Železniční dopravci žádají levnější elektřinu, už nechtějí dotovat soláry

  5:00aktualizováno  5:00
Železniční dopravci lobbují za levnější elektřinu pro vlaky. Pokud jim stát vyhoví, propad v příjmech bude muset dorovnat z jiných zdrojů.

Nové protihlukové stěny u rekonstruované trati v pražských Běchovicích. (15. července 2015) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Železniční dopravci v Česku mají plán, jak ušetřit stamiliony korun. Od státu požadují, aby nemuseli v ceně trakční elektřiny, která pohání jejich elektrické vlaky, platit příspěvek na obnovitelné zdroje energie.

S nápadem přišlo sdružení nákladních dopravců Žesnad.cz, které se inspirovalo v Německu. Podporují ho však také osobní dopravci nebo železniční odboráři.

Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

„Elektrické vlaky jsou ekologické, přesto jsme znevýhodněni oproti jiným, méně ekologickým druhům dopravy,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Železniční dopravci upozorňují na to, že kamiony podobné daně platit nemusí. V ceně nafty je sice zahrnuta spotřební daň, ale její výnos jde na stavbu a údržbu silnic. Mýto se navíc platí jen na vybraných silnicích, kdežto vlaky stát kasíruje všude.

Podobná nerovnováha v nákladech platí i pro soupeření osobních vlaků s autobusy. Poplatek za obnovitelné zdroje energie, jako jsou fotovoltaické elektrárny či bioplynky, tvoří zhruba 22 procent celkové ceny. Už dříve nákladní dopravci začali bojovat o takové účtování elektřiny, které by více zohlednilo skutečnou spotřebu.

Ministerstvo dopravy zatím návrh zkoumá. „Z pohledu ministerstva dopravy má takové opatření svoji logiku. Železniční doprava je z hlediska strategií na národní i evropské úrovni preferovaným dopravním módem,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podle něj by snížením ceny došlo k zatraktivnění železnice a většímu využití na úkor silniční dopravy. „Analyzujeme situaci, a to jak v případě okolních zemí, tak i z pohledu existujícího právního rámce,“ dodal Neřold.

Případná změna legislativy spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu. To ve svém vyjádření neuvedlo názor na navržené změny, ale pouze popsalo současný stav.

Výjimky tu jsou

Železniční dopravci soudí, že poplatek na obnovitelné zdroje by měly přestat platit rovněž dopravní podniky s tramvajemi, metrem a trolejbusy, což by pro ně znamenalo asi 300 milionů korun úspor.

Jenže tyto peníze musí výrobcům elektřiny někdo zaplatit. Dosud dostávají peníze ze dvou zdrojů: jednak přímo ze státního rozpočtu (letos 26 miliard korun) a jednak z plateb spotřebitelů elektřiny.

„Pokud by se snižovaly příspěvky na obnovitelné zdroje pro konkrétní odběratele, náklady by nesl státní rozpočet,“ řekl mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Michal Kebort.

Příspěvky hrazené většinou spotřebitelů dosahují svého maxima daného zákonem, což je 495 Kč/MWh. „Ta část podpory pro obnovitelné zdroje, kterou nepokryjí příspěvky od spotřebitelů, jde na vrub státního rozpočtu,“ dodal. Podle něj by nicméně nešlo o výjimečný krok, neboť někteří velcí spotřebitelé elektřiny už podobné úlevy mají.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Místo autem e-koloběžkou. Uber rozšiřuje své služby v Praze

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Od pondělí nabízí společnost Uber v Praze novou možnost přepravy - odvoz elektrickou koloběžkou. Integrace koloběžek...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Poletíte z Francie letadlem? Pak zaplatíte ekologickou daň, plánuje vláda

Airbus A319 Air France v Praze.

Francie má nový plán, jak vyplnit mezeru ve veřejných výdajích. Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borne v úterý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz