„Celkový předpokládaný odběr trakční energie v roce 2023 byl v rámci aukce stanoven na 1,28 milionu megawatthodin,“ uvedl státní správce železnic. To odpovídá objemu, který správa poptávala i pro letošní rok. Pro loňský rok hodnota kontraktu odpovídala zhruba dvěma miliardám korun.
Dnes je ale vyčíslení ceny pro konečné spotřebitele - tedy dopravce - přece jen těžší. Platí pro ně ale stejně jako pro správu železnic stejný finanční strop, nad který se cena za megawatthodinu nemůže zvýšit. „Dopravcům bude trakční energie dodávána za stejné ceny, jako vysoutěžila Správa železnic. Strop stanovený vládním nařízením, tedy 5000 korun za megawatthodinu, je určený pouze pro komoditu samotnou. Cena se kromě komodity skládá také ze zmíněné přirážky, která byla vysoutěžena dnes. Její hodnota činí 248,50 korun za megawatthodinu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Nákup takzvané trakční energie se v Česku tradičně provádí centrálně. To znamená, že na místo jednotlivých dopravců elektřinu nakupuje správce dopravní infrastruktury, který tuto štafetu převzal po Českých drahách. Obvykle ale bývá nákup na příští rok zajištěn ještě v první polovině předchozího roku tak, aby dopravci (včetně nákladních) mohli s náklady na napájení elektrických lokomotiv počítat při sestavování jízdních řádů nebo domlouvání dlouhodobých kontraktů.
Kvůli energetické krizi způsobené válkou na Ukrajině se ale do soutěží pořádaných Správou železnic původně nehlásil ani tradiční dodavatel - společnost ČEZ. Ministerstvo dopravy proto na sklonku léta navrhovalo, aby Správě železnic s nákupem pomohl státní obchodník s energiemi.