Stát chce podél kolejí protihlukové stěny, rozdělují odborníky i cestující

  1:00aktualizováno  1:00
Stát má naplánovanou megalomanskou výstavbu protihlukových zdí na železnici za přibližně 2,185 miliardy korun. Tvrdí to drážní specialista Jindřich Berounský, který patří mezi nejhlasitější odpůrce jejich výstavby. Aplikace zdí rozděluje kromě odborníků i veřejnost.

Protihluková stěna podél železniční trati v Plzni | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Podle Berounského jsou některé okolnosti výstavby zarážející. „Investice do předražených a mnohdy nesmyslných protihlukových stěn jsou skandální. Zvyšují cenu díla, od níž se odvíjí odměna pro projektanty, a tak se projektují i na hodně nepochopitelných místech,“ uvedl Berounský pro MF DNES.

Rychle přibývající kilometry betonu podél tuzemských železničních tratí se nelíbí ani železničním dopravcům. „Výstavba protihlukových zdí by měla být realizována citlivě a pouze tam, kde skutečně mohou plnit ochrannou funkci proti hluku. Nikde jinde. Jakékoli jejich nadužívání a vytváření dlouhých betonových koridorů, kdy cestujícím i strojvedoucímu za oknem běží jen betonová šeď, výrazně snižuje atraktivitu železnice,“ říká technický ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Fotogalerie

Navíc podle něj existuje lepší a levnější řešení v podobě nižšího ochranného profilu s přibližně metrovou výškou, který dokáže stejně účinně odvést hluk, aniž by bránil ve výhledu z trati. SŽDC už vyzkoušela výstavbu těchto nízkých stěn na vybraných úsecích, třeba na trati Brno–Znojmo nebo v pražském Prokopském údolí, ale stále dává častěji přednost vysokým stěnám.

„Skutečnost, že nízká clona je umístěna výrazně blíže koleji než klasická protihluková stěna, výrazně omezuje a prodražuje údržbu tratě a je i překážkou pro bezpečný pohyb pracovníků dráhy. Z testů zatím vyplynulo, že se vzhledem ke všem svým omezením hodí spíše pro jednostrannou instalaci v místech, kde jsou normy překračovány jen minimálně,“ dodává mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

A připomíná důvod výstavby protihlukových stěn: „Hlukové limity ministerstva zdravotnictví jsou jasně dané pro denní i noční hodiny a jsou vždy pevnou součástí stavebního povolení. Zjednodušeně řečeno, pokud se nedostaneme do normy s intenzitou hluku, není následně možno rekonstrukci železniční tratě kolaudovat.“

Protihlukové zdi tak vznikají podél nově rekonstruovaných tratí v Praze a okolí, například do Lysé nad Labem a také na železničním koridoru z Tábora do Českých Budějovic.

Dostane se ale i na novou trať Ústí nad Orlicí – Choceň. Souběžně s výstavbou zdí plánuje SŽDC i další protihluková opatření, například výměnu oken u vybraných domů poblíž železnice. Celkové náklady na tato doplňková opatření u všech dvaceti chystaných modernizací jsou zatím naplánovány na 238 milionů korun.

Starostové zdi spíše vítají

„S protihlukovými zdmi v polích mizí kouzlo železnice. Sám mám ale pozitivní zkušenost s tím, jak hodně mohou pozitivně ovlivnit život v okolí. Bydlíme nedaleko trati a rozdíl je slyšitelný. Ve volné krajině už je to věc diskutabilní. Někdy náklady můžou převýšit efekt,“ dodává starosta Říčan Vladimír Kořen ohledně modernizace trati Praha–Benešov, která sklízí nejtvrdší kritiku ze strany cestujících.

Starosta Benešova Petr Hostek k tomu říká: „Pokud jde o estetiku, zcela jistě došlo k jistému zabetonování trati. Zejména v okolí zastávky Čtyřkoly a Senohraby je jistě umístění několika protihlukových zdí na pováženou. Přesto rovina akustická a bezpečnostní převyšuje tu estetickou. Vysoké protihlukové zdi také značně zkomplikovaly přecházení kolejí, což přispělo ke zvýšení bezpečnosti na naší trati.“

Protihlukové stěny ale přinášejí i další komplikace. „V hodně případech zhoršují rozhled na železničních přejezdech a jsou překážkou pro záchranný systém při zásahu v kolejišti. Stejně tak mohou představovat hrozbu pro železniční vozidla při vykolejení či jiných mimořádných událostech, a to kvůli hrozícím deformacím o betonové stěny, které jsou velmi pevné a ukotvené na pilotech tři až pět metrů v zemi,“ dodává Jindřich Berounský.

A doplňuje výčet negativ: „Snižují propustnost tratí a způsobují složitou a drahou následnou rekonstrukci, opravy a údržbu traťových úseků.“

Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz