Efekt Elona Muska: Z lithia se stává „nová ropa“, těžit se má i v Česku

  4:50aktualizováno  4:50
Elektromobily, smartphony nebo domovní baterie budoucnosti v sobě nejspíš budou mít „kus Krušných hor“. S tím jak stoupá poptávka po lithiu a jeho cena, plánuje několik investorů těžbu tohoto alkalického kovu na západě Čech. Tamní zásoby jsou totiž poměrně bohaté.

Lithium se dnes získává hlavně v tzv. solanek, tedy jihoamerických solných jezer. V Krušných horách se má ale těžit hlubinově nebo proséváním odkališť. | foto: Profimedia.cz

Ze získané suroviny by pak mohl těžit i kalifornský podnikatel Elon Musk - asi největší symbol světa poháněného čistými a bezemisními zdroji. Ať už jde o elektromobily, nebo o obnovitelnou energii pro domácnosti či podniky.

Tento trend se přitom pomalu stává silou, která má možná až nečekané důsledky. Mimo jiné se jí může podařit rozhýbat povrchová odkaliště nebo i hloubkové doly v roky spících západočeských těžebních oblastech.

Jak? Obojí, jak elektromobily, tak každodenní využívání obnovitelných zdrojů, závisí na velkých bateriích. A ty zase na lithiu. Právě tento lehký alkalický kov, který dnes obsahuje každý chytrý mobil nebo notebook, se pro zamýšlenou technologickou revoluci stává stěžejním. A tomu odpovídá i poptávka po něm.

Poptávka po lithiu raketově roste

Konkrétním příkladem je aktuálně stavba nevadské bateriové gigatovárny Muskovy automobilky Tesly Motors. Míli dlouhá fabrika má po nastartování výroby vysávat z trhu objem adekvátní polovině loňské roční produkce lithia.

To se už znatelně projevuje na jeho ceně. Zatímco loni těžaři podle dat z Thomson Reuters prodávali tunu uhličitanu lithného za šest tisíc dolarů, letos v březnu už to byl více než trojnásobek – bezmála 22 tisíc dolarů (tedy přes půl milionu korun za tunu bílého prášku).

Ne, není to kokain, ale uhličitan lithný. Tedy forma ve které se jinak...

Ne, není to kokain, ale uhličitan lithný. Tedy forma ve které se jinak nestabilní lithium skladuje a obchoduje. A i přesto, že jeho cena prudce stoupá, vizuálně podobný kokain se stále prodává výrazně dráž.

Právě tento růst, který by měl podle odborníků pokračovat, přitáhl k dříve opomíjenému kovu nové těžaře nebo přinutil ty stávající změnit plány a přeorientovat se na lithium.

To lze vidět jak ve světě, tak v Česku. Západní část republiky, hlavně Krušné hory, by se tak mohla stát strategicky důležitou. Předpokládá se totiž, že se tam nachází asi šest procent známých světových zásob lithia.

Australané chtějí těžit v dolech pod Cínovcem...

Největší plány s dobýváním lithia na českém území má firma Geomet, kterou vlastní australská společnost European Metals. Geomet získal průzkumnou licenci a v posledních letech vrtá v okolí bývalého hlubinného dolu v pohraničním Cínovci s cílem ověřit zásoby a provést studii proveditelnosti.

Podle nedávného přepočtu se na tomto území v podzemí nachází přes milion tun lithia v kategorii prozkoumaných a vyhledaných zásob. To znamená ekvivalent 5,7 milionu tun uhličitanu lithného. Jen pro ilustraci – pokud byste toto množství teoreticky okamžitě vytěžili a prodali za aktuální cenu, dostali byste za něj v přepočtu okolo tří bilionů korun.

Když se informace předminulý týden objevila, akcie firmy na burze, zřejmě i v souvislosti se zprávami o dalších elektroprojektech automobilek a s růstem ceny lithia jako takového, posílily o třetinu.

INFOGRAFIKA: Bude se v západočeských těžebních oblastech těžit Lithium?

INFOGRAFIKA: Bude se v západočeských těžebních oblastech těžit Lithium?

„Geologicky nyní potvrzujeme to, co bylo známo už v minulosti,“ říká hlavní geolog Geometu a zároveň člen představenstva European Metals Pavel Reichl. Situace vypadá nadějně zejména díky rostoucím cenám lithia a novým technologiím, které umožňují finální obchodovatelný produkt, bílý prášek uhličitan lithný, vyrábět efektivněji.

To je důležité proto, že hlubinná těžba je samozřejmě dražší než získávání lithia z vysokohorských solných jezer v Jižní Americe, odkud se nyní bere naprostá většina tohoto kovu. „Na Cínovci je oproti jiným světovým nalezištím i nižší kovnatost. Na druhou stranu jsou ale rudy bohaté i na další kovy, a tak lze těžbu lithia doplnit o koprodukci cínu a wolframu, což pomáhá ekonomičnosti záměru,“ dodává Reichl.

Kdy by se začalo skutečně těžit, je podle něj těžké předpovídat, dříve než za pět let to však pravděpodobně nebude možné. Společnost by chtěla vybudovat i závod na výrobu uhličitanu lithného, který se používá pro výrobu baterií. „Dlouhodobě by se Česko mohlo stát dodavatelem lithia do baterií nejen českých, ale i evropských výrobců,“ vysvětluje.

... Janečkovo RSJ chce probrat tamní odkaliště

Mnohem blíž k těžbě se dostaly dva jiné projekty. Ty nechtějí těžit hloubkově ve štolách jako Geomet, ale sází na odpad, který zbyl po těžbách minulých – chtějí těžit z takzvaných odkališť.

Jeden z nich se nachází také v Cínovci. Firma Cínovecká deponie, kterou vlastní skupina RSJ miliardáře Karla Janečka, chce tamní odkaliště znovu probrat a následně z něj pomocí magnetů vyseparovat lithné slídy.

Cínovecká deponie již dostala všechna potřebná povolení od ministerstva pro místní rozvoj a od mosteckého báňského úřadu má už i stanovený dobývací prostor. Investorovi proto chybí už jen jediný glejt – povolení hornické činnosti. „O to již žádáme,“ říká k tomu mluvčí RSJ Petra Krystiánová.

Ani tady však není jasné, kdy by se začalo těžit. Krystiánová pouze odhaduje, že letos se to asi nestihne. Už nyní však v lokalitě investovala skupina řádově miliony korun. V odkališti na ni podle průzkumů čeká okolo 860 tisíc tun suroviny, z čehož však kvůli ekologickým limitům může odtěžit pouze 680 tisíc tun. To by mělo podle odhadů zabrat asi šest let.

V Horním Slavkově plány vadí kvůli dopravě

O dva administrativní kroky pozadu je projekt na odtěžení odkaliště v další bývalé hornické lokalitě – Horním Slavkově na Sokolovsku. Tamní zájemce Sanaka Industry již má osvědčení o výhradním ložisku a nyní žádá ministerstvo pro místní rozvoj o tzv. EIA (studii posuzující vliv záměru na životní prostředí).

Na rozdíl od Cínovce, kde po mnohých projednáváních s investory radnici představené konkrétní plány na těžbu nevadí, ba naopak v nich spatřuje i ekonomický přínos, v Horním Slavkově investor naráží.

Starostovi Alexandru Terekovi se příliš nezamlouvá ani těžba samotná, ale hlavně mu vadí plány, že vytěženou horninu by měly kamiony vozit přes obec. „Musím hájit zájmy obyvatel a z tohoto pohledu je pro nás aktuální plán kvůli prašnosti nebo dopravní zátěži nepřijatelný,“ dodává s tím, že vzhledem k tomu, že v blízkosti odkaliště je zástavba a v tamních dolech se dříve těžil uran, může být riskantní i samotná těžba.

Zároveň si však starosta Terek uvědomuje, že investor pozemky, na kterých chce těžit, vlastní, a pravomoci obce jsou tudíž omezené. Tento týden se však „na jeho stranu“ přiklonilo i ministerstvo životního prostředí, když nařídilo, aby společnost Sanaka Industry svou žádost o EIA přepracovala.

Kromě zmíněných tří příkladů jsou v ranější fázi povolovacího procesu (tedy buď zkoumají, nebo už mají přiznané výhradní ložisko) další tři organizace a o průzkum žádá čtvrtá. Mezi nimi je ale státní podnik Diamo nebo Česka geologická služba, které se ale o aktivní těžbu nesnaží.

Naleziště, kde se dříve těžilo mimo jiné i lithium (proto jsou v seznamu Ministerstva životního prostředí) jenom „hlídají“. Co se týče lokalit, kromě těch již zmíněných či míst v jejich okolí mají investoři plány v Potůčkách či Krupce na Teplicku.

Dvě mouchy jednou ranou

Podle poptávky po lithiu a zájmu investorů o jeho těžbu se může na první pohled zdát, že Česko čeká bohatá budoucnost těžařské velmoci. Ministerstvo průmyslu a obchodu však nadšení krotí.

Mluvčí ministerstva František Kotrba upozorňuje například na to, že množství odhadovaných zásob je potřeba verifikovat. Jinak ale těžbu lithia vítá. „Z hlediska surovinové bezpečnosti by zjištění, že Česko disponuje ekonomicky využitelnými zásobami lithia, které je nezbytné pro projekty na elektromobilitu i pro výrobu baterií pro přenosnou elektroniku, bylo velmi pozitivní zprávou,“ tlumočí názor ministerstva.

Za takzvanou win-win situaci se považuje těžba z odkališť. „Kromě zisku cenné strategické suroviny by měla pozitivní synergický efekt také v odstranění ekologických zátěží,“ říká Kotrba. Plusem je rovněž to, že lithium je high-tech komoditou a směřuje do oborů s vysokou přidanou hodnotou.

Zároveň upozorňuje na faktor, který je při blížícím se útlumu těžby černého uhlí na severovýchodě republiky víc než aktuální. „Nezbytnou podmínkou těžby je však ekonomická rentabilnost, u níž je podle právních předpisů stanovena povinnost těžební organizace dávat od počátku stranou finanční prostředky na budoucí zahlazení případných negativních dopadů těžebních aktivit,“ dodává.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou...

Volkswagen ruší v Německu pracovní místa kvůli elektromobilitě

Ilustrační foto

Automobilka Volkswagen bude kvůli rostoucí poptávce po elektromobilech rušit ve svých německých...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Elektronické daňové přiznání nebude, úředníci zrušili tendr na daňový portál

Budova Generálního finančního ředitelství

Generální finanční ředitelství v úterý zrušilo zadávací řízení veřejné zakázky na zpracování portálu Moje daně. Z...

Ekonomika poroste o 3 procenta. Investujte, radí firmám Hospodářská komora

Ilustrační snímek

Růst české ekonomiky letos dosáhne tří procent, pokud nebude ohrožen mezinárodní obchod kvůli brexitu nebo obchodním...

V Česku startuje Apple Pay, čeká se nová vlna zájmu o mobilní placení

Ilustrační snímek služby Apple pay.

Čeští zákazníci mohou od úterý využít novou platební metodu pomocí telefonů iPhone či dalších zařízení od společnosti...

Najdete na iDNES.cz