U Nepomuku na Plzeňsku  vykolejila v květnu 2013 lokomotiva rychlíku. Nehoda se...

U Nepomuku na Plzeňsku vykolejila v květnu 2013 lokomotiva rychlíku. Nehoda se obešla bez zranění. | foto: Pavel Němeček

České dráhy zanedbávaly údržbu vlaků. Ukázaly to loňské nehody

  • 161
Tři nehody vlaků Českých drah odhalily, že státní dopravce porušil předpisy a výrazně překročil dobu, po které musí vagon či lokomotiva na kontrolu. Dráhy přitom za údržbu a opravy svých vlaků platí ročně stovky milionů korun.

Nehody souvisejí právě s tím, že dopravce měl vozy ve špatném stavu a ve dvou případech porušil vlastní předpisy. U dvou z těchto nehod byla hlavní příčinou zanedbaná údržba, u třetí byla také, hlavní vinu na nehodě však neslo něco jiného. Ukazují to veřejně dostupné závěrečné zprávy Drážní inspekce.

"Z pohledu Drážní inspekce se jedná o závažný problém," upozorňuje mluvčí úřadu Martin Drápal. Zjištění ukazují, že loni nebylo dostatečně zaručeno, že se vozidla dostávají včas na kontrolu. Špatný stav pak zvyšuje riziko nehod.

Například v případě březnové nehody rychlíku mezi Chotovinami a Táborem vagon vykolejil kvůli prasklé části podvozku. Inspektoři při vyšetřování zjistili, že dráhy několikanásobně překročily doporučovaný kilometrický proběh pro periodickou opravu a kontrolu možných závad.

Jinými slovy je to podobné, jako když vám automobilka doporučuje, abyste šli na kontrolu brzd po deseti tisících kilometrech, a vy se dostavíte třeba až po třiceti tisících.

Problematické nehody

Příčinou nehody u Chotovin u Tábora z března 2013 byl prasklý spodní závěs sekundárního odpružení podvozku. Podle zprávy Drážní inspekce (DI) vůz od poslední opravy a kontroly ujel přes 900 tisíc kilometrů. Norma je přitom 250 tisíc. Vzniklá škoda byla půl milionu (více zde).

O měsíc později vykolejil vlak u Klenčí pod Čerchovem. Kvůli lomu nápravy vznikla téměř čtvrtmilionová škoda, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Inspekce zjistila, že České dráhy neprovedly periodické kontroly: od poslední opravy vyvazovací vůz ujel přes 600 tisíc kilometrů, ačkoliv norma je 240 tisíc.

Co do škody, nejvážnější nehoda byla vykolejení lokomotivy rychlíku u Nepomuku na Plzeňsku z května 2013. Kvůli vypadnutí spojovacích šroubů se škoda vyšplhala na bezmála dva a půl milionu korun. DI zjistila, že interní předpis drah nařizuje jen vizuální kontrolu. Lokomotiva navíc ujela o 150 tisíc kilometrů víc, než pro vyvazovací opravu nařizuje norma (více o nehodě zde).

Tento vlak po vykolejení zastavila cestující zatáhnutím za záchrannou brzdu. Podle výpovědi vlakvedoucího mu sdělila, že vůz při jízdě nadskočil a bylo vidět jiskry od kol, a proto použila záchrannou brzdu.

Kontrola pouze vizuální

Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského byly po této nehodě všechny vozy stejného typu zkontrolovány. "Všechny jsou už komplexně modernizovány a rekonstruovány," dodal Šťáhlavský.

Špatná údržba byla také důvodem vykolejení rychlíku v Nepomuku v květnu loňského roku. Podle kontrolorů došlo k vykolejení kvůli nezajištění spojovacích šroubů na podvozku lokomotivy.

Inspekce při vyšetřování zjistila, že České dráhy se při údržbě řídí interním předpisem, podle kterého se kontrola dotažení šroubů má provádět jen vizuálně a pro periodické opravy je jen doporučená hranice namísto horní hranice počtu ujetých kilometrů.

Technická závada byla i příčinou vykolejení motorového osobního vozu v dubnu mezi Klenčí a Poběžovicemi. Vykolejení způsobil lom nápravy. Dráhy však v tomto případě údržbu nezanedbaly, protože šlo o závadu v garanční době po opravě. "Přesto i v tomto případě jsme přijali opatření zaměřené na zvýšení kontroly určitých celků u dodavatelů," dodal Šťáhlavský.

Inspekce nemůže dopravce pokutovat

Dráhy už inspekcí kritizovaný předpis pro opravy upravily. "V současné době probíhá připomínkové a schvalovací řízení a platnost novelizovaného předpisu se předpokládá od jara letošního roku," uvedl Šťáhlavský.

Dopravce ročně do oprav a údržby dává přes půl miliardy korun. Podle Šťáhlavského by se měl rozpočet na tyto činnosti navýšit pro letošní rok v řádu stovek milionů korun.

Mluvčí inspektorů Drápal upozorňuje, že za podobné chyby není v pravomoci inspekce dávat pokuty. "Obdobných mimořádných událostí však není mnoho. Pokud zjistíme, že by se mohlo jednat o systémový problém, tak se jej snažíme řešit vydáním bezpečnostního doporučení," dodal Drápal.

Problémy s údržbou mají podle inspekce i jiní dopravci, jména konkrétních firem však zveřejňuje úřad jen při mimořádných událostech, jako je například vykolejení. "Při výkonu státního dozoru problémy při údržbě vozového parku zjišťujeme i u jiných dopravců, než jsou České dráhy nebo ČD Cargo," potvrdil Drápal.

Inspektoři například v létě při namátkové kontrole odstavili jeden z vagonů kvůli nevyhovujícímu stavu, nechtějí však uvést jméno dopravce.