„Cílem je mít jednotný formát digitálních účtenek tak, aby celý systém byl pro spotřebitele, ale i firmy co nejjednodušší. Všechny účtenky by pak byly uloženy v jedné aplikaci a zákazník by nemusel instalovat desítky aplikací různých prodejců jako je tomu nyní,“ zmínila pro iDNES.cz Petra Milcová z tiskového oddělení MPO.
Resort průmyslu a obchodu tvrdí, že digitální účtenky jsou výhodné pro obě strany – jak pro spotřebitele, tak pro podnikatele. „Na straně podnikatele jde zejména o úsporu nákladů a času, rychlejší integraci na účetní systémy včetně archivace, ekologický přístup a bezpečnost prodeje. Spotřebitelé mají pak lepší přehled o nákupech i okamžitý přístup ke všem účtenkám,“ dodala Milcová. Podle ní by k tisku účtenky mělo dojít jen tehdy, když si zákazník o papírovou účtenku požádá.
Podle analýzy společnosti Fidoo vycházející z podrobných dat o více než tisícovky malých a středních podnicích vygenerovaly tyto firmy za loňský rok přes dva miliony účtenek. „Firem v Česku je přes půl milionu, přičemž ty největší firmy vygenerují účtenek mnohem více než ty menší – celkově tak je ročně vystaveno přes miliardu účtenek. U spotřebitelů, kterých je víc a nakupují několikrát denně, bude tento počet násobně vyšší,“ říká CEO Fidoo Petr Herzmann.
„Řadu účtenek přitom vlastně ani nechcete, ale obchodník má zákonnou povinnost vám ji vystavit a firmy je potřebují k evidenci. Navíc účtenky časem blednou a stávají se nečitelnými, takže řada účetních ve firmách každou účtenku raději okopíruje, což znásobí množství zbytečného papíru,“ říká Herzmann.
O účtenky v aplikaci je zájem
Někteří zákazníci již nyní jeví o účtenky uložené pouze v telefonu zájem.„Zavedení funkce elektronických účtenek v roce 2022 dosud vedlo k úspoře přes 67 milionů nevytištěných účtenek. Funkci elektronických účtenek v rámci naší mobilní aplikace Lidl Plus využívá každý druhý zákazník,“ zmínila například mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Možnost odejít s účtenkou pouze v telefonu nabízí také například řetězec Albert. „V roce 2023 využívalo elektronickou účtenku devět z deseti aktivních uživatelů aplikace, díky čemuž bylo ušetřeno 15 tisíc kilometrů účtenkového papíru,“ sdělil ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.
Kolik a za co jsme zaplatili. iÚčtenka umožní srovnání, legislativa zatím chybí |
Pepe Rafaj ze Sdružení pro digitální účtenky vysvětluje, že mezi elektronickou a digitální účtenkou je rozdíl. Ta elektronická totiž obvykle pouze o naskenovaný́ nebo digitálně zachycený obraz fyzické papírové účtenky. Takové účtenky jsou určeny pro vizuální zobrazení, ale neumožňují automatizované zpracování.
„Za digitální účtenku považujeme takový formát účtenky uložený v ISDOC (textový soubor XML), který je algoritmicky zpracovatelný, odeslaný do nediskriminační sféry vlivu zákazníka s tím, že bude příjemce moci co nejjednodušeji ověřit, že je autentická,“ zmínil Rafaj.
Účtenky na e-mail
Resort průmyslu a obchodu říká, že účtenky by mohlo být možné zaslat také zákazníkovi přímo na e-mail. Ten by zákazník mohl obchodníkovi poskytnout například prostřednictvím QR kódu.
O detailech a různých možnostech se však bude diskutovat. „Pokud by byl legislativně zaveden jednotný formát účtenky, podpořilo by to rychlejší vývoj nových technologických řešení a variant,“ uvedla Milcová.
Podle resortu průmyslu a obchodu je cílem, aby všechna navrhovaná opatření byla realizována nejpozději do konce první poloviny roku 2025, a to včetně ukončení případných legislativních procesů.