Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlovlakem už v roce 2030? Bez dotací těžko, tvrdí České dráhy

  10:40
První rychlovlaky by se na českých železnicích měly objevit po roce 2030, počítají České dráhy. Ty se už dříve přihlásily k tomu, že by síť tratí plánovaných až pro 230kilometrovou rychlost rády obsluhovaly.

Historickou soupravu TGV přivezla na ukázku Správa železnic letos v červnu | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Bez dotací na pořízení nových vozidel to ale nepůjde. V takovém případě by si dopravce musel ze sítě, která má Česko napojit na mezinárodní linky rychlostní železnice a zkrátit dojezdové časy mezi krajskými městy nanejvýš pod dvě hodiny, vybrat jen ty nejlukrativnější linky.

Nákup rychlovlaků pro pokrytí potřeby pětice vysokorychlostních linek by znamenal investice v řádu mnoha desítek miliard korun. „Bavíme se o cenách v rozmezí 800 milionů až 1,2 miliardy korun podle maximální rychlosti a sedačkové kapacity soupravy. Budeme-li jich potřebovat například padesát, tak jsme na padesáti miliardách korun jen na investicích do kolejových vozidel,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.

Rozhodnutí, kolik vlaků budou ČD pořizovat, jaké jednotky to konkrétně budou, bude muset padnout během několika let. „A to už někdy po roce 2025,“ doplnil náměstek, který má ve státem vlastněném dopravci na starosti problematiku osobní dopravy.

Rychlovlaky jen bez hluku, požadují obce. K trati do Brna mají výhrady

Zatím dopravce vystačí se soupravami, které už ve flotile má nebo které jsou právě s ohledem na budoucí rychlostní provoz objednané s rychlostí od 200 kilometrů v hodině výš. Do roku 2025 by mělo jít o více než 40 tlakotěsných souprav. (Sedm jednotek Pendolino, sedm Railjetů, deset netrakčních Interjetů, dvojnásobek Comfortjetů a osm až devět desítek elektrických lokomotiv.)

Stejný počet vlaků pak mohou dráhy složit z netlakotěsných vozů homologovaných do rychlosti 200 kilometrů v hodině.

Ještě v rozmezí let 2030 až 2040 se podle Ješety budou na vysokorychlostních tratích střídat tlakotěsná vozidla a ta bez tlakotěsné skříně – ta ale budou z provozu postupně stažena na konvenční tratě.

Jaké rychlovlaky se pro Česko vyplatí?

Parametry budoucích českých rychlovlaků se však zatím příliš nerýsují. České dráhy hovoří o dvě stě metrů dlouhých soupravách s 500 až 600 místy. Požadavky na rychlost a typ napájení pak budou souviset s tím, co se od těchto vlaků bude očekávat.

Ekonomiku provozu nejrychlejších vlaků totiž zásadně komplikuje to, co nyní Správě železnic usnadňuje prosazování rychlotratí u starostů českých měst a obcí. Tedy sliby, že rychlovlaky kromě významných center obslouží i města v okolí. To totiž jejich provoz citelně prodražuje.

Vlaky se napřesrok nezastaví. Správa železnic nakonec sehnala dodavatele elektřiny

Například u budoucí trasy Ostrava–Brno–Praha–Most bude rychlovlaku při připravovaných parametrech projetí 490 kilometrů trati trvat dvě a tři čtvrtě hodiny. Další dvě hodiny by ale souprava ztratila, pokud by měla po konvenční železnici dojet obsloužit ještě Cheb.

Potřeba vlaků by se tak z původních sedmi souprav zvýšila na jedenáct a náklady na jejich nákup z kalkulovaných 6,3 na deset miliard korun. Obecně totiž platí, že ceny u evropských výrobců se pohybují v rozmezí 1,3 až dva miliony korun na jedno sedadlo.

Cena stoupá každým rokem

Ceny vlaků přitom v poslední době rostou a v blízké budoucnosti tomu nebude jinak. „V posledních třech letech se ceny zvyšovaly desetiprocentním tempem každý rok,“ uvedl ředitel infrastrukturního poradenství České spořitelny Jan Šnajdr.

Němci odsouvají modernizaci železnic. Postihnout to může i Česko

Už v roce 2017, kdy koncepci výstavby rychlotratí schválil kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD), se jen do kolejové části počítalo s investicemi 650 miliard korun a šlo by tak o největší tuzemský infrastrukturní počin.

Podle Českých drah by ale bylo nutné, aby další miliardy stát nainvestoval i do pořízení vozového parku, aby tato poměrně ambiciózní síť železnic nezůstala bez vozidel, která by jejich potenciál dokázala využít.

Bez subvencí na vlaky by totiž ČD pořídily jen omezené množství vozidel a dá se očekávat, že obdobně by se zachovali i ostatní dopravci.

„Obsluhovala by se spojení největších měst a ten nejrychlejší segment rychlovlaků. Tato spojení by si na sebe mohla umět i sama vydělat a ani se neočekává, že by je někdo objednával a bral do závazku veřejné služby,“ uvedl Ješeta.

Paradoxně by přitom rychlovlaky největší rychlost využily na trase Ústí nad Labem – Praha – Brno – Ostrava, která je z většiny připravovaná pro maximální rychlost 320 kilometrů v hodině. Ostatní spojení včetně mezistátních už naráží na plánovanou nižší rychlost a bohatě by pro ně podle ČD stačily vlaky s rychlostí do 230 kilometrů.

6. června 2022

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Papírové účtenky jen na vyžádání. V Česku sílí snahy uzákonit ty digitální

28. května 2024

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo třiadvacet opatření, která mají za cíl snížit...

Zemřela nejdéle sloužící letuška, vítala pasažéry na palubě téměř sedmdesát let

28. května 2024

Ve věku 88 let zamířila na svou poslední cestu nejdéle sloužící letuška na světě Američanka Bette...

Česko potřebuje inovace, otevření trhu práce a dostupné energie, říká analýza

28. května 2024  16:11

Evropa intenzivně řeší téma průmyslové soběstačnosti. V případě Česka jsou to inovace a využití...

Jsou radikální a naštvaní na systém. Brusel čeká úplně jiný protest zemědělců

28. května 2024  15:08

Další protest evropských zemědělců v Bruselu se má odehrát již 4. června. Nemají sem ale přijet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...