České dráhy hledají nástupce elefantů. Budou dvousystémové a čtyřvozové

  • 54
České dráhy poptávají u výrobců vlaků, jaké soupravy by mohly nahradit již dosluhující vozidla řady 471 známé pod označením CityElefant. Ty fungují na linkách S v Praze a Středočeském kraji. Dvousystémové patrové jednotky by měly mít maximální rychlost až 160 km/h, pojmout minimálně 30 kol a být plně klimatizované.

Nové jednotky budou čtyřvozové, výrobci mohou nabídnout plně dvouposchoďové nebo kombinované řešení dvou- a jednopatrových vozů. Soupravy musí mít nejméně 380 míst k sezení, místo pro dva cestující na vozíku, pro 6 kočárků a minimálně pro 30 jízdních kol.

Interiér souprav bude klimatizovaný, místa mohou být uspořádána klasicky proti sobě i za sebou. Jednotky budou určeny pro provoz na obou napájecích soustavách a pro rychlost nejméně 160 km/h. V běžném provozu bude možné spojit až tři jednotky do maximálně dvanáctivozového vlaku s kapacitou až 1 140 sedících cestujících.

„Nový vlak bude ve všech ohledech přizpůsoben pohodlí zákazníků. Musí mít bezbariérový nástup, výsuvné schůdky a rampy pro cestující na vozíku, audiovizuální informační systém s LCD monitory, připojení k internetu a zásuvky pro dobíjení nejen cestovní elektroniky, ale také elektrických invalidních vozíků a elektrokol,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

České dráhy spustily recenze vlaků. Kvalitu budou hodnotit cestující v aplikaci

Podle něj bude zhruba 5 procent kapacity souprav řešeno jako 1. třída, vlak bude vybaven koši na tříděný odpad, nástupní dveře bude možné ovládat na dálku slepeckými ovladači a vozy budou vybaveny zvukovými majáčky. „Důležité nápisy najdou nevidomí v Braillově písmu,“ vyjmenovává další přednosti nových vlaků Ješeta.

Součástí výbavy nových vlaků bude moderní komunikační a zabezpečovací systém GSM-R a ETCS nebo systém dálkové diagnostiky závad, který umožní přenos informací o poruchách mezi vlakem na trati a centrem údržby, ve kterém bude probíhat potřebná oprava po příjezdu vlaku do depa.

S vítězem tendru chtějí České dráhy uzavřít rámcovou smlouvu na výrobu až 90 jednotek. Jejich dodávka by se měla uskutečnit od roku 2027. Předpokládaný objem této investice je až 42,2 miliardy korun.

„Jednotky CityElefant v příští dekádě dosáhnou své plánované životnosti. Na tyto skutečnosti se musíme připravit, a proto jsme vypsali soutěž na dodávku nových příměstských souprav pro linky S v Praze a ve Středočeském kraji,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

,