Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tým SŽDC už plánuje rychlostní tratě, vzniknou ale nejdříve za 15 let

  5:00
V kancelářích Správy železniční dopravní cesty vzniká poprvé tým, který má zastřešit přípravu rychlovlaků v Česku. Navzdory větší aktivitě se ale Česko první vysokorychlostní tratě nedočká dříve než za patnáct let.

Rychlovlak EC Pendolino na stanici Milano Centrale. | foto: Miroslav Vyka

Před dokončením jsou první normy na rychlou železnici v tuzemsku, rozjíždí se série několika studií proveditelnosti, které mají ukázat, za jakých podmínek se u nás rychlovlaky vyplatí. „Reálný termín prvního kopnutí do země je rok 2028,“ prohlašuje ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Závisí však i na tom, jak se podaří schválit některé zákony na urychlení výstavby nových silnic a železnic.

Ve strategickém odboru vzniká současně první tým, který bude mít přípravu takových tratí na starosti. Má sedm členů a název Oddělení vysokorychlostních tratí a technologického rozvoje.

Část lidí přetáhla SŽDC ze soukromých projekčních firem. „Potřebovali jsme odborníky na vedení studií. Potřebujeme také odborníky na posuzování vlivů staveb na životní prostředí nebo dopravní modelování. Důležitý bude i post člověka zodpovědného za komunikaci,“ říká Čech.

Mapa navrhovaných rychlých spojení

Zatímco veřejnost může být projektu rychlovlaků nakloněna, horší to bude s přesvědčováním lidí, kterým má vést vlak nedaleko od domu. „Bude potřeba hodně vysvětlování, někdy kolem rychlovlaků panují neskutečné mýty. Obce a kraje ale musejí být co nejvíce informovány, co se chystá,“ dodává Čech.

Mezi 250 a 300 není rozdíl

Ředitel odboru strategie mluví o rychlovlacích zásadně jako o „vrtkách“, což je na železnici označení pro vysokorychlostní tratě (VRT). Ministerstvo dopravy tak odvážné není, používá totiž termín rychlá spojení.

Koncepci rozvoje rychlých spojení minulý týden schválila vláda. Kromě jasných úseků, které se začnou prověřovat, obsahuje i úsek z Brna do Přerova. Ten studie proveditelnosti „ohodnotila“ jen na rychlost 200 kilometrů za hodinu (podrobnosti o studii najdete zde), zatímco poslanci uložili přípravu tras, na nichž budou vlaky moci jezdit nejméně 300kilometrovou rychlostí.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Podle Čecha však není definitivní, že se bude z Brna do Přerova jezdit maximálně 200 kilometrů za hodinu. „Musíme si případnou novou trať, která je v současné době územně chráněna, obhájit, například v rámci studie na spojení (Brno–) Přerov–Ostrava,“ dodal.

Dokončovaná technicko-provozní studie má SŽDC přinést jasnější normy. Současně ale podle Čecha boří i některé mýty o nákladech na stavbu tratí pro rychlovlaky. „Rychlost není přímo úměrná nákladům. Není zásadní rozdíl mezi tratí na 250 nebo 300 km/h, až poté jde o větší zlom u některých úseků,“ tvrdí Čech.

Studie je základem pro nové předpisy, dává ale i základ pro to, jak například řešit problematiku napájení tratí. „V Rakousku nebo Německu má správa železnic vlastní síť, takže jsou nezávislí. Něco takového u nás nepřipadá zatím v úvahu,“ míní Čech.

Cedop a Egis Rail navíc momentálně zpracovávají pro SŽDC studii týkající se rychlovlaků z Prahy do Drážďan, rozběhl se tendr na studii proveditelnosti pro trasu Praha–Brno–Břeclav, přičemž úsek Praha–Brno má být hlavní páteří sítě rychlých vlaků v tuzemsku.

„Poprvé jsme před soutěží měli s projekčními firmami veřejnou tržní konzultaci, jaké by měly být podmínky. Cítíme zájem řady firem i ze zahraničí,“ popisuje Čech.

Bez tunelu to nepůjde

SŽDC již vypsala soutěž na jinou vysokorychlostní trať, která může být překvapením: Doplnění studie proveditelnosti spojení Praha–Beroun. „Nemusí to být přímo vysokorychlostní trať, ale tunel se ukazuje jako nezbytnost,“ říká Čech.

Podle něj proti vyšší rychlosti v tunelu hraje především fakt, že v něm mají jezdit hlavně nákladní vlaky. Ty díky tomu zmizí z trasy podél Berounky, která je ve špatném stavu a navíc okolo ní bydlí spousta lidí.

Vysokorychlostní parametry nicméně nemusí mít již hotová studie spojení Praha–Mladá Boleslav–Liberec. Liberec je přitom dnes jedním ze tří krajských měst, odkud je vlakové spojení do Prahy pomalejší než po silnici. Příští rok má následovat studie na trasu (Brno–) Přerov–Ostrava.

SŽDC má důvod se studiemi pospíchat. Trasy pro rychlovlaky jsou v krajských územních plánech chráněné a nikdo v jejich zamýšlené poloze nesmí nic postavit. Roste proto tlak na SŽDC, aby pozemky neležely ladem. Lidé chtějí stavět.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert:

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...