Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

  0:55aktualizováno  0:55
První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní minimální mzda. Německá státní pošta, pro kterou firma jezdila, mu musela doplatit více než čtvrt milionu korun. Dopravci se nyní obávají, že úspěch může spustit lavinu dalších žalob, a tvrdí, že by je spory zruinovaly.

Šofér kamionu Jiří Gabrhel, který v Německu vysoudil čtvrt milionu na dorovnání platu | foto: Archiv J. Gabrhela

Dvaačtyřicetiletého šoféra kamionu Jiřího Gabrhela ze Strmilova na Jindřichohradecku zastavila v polovině roku 2015 policejní hlídka v Německu. Kromě klasické kontroly dokladů se policisté začali vyptávat, kolik peněz si vydělá za hodinu.

„Dali mi leták, kde bylo, na koho se mohou obrátit řidiči, když mají menší mzdy. Všichni vědí, že čeští šoféři na minimální německou mzdu nikdy nedosáhnou,“ vypráví po dvou letech soudů první úspěšný řidič Jiří Gabrhel.

Od roku 2015 platí v Německu zákon o minimální mzdě, která musí být od loňského ledna alespoň 8,84 eura na hodinu, v přepočtu okolo 230 korun. Měsíčně při 160 odpracovaných hodinách by tak řidiči měli mít zhruba 37 tisíc korun.

„Jezdil jsem za základ dvanácti tisíc korun. Začal jsem si každý den psát, kdy jsem přejel hranice, kde jsem parkoval, kde skládal a nakládal zboží. Obrátil jsem se na německé odbory, předal jim dokumenty a vše už vyřídily za mě. Je to jen o tom se nebát,“ říká Gabrhel.

Mezi ostatními řidiči teď dělá osvětu – na parkovištích jim vypráví o svém případu a radí jim, co by případně měli udělat.

Vysoudit peníze Gabrhelovi pomohla zejména organizace Faire Mobilität, poradenské služby pro zaměstnance ze střední a východní Evropy, která se zejména řidičů kamionů z Česka, Polska, Maďarska či Rumunska zastává.

„Zákonná minimální mzda platí i pro zaměstnance, kteří dočasně vykonávají práci v Německu. Nezávisle na tom, zda mají pracovní smlouvu uzavřenou s německou, nebo zahraniční firmou,“ popsala Stanislava Rupp z této organizace.

V přepočtu na české koruny je minimální mzda v Německu zhruba čtyřikrát vyšší než minimální česká hodinová mzda, která je 73,20 koruny. Šoféři v Německu přitom mají nárok na peníze, nejen když řídí, ale i když nakládají, vykládají nebo dodržují po cestě bezpečnostní přestávku.

Průlomové na rozhodnutí německých úřadů je i to, že za necelých 10 měsíců nařídily doplatit Gabrhelovi 267 tisíc korun nikoliv jeho zaměstnavateli, tedy spediční firmě, ale německé státní poště Deutsche Post, pro kterou firma jezdila.

Konkurenční boj

„Rozhodnutí o doplacení minimální mzdy je zatím ojedinělá věc, u které vidíme zatím spoustu nejasností. Snažíme se zjistit k tomuto případu v Německu podrobnosti. Určitě bychom neuvítali, kdyby se řidiči začali hromadně takto soudit, protože v tu chvíli je tu právní nejistota,“ říká generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Naopak autodopravci tvrdí, že tímto opatřením se snaží němečtí odboráři i tamní speditérské firmy zlikvidovat levnější konkurenci, která je ničí. „Levnější autodopravci z Česka, Polska i dalších zemí je připravují o tržby. Už loni začali dostávat řidiči pokuty za to, že jezdí v Německu za nižší než minimální německou mzdu,“ říká dispečer Petr Kůs.

Pravidla o minimální mzdě platí podobně jako v Německu i ve Francii, a to od července roku 2016.

Jako první Čech tam dostal pokutu řidič ČSAD Uherské Hradiště. Francouzská policejní hlídka ho předloni na podzim zastavila na dálnici. Za nízkou mzdu vyfasoval pokutu 135 eur.

Proti tamním pravidlům se chce Česko bránit i oficiálně na půdě Evropské unie. „Pravidla v silniční dopravě potřebujeme regulovat jednotně na evropské úrovni, a ne vrážet mezi státy klín v podobě ochranářských opatření,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Šňůra rekordů končí, letecký provoz nad ČR po třiceti letech poprvé klesl

Letecký provoz nad Českem meziročně poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od...

Premium

České dráhy míří do zahraničí. Začít lze i s autobusy, říká ředitel Nebeský

Nový šéf Českých drah Václav Nebeský má kvůli vstupu nových dopravců na české koleje zálusk na cestující ze střední...

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

Od poloviny prosince bude na české železnici platit nový jízdní řád, který převládající modrou barvu státních Českých...

V novém mýtu stále chybí čtvrtina očekávaných vozidel, kolony však nehrozí

Do nového mýtného systému je přihlášeno 344 tisíc vozidel, tedy tři čtvrtiny očekávaného počtu. Dalších přibližně 114...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz