Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České dráhy zanedbávaly údržbu vlaků. Ukázaly to loňské nehody

  13:23
Tři nehody vlaků Českých drah odhalily, že státní dopravce porušil předpisy a výrazně překročil dobu, po které musí vagon či lokomotiva na kontrolu. Dráhy přitom za údržbu a opravy svých vlaků platí ročně stovky milionů korun.

U Nepomuku na Plzeňsku vykolejila v květnu 2013 lokomotiva rychlíku. Nehoda se obešla bez zranění. | foto: Pavel Němeček

Nehody souvisejí právě s tím, že dopravce měl vozy ve špatném stavu a ve dvou případech porušil vlastní předpisy. U dvou z těchto nehod byla hlavní příčinou zanedbaná údržba, u třetí byla také, hlavní vinu na nehodě však neslo něco jiného. Ukazují to veřejně dostupné závěrečné zprávy Drážní inspekce.

"Z pohledu Drážní inspekce se jedná o závažný problém," upozorňuje mluvčí úřadu Martin Drápal. Zjištění ukazují, že loni nebylo dostatečně zaručeno, že se vozidla dostávají včas na kontrolu. Špatný stav pak zvyšuje riziko nehod.

Například v případě březnové nehody rychlíku mezi Chotovinami a Táborem vagon vykolejil kvůli prasklé části podvozku. Inspektoři při vyšetřování zjistili, že dráhy několikanásobně překročily doporučovaný kilometrický proběh pro periodickou opravu a kontrolu možných závad.

Jinými slovy je to podobné, jako když vám automobilka doporučuje, abyste šli na kontrolu brzd po deseti tisících kilometrech, a vy se dostavíte třeba až po třiceti tisících.

Problematické nehody

Příčinou nehody u Chotovin u Tábora z března 2013 byl prasklý spodní závěs sekundárního odpružení podvozku. Podle zprávy Drážní inspekce (DI) vůz od poslední opravy a kontroly ujel přes 900 tisíc kilometrů. Norma je přitom 250 tisíc. Vzniklá škoda byla půl milionu (více zde).

O měsíc později vykolejil vlak u Klenčí pod Čerchovem. Kvůli lomu nápravy vznikla téměř čtvrtmilionová škoda, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Inspekce zjistila, že České dráhy neprovedly periodické kontroly: od poslední opravy vyvazovací vůz ujel přes 600 tisíc kilometrů, ačkoliv norma je 240 tisíc.

Co do škody, nejvážnější nehoda byla vykolejení lokomotivy rychlíku u Nepomuku na Plzeňsku z května 2013. Kvůli vypadnutí spojovacích šroubů se škoda vyšplhala na bezmála dva a půl milionu korun. DI zjistila, že interní předpis drah nařizuje jen vizuální kontrolu. Lokomotiva navíc ujela o 150 tisíc kilometrů víc, než pro vyvazovací opravu nařizuje norma (více o nehodě zde).

Tento vlak po vykolejení zastavila cestující zatáhnutím za záchrannou brzdu. Podle výpovědi vlakvedoucího mu sdělila, že vůz při jízdě nadskočil a bylo vidět jiskry od kol, a proto použila záchrannou brzdu.

Kontrola pouze vizuální

Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského byly po této nehodě všechny vozy stejného typu zkontrolovány. "Všechny jsou už komplexně modernizovány a rekonstruovány," dodal Šťáhlavský.

Špatná údržba byla také důvodem vykolejení rychlíku v Nepomuku v květnu loňského roku. Podle kontrolorů došlo k vykolejení kvůli nezajištění spojovacích šroubů na podvozku lokomotivy.

Inspekce při vyšetřování zjistila, že České dráhy se při údržbě řídí interním předpisem, podle kterého se kontrola dotažení šroubů má provádět jen vizuálně a pro periodické opravy je jen doporučená hranice namísto horní hranice počtu ujetých kilometrů.

Technická závada byla i příčinou vykolejení motorového osobního vozu v dubnu mezi Klenčí a Poběžovicemi. Vykolejení způsobil lom nápravy. Dráhy však v tomto případě údržbu nezanedbaly, protože šlo o závadu v garanční době po opravě. "Přesto i v tomto případě jsme přijali opatření zaměřené na zvýšení kontroly určitých celků u dodavatelů," dodal Šťáhlavský.

Inspekce nemůže dopravce pokutovat

Dráhy už inspekcí kritizovaný předpis pro opravy upravily. "V současné době probíhá připomínkové a schvalovací řízení a platnost novelizovaného předpisu se předpokládá od jara letošního roku," uvedl Šťáhlavský.

Dopravce ročně do oprav a údržby dává přes půl miliardy korun. Podle Šťáhlavského by se měl rozpočet na tyto činnosti navýšit pro letošní rok v řádu stovek milionů korun.

Mluvčí inspektorů Drápal upozorňuje, že za podobné chyby není v pravomoci inspekce dávat pokuty. "Obdobných mimořádných událostí však není mnoho. Pokud zjistíme, že by se mohlo jednat o systémový problém, tak se jej snažíme řešit vydáním bezpečnostního doporučení," dodal Drápal.

Problémy s údržbou mají podle inspekce i jiní dopravci, jména konkrétních firem však zveřejňuje úřad jen při mimořádných událostech, jako je například vykolejení. "Při výkonu státního dozoru problémy při údržbě vozového parku zjišťujeme i u jiných dopravců, než jsou České dráhy nebo ČD Cargo," potvrdil Drápal.

Inspektoři například v létě při namátkové kontrole odstavili jeden z vagonů kvůli nevyhovujícímu stavu, nechtějí však uvést jméno dopravce.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...