Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. října 2021 Šarlota, Zoja, Zoe

Nejlepší nákup Českých drah. Railjety slaví první velké výročí

  15:59
Kolem žádného jiného nákupu vozidel Českých drah nebylo nikdy tolik debat, jako o pořízení jednotek railjet. Necelé tři roky po převzetí prvního vlaku se ukazuje, že to byla velmi výhodná transakce i pro České dráhy. První jejich railjet oslavil tento týden významné výročí: najel už milion kilometrů.

Railjety na pražském odstavném nádraží. | foto: České dráhy

České dráhy mají celkem sedm railjetů, šest jich je běžně v provozu, jedna souprava je záložní. Vyjíždí, když má jiná jednotka periodickou prohlídku, nebo v případě neočekávaných situací, kdy zpravidla nahrazuje soupravu Pendolina. Každý den najede šestice jednotek zhruba 7 400 kilometrů, na každou soupravu vychází v průměru 1 230 km denně. I když v České republice může tato souprava jet maximální rychlostí 160 km/h, při rychlostních zkouškách v Rakousku vlak překonal rychlost 253 km/h.

Fotogalerie

„Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou,“ chválí vozy Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah (ČD) zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.

To, co se může zdát pro laika samozřejmostí, není tak úplně běžné. Zvláště poslední rok si prožívají ČD velké potíže s vlaky jiných výrobců. Například část InterPanterů od Škody Transportation má vysokou poruchovost, vozy modernizované v dceřiné firmě Škody Pars Nova musí jezdit do Německa s palubními techniky kvůli častým závadám. Právě Škoda proti nákupu railjetů nejvíce vystupovala, přišla narychlo dokonce s vlakem, který ho měl nahradit.

Railjet pro Česko se ukázal:

12. února 2014

Nákup railjetů zaměstnal i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který ČD nejprve za jejich pořízení potrestal. Soud ale verdikt zrušil. ČD koupily sice vlaky bez soutěže, ale vlaky ve skutečnosti vysoutěžené byly: ČD přistoupily k velké zakázce rakouských ÖBB na dodávku těchto jednotek, které vybíraly ze čtyř nabídek.

ČD railjety nasazují na trasu Praha - Brno - Vídeň - Graz. Původní plány počítaly s tím, že railjetů bude dvakrát tolik a budou jezdit i na rameni do Budapešti, nákup ale zarazil tehdejší generální ředitel drah Dalibor Zelený jmenovaný za vedení ministerstva dopravy Zdeňkem Žákem. Smlouvu na railjety podepisoval ještě management bývalého šéfa ČD Petra Žaludy.

Dopravce nasadil railjety v době, kdy začínaly velké problémy na D1 a pomohl tak výrazně navýšit počty lidí ve vlacích mezi Prahou a Brnem. Na provoz vlaků na této trase stát stále doplácí, i když objem peněz výrazně klesl. Kolik přesně na railjety, nelze z veřejně dostupných dat zjistit, objem úhrady je schován pod všemi dálkovými vlaky na trase Děčín - Praha - Břeclav.

ČD si provoz railjetů pochvalují i po ekonomické stránce. Podle zápisu z jednání řídícího výboru ČD řeší společně s rakouskými drahami ÖBB ještě nové posilové vlaky. „Projekt je úspěšný a přitáhl lidi k cestování,“ říká místopředseda představenstva ČD Michal Štěpán.

Původní podnikatelský plán počítal s tím, že peníze za railjety se vrátí do deseti let. Teď se ale ukazuje, že odhady byly příliš konzervativní a investice se vrátí rychleji. „Dá se reálně předpokládat, že to bude zřejmě nejúspěšnější projekt Českých drah ve střednědobém horizontu,“ říká v zápise Radek Dvořák, ředitel kanceláře člena představenstva odpovědného za osobní dopravu.

„Skutečné plnění jak hospodářského výsledku, tak přepravního výkonu je lepší, než bylo očekáváno. Na základě známých skutečností byla návratnost projektu uvažována v horizontu 10 let. To zatím ohroženo není,“ uvádí zpráva, která současně upozorňuje na hrozbu v podobě vstupu konkurence na trasu Praha - Brno. Na ní začal jezdit od prosince RegioJet, se třemi páry vlaků denně ale zatím není příliš vážnou konkurencí.

Railjet jsou netrakční jednotky, které vyrábí Siemens, mohou jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Rakouské spolkové dráhy ÖBB jich mají ve flotile již šedesát. Rozsáhlou investici pociťují Češi dvojím způsobem: část rakouských jednotek do Česka zajíždí a díky novým raijetům rakouské dráhy prodaly stovky použitých vozů na dálkovou dopravu ve velmi dobrém stavu do Česka.

České dráhy se pochlubily svými railjety:

27. června 2013

Autor:
  • Nejčtenější

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Každý sám za sebe. Analytici se obávají zástavy dodávek energie mezi státy EU

Evropští státníci se snaží přijít na řešení energetické krize. Evropským zemím totiž hrozí, že v případě tuhé zimy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Písařík z Bohemia Energy převádí majetek ze svých firem na fungující podnik

Majitel padlé skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík začal převádět majetek mezi svými jednotlivými společnostmi. Jak...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Více než půlmiliarda dotací za prázdné vlaky. Nejvíc dostanou České dráhy

Železniční dopravci dostanou za koronavirová omezení platná během první karantény přes 580 milionů korun. Celkem...

Železnice do Německa potřebuje úpravy. Zabezpečení vyjde nečekaně draho

Vybavení hlavní tuzemské železniční spojnice do Německa evropským zabezpečovacím systémem se proti dosavadním cenám...

Doprava jako luxusní služba. Ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu

Ceny za silniční dopravou strmě rostou. Náklady dopravců na energie, paliva i lidské zdroje v posledních týdnech...

Cenovka u CNG je už vyšší než u benzinu, někde chtějí i 50 Kč za kilo

Majitele vozů na stlačený zemní plyn CNG vyděsily cenovky u čerpacích stanic. Na velké části z nich už se za kilogram...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...