nárok na peníze, nejen když řídí, ale i když nakládají, vykládají nebo dodržují po cestě bezpečnostní přestávku.

Průlomové na rozhodnutí německých úřadů je i to, že za necelých 10 měsíců nařídily doplatit Gabrhelovi 267 tisíc korun nikoliv jeho zaměstnavateli, tedy spediční firmě, ale německé státní poště Deutsche Post, pro kterou firma jezdila.

Konkurenční boj

„Rozhodnutí o doplacení minimální mzdy je zatím ojedinělá věc, u které vidíme zatím spoustu nejasností. Snažíme se zjistit k tomuto případu v Německu podrobnosti. Určitě bychom neuvítali, kdyby se řidiči začali hromadně takto soudit, protože v tu chvíli je tu právní nejistota,“ říká generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Naopak autodopravci tvrdí, že tímto opatřením se snaží němečtí odboráři i tamní speditérské firmy zlikvidovat levnější konkurenci, která je ničí. „Levnější autodopravci z Česka, Polska i dalších zemí je připravují o tržby. Už loni začali dostávat řidiči pokuty za to, že jezdí v Německu za nižší než minimální německou mzdu,“ říká dispečer Petr Kůs.

Pravidla o minimální mzdě platí podobně jako v Německu i ve Francii, a to od července roku 2016.

Jako první Čech tam dostal pokutu řidič ČSAD Uherské Hradiště. Francouzská policejní hlídka ho předloni na podzim zastavila na dálnici. Za nízkou mzdu vyfasoval pokutu 135 eur.

Proti tamním pravidlům se chce Česko bránit i oficiálně na půdě Evropské unie. „Pravidla v silniční dopravě potřebujeme regulovat jednotně na evropské úrovni, a ne vrážet mezi státy klín v podobě ochranářských opatření,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

  • Nejčtenější

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské lodě nabízejí kradené ukrajinské obilí. Putin pěl o rekordní sklizni

Rusko krade ukrajinské obilí a pokouší se ho prodat na mezinárodních trzích, stěžuje si Ukrajina. Moskva k tomu...

Jmenování Michla guvernérem ČNB vzbudilo na trzích strach, koruna oslabuje

Prezident Miloš Zeman jmenoval do funkce nového guvernéra centrální banky Aleše Michla, který je dlouhodobým odpůrcem...

ČNB zahájila měnové intervence, snaží se zvrátit oslabení koruny

Bankovní rada ČNB se na čtvrtečním mimořádném zasedání rozhodla zahájit intervence na devizovém trhu. Důvodem je...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

K cestování se vrací i firmy, online schůzky a jednání už nestačí

Leteckou dopravu po covidových omezeních nastartovali podle dat pražského letiště nedočkaví turisté. Nyní se ale k...

Letiště nabírá lidi, které nedávno propustilo. Věří, že zdvojnásobí provoz

Pražské letiště se snaží zpět najmout třetinu lidí, které kvůli koronavirovým restrikcím nedávno propustilo. Zpět chce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dráhy snížily ztrátu na 1,6 miliardy korun. Pomohla nákladní doprava

České dráhy zakončily druhý covidový rok se ztrátou 1,6 miliardy korun. Proti roku 2020 se hospodaření státem...

Ze Sydney do New Yorku bez mezipřistání. Letenka ale bude stát jak nové auto

Australská aerolinie Qantas oznámila, že do několika let spustí ultradálkové lety z Austrálie. Plánuje cesty třeba do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Mohlo by vás zajímat