Úterý 27. září 2022, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. září 2022 Jonáš

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

  1:00
Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už přes půl roku, teprve nyní vypukla vážnější diskuse o její ceně. Historicky první dopravní projekt PPP (Public Private Partnership - partnerství veřejného a soukromého sektoru) má vyjít na zhruba 25 miliard korun. A potřebuje souhlas Poslanecké sněmovny.

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena do provozu v říjnu roku 2017. | foto: Miroslav ChaloupkaČTK

Takzvaný koncesionář dálnici D4, napojující hlavní město na západní část Jihočeského kraje, postaví ze svých peněz a bude se o ni 25 let starat. Stát mu za to bude v pravidelných splátkách posílat peníze.

Pokud by dálnici postavil stát klasickou metodou ze svých prostředků, vyšla by samotná výstavba podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na 7,5 miliardy.

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

S částkou 24,9 miliardy korun operovalo ministerstvo už před třemi lety, kdy plán na využití soukromého kapitálu pro dostavbu dálnice D4 schválil tehdejší kabinet Bohuslava Sobotky. Nejde ale o konečnou cenu za výstavbu a provoz, tu určí až výsledek soutěže, ve které se po zúžení účastníků vloni v září o zakázku uchází čtveřice zahraničních sdružení.

„V kalkulovaných 25 miliardách je započítána kromě ceny výstavby i údržba ve vysokém standardu, kompletní opravy v průběhu celých 25 let včetně provedení zásadních strukturálních oprav před zpětným předáním státu na konci koncesní doby,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Značnou částku tvoří dále takzvaná úhrada dluhové služby, tedy úroky z peněz, které si stát od soukromníka de facto vypůjčí. Tyto náklady by podle ministerstva stát měl i v případě, že by dálnici stavěl standardní cestou.

Kdyby se nakonec rozhodl pro to, že dálnici postaví sám, musel by během 25 let na údržbu 32 kilometrů dlouhého úseku vynaložit 626 milionů korun a na rekonstrukci pro uvedení do bezvadného stavu téměř 3,7 miliardy, doplnila mluvčí.

Pojistka proti předražení

Na rozdíl od klasických soutěží pilotní PPP projekt vyhlášením vítěze tendru neskončí. K vysoutěžené ceně se budou vyjadřovat poslanci, a pokud se jim bude zdát neúměrně vysoká, mohou proces stopnout. Jednání Poslanecké sněmovny, které dostavbu dálnice s využitím soukromého kapitálu buď podpoří, nebo zamítne, je plánováno na konec letošního roku.

Rozdělení D4 mezi soukromníky a stát

Mezitím chce stát pro stavbu vykoupit pozemky a získat pravomocná stavební povolení. Ta by mělo ředitelství silnic v ideálním případě vyřídit do září, pokud stavební řízení nenapadnou ekologové nebo jiní účastníci, uvedl Martin Janeček, který má na ministerstvu dopravy projekt dostavby D4 na starosti.

Výstavba by měla začít během stavební sezony v roce 2020. Po jejím dokončení má vybrané sdružení dálnici čtvrt století spravovat a následně ji v bezvadném stavu předat do státní správy.

Proč PPP? Peněz je zatím dost

V Česku se o PPP projektech mluví dlouhodobě, žádný se ale zatím do výstavby nedostal. V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3.

Důvodem bylo především to, že k použití mechanismu, kdy musí stát soukromníkovi zaplatit cenu peněz, které si od něj na výstavbu půjčuje, nebyl příliš velký důvod. Například u zmiňovaného úseku D3 Mezi Bošilcem a Borkem rozhodlo o konvenční formě výstavby to, že na stavbu bylo možné čerpat evropské dotace.

Na dálnici D4, která není mezi evropsky významnými dopravními tepnami, není možné tak jednoduše použít evropské peníze. Rozhodnutí vyzkoušet PPP v praxi tak padlo právě na ni.

Ministerstvo dopravy připouští, že smysl projektu spočívá právě ve vyzkoušení nové metody výstavby, než že by bylo nezbytné stavět za cizí peníze. „V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP,“ uvedl vloni po vyhlášení soutěže ministr dopravy Dan Ťok.

Příklad pro státní silničáře

Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici zvolilo ministerstvo PPP i kvůli dobrým zkušenostem okolních zemí s rychlostí, jakou soukromník zvládá opravy komunikace za provozu.

„Když se podíváte na Slovensko, tam opravy a údržbu dálnice postavené formou PPP provázejí minimální uzavírky. Pokud se například poškodí svodidla, opravují to co nejrychleji, třeba v nočních hodinách, kdy není takový provoz,“ dodal.

  • Nejčtenější

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síkelovo poslední slovo: spotřeba neovlivní stropní cenu energií u domácností

Jako v pohádce Pyšná princezna si lze připadat při sledování výroků ministra průmyslu a obchodu o zastropování cen...

Strop pro domácnosti zřejmě nebude na celou spotřebu, řekl Síkela

Vláda pracuje na nařízeních, která mají upravit způsob zastropování cen energií. Zatímco ceny by měly zůstat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Největší problém železnice. Přebíráme vadné vlaky, stěžují si strojvedoucí

Vlaky s drobnými závadami, které ruší koncentraci strojvedoucích. To byl nejčastější problém, na který si v rámci...

Nechceme zahraniční kolegy, včetně českých, bouří se odbory kanadských pilotů

Odbory pilotů kanadských aerolinek Sunwing se postavily proti plánu společnosti najímat piloty ze zahraničí, včetně...

Pokuty za létání s drony se množí. Letos už úřad vystavil „bločky“ za 150 tisíc

Případů nebezpečného létání s drony nad hlavami lidí a v zakázaných prostorech přibývá. Během letoška už Úřad pro...

Letů za sluncem přibude, cesty z Prahy do exotiky budou kratší

Dvě nové destinace v blízkovýchodním Ománu, thajské Krabi, Madagaskar nebo třeba irácký Irbíl. Tuzemské cestovky a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...