Vlaková hedvábná stezka. Karavana se zbožím z Číny staví i v Česku

  13:40aktualizováno  13:40
Zájem firem o dopravu zboží mezi Čínou a Evropou začíná růst. Původně vyrážel z říše středu na cestu dlouhou přes deset tisíc kilometrů jen jeden vlak za týden, nyní se uvažuje o „karavaně“ jezdící téměř každý den. Železniční přeprava tak začíná výrazně konkurovat lodím i letadlům.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Poptávka po této přepravě roste. Je to rychlejší způsob než čekat na doplutí lodi a není tak drahá jako doprava letadlem,“ vysvětluje rostoucí zájem ředitel logistické společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.

Oproti lodi dorazí vlak zhruba o polovinu rychleji a oproti letadlu čtyřikrát levněji. Podle Holomouckého roste v Česku poptávka po přepravě především v režimu door to door, kdy logistická firma odveze zboží přímo od čínského dodavatele, přepraví ho kamionem nebo lodí k vlaku, poté do Evropy a pak i ke konečnému zákazníkovi.

Česko bude vstupní branou Číny do EU, nabídl premiér Sobotka

Podle Holomouckého už není ani pravdou, že by vlakem mezi Evropou a Čínou cestovalo spíše levnější zboží. Firmy vlaky čím dál více zabezpečují, a proto jimi cestuje například i dražší elektronika. Dopravci už také nabízejí klimatizované nákladní kontejnerové vozy pro přepravu například potravin nebo elektroniky citlivé na velké výkyvy teplot po cestě.

Velký zájem o přepravu mají především Číňané. „Budují v podstatě novou hedvábnou stezku, v Evropě mají velký zájem i o přístavy,“ dodal Holomoucký.

Česko na trase

Nákladní vozy z Číny zajíždějí i do Česka, jejich operátorem je rakouská Rail Cargo Logistic. Zhruba jednou za deset dní jezdí z Wuhanu, zákazníkem je především pardubický závod výrobce elektroniky Foxconn.

Vlak jede přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko. Podle Železničního magazínu se přepravu podařilo zkrátit za rok pravidelného provozu o čtyři dny, většinou trvá 11 až 12 dní a soupravy mívají až 46 vozů.

Větší efektivitě vlaků pomáhá i to, že náklad začíná proudit i obráceným směrem z Evropy na východ. Například Škoda Auto soupravy využívá pro dopravu dílů a rozložených souprav aut pro montáž v Kazachstánu. Až do Číny vozí díly k montáži například automobilka BMW ze svého závodu v Lipsku.

Nejvytíženější linkou mezi Evropou a Čínou je spoj Duisburg - Čchung-čching, kde vlaky jezdí až šestkrát týdně. Provozuje ho společnost Trans Euroasia Logistic, což je společný podnik Deutsche Bahn a ruských státních železnic.

Šéfové logistických firem předpovídají železničnímu spojení Číny a Evropy čím dál lepší budoucnost. Podporují to i statistiky, podle kterých roste počet vlaků každý rok o stovky procent. Podle Železničního magazínu aktuálně existuje mezi Čínou a Evropou 21 tras.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz