Dráhy chtějí nakoupit nové vlaky za čtyři miliardy. Čekají na dotace

  11:35aktualizováno  11:35
Loni v létě vyměněné vedení Českých drah vypsalo první soutěž na dodávku nových vlaků. Ve dvou tendrech chce tuzemský dopravce uzavřít rámcovou smlouvu na dodávku až 25 elektrických jednotek. Dodané mají být do 15 měsíců od podpisu smlouvy. Podmínky u nás v tuto chvíli splňují jen jednotky Škody Transportation.

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Celková odhadovaná hodnota obou soutěží je 3,9 miliardy korun. Dráhy chtějí nakoupit celkem 14 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu o kapacitě 320 nebo 200 cestujících a 11 jednotek pro regionální vlaky s kapacitou 160 cestujících. Podmínkou tendru je dodání do roku a čtvrt po podpisu smlouvy.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka se rámcovou smlouvou, která bude platit 48 měsíců, snaží dráhy dopředu zabránit situaci z loňského roku, kdy se České dráhy nezvládly přihlásit do tendru na rychlíky mezi Ostravou, Krnovem a Olomoucí. Dráhy musely postupovat jako jediný ze zájemců podle zákona o veřejných zakázkách, a nestihly tak včas vysoutěžit dodavatele vlaků pro tuto trať. Celý tendr na rychlíky nakonec ministerstvo zrušilo, liberalizace železničního trhu za dob úřadování ministra v demisi Zdeňka Žáka v podstatě zamrzla. 

Dráhy navíc počítají, že na nové vlaky by mohly získat evropské dotace. Jednou z variant, kterou stát zvažuje, je využití nevyčerpaných peněz v Operačním programu doprava na nákup nových vlaků pro dálkové trasy. Ministerstvo dopravy navíc zvažuje, že v novém operačním programu bude vlaky samo nakupovat a dopravcům je pak pronajímat. Ve hře je navíc možnost nakoupit vlaky s evropskými dotacemi z regionálních operačních programů, ty už dráhy několikrát využily.

"Konkrétní odběr jednotek pak bude záležet na tom, jak se nám bude dařit získat  evropské dotace  a také na tom, jak budou objednatelé dopravy vypisovat tendry," uvedl Joklík.

Dráhy počítají s nasazením nových jednotek hlavně na rychlíky z Prahy do Chebu či Děčína nebo na rychlíky z Prahy do Brna přes Českou Třebovou nebo z Brna do Olomouce přes Břeclav. To jsou rychlíky, kde dosud dráhy využívají nejstarší koženkové soupravy, kde komfort cestování neodpovídá 21. století.

Kolik vozidel nakonec dopravce skutečně odebere, bude záviset na tom, jak se podaří evropské dotace získat, a také na tom, kdy ministerstvo soutěže na nového dopravce vypíše. Vedení drah už po svém nástupu loni v létě uvedlo, že další nové vlaky nebude kupovat kvůli vysokému zadlužení.

Požadované vlaky v tuto chvíli na tuzemském trhu nabízí jen Škoda Transportation se svými jednotkami RegioPanter. Její konkurenci tak musí během dvou let nejen jednotky vyrobit, ale také si je nechat kompletně schválit. 

Pantery už dříve vyhrály jiné tendry Českých drah, kde měli zájem soutěžit i zahraniční výrobci. Nakonec ale soutěž vzdali kvůli příliš krátké době na dodání i schválení vozidel.

Podívejte se na vlaky RegioPanter:

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Nejpodivnější aerolinky na světě. Letadla pro zvířata, celebrity či křesťany

Hooters Air

Létání může být zážitek. Obzvláště tehdy, když člověk při cestování zvolí nevšední aerolinku. Tou v minulosti byla...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC.

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až...

Najdete na iDNES.cz