Máte věrnostní kartu? Firmy vás musí znovu požádat o povolení sbírat data

  10:00aktualizováno  10:00
Programy věrnostních karet využívají v Česku desítky obchodníků, například řetězec hypermarketů Globus jich rozdal svým zákazníkům přes 600 tisíc. Firmy nyní budou muset v brzké době klienty informovat, jaká data o nich shromažďují, a požádat o povolení, že informace mohou nadále využívat.
Věrnostní karty

Věrnostní karty | foto: Pavel Urban, Metro.cz

Zákazníků, kterým se obchodníci ozvou, jsou miliony. Z průzkumu poradenské společnosti KPMG vyplývá, že každý Čech s sebou v peněžence nosí v průměru 5,9 karty zvýhodňující nákup, 1,6 procenta „lovců slev“ jich má dokonce více než dvacet. Pouze pět procent lidí nemá žádnou.

Povinnost žádat zákazníky o povolení sice mají obchodníci už dnes, od května příštího roku však začne platit nové nařízení o ochraně osobních údajů známé pod zkratkou GDPR. A to ochranu osobních údajů výrazně zpřísní.

„Shromažďování a další zpracování osobních údajů v rámci věrnostních programů je již dnes zpravidla spojeno s povinností získat od zákazníka souhlas s takovým zpracováním. GDPR klade vyšší nároky na formu takového souhlasu, který musí být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný,“ vysvětluje advokát KPMG Legal Viktor Dušek.

Podle Duška většina obchodníků tyto nové přísné podmínky dnes nesplňuje, takže se budou muset přizpůsobit. V opačném případě jim hrozí sankce až 20 milionů eur nebo čtyři procenta ročního obratu, podle toho, která částka bude vyšší. S tak vysokými pokutami legislativa nepočítá prakticky při žádném jiném prohřešku.

Obchodníci zatím tápou

Většina obchodníků zatím nemá úplně jasno, jak se ke GDPR postavit. „S novým nařízením Evropské unie se nyní seznamujeme a na přípravu máme více než rok. Proto zatím nedokážeme posoudit další opatření a případné náklady, které by nám tím mohly vzniknout,“ říká Pavla Hobíková za řetězec Globus.

Přesná opatření nezná ani drogerie dm se dvěma miliony zákaznických karet. „V současné době probíhají interní analýzy a přípravy, abychom splnili veškeré zákonné požadavky GDPR. Následně budou stanoveny konkrétní kroky,“ prohlásil manažer komunikace společnosti Jiří Peroutka.

Češi a věrnostní karty

Češi a věrnostní karty

Podle šéfky Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Marty Novákové není přitom reálné, že se všichni na nová pravidla stačí připravit včas. Přispívá k tomu i řada nejasností při výkladu nových pravidel. „Předpokládáme, že uvedení GDPR do praxe způsobí mnoha podnikatelům v České republice nejrůznější komplikace. Celá problematika je poměrně složitá a vyžaduje odborný přístup podpořený znalostí právního prostředí,“ prohlásila Nováková. Svaz obchodu a cestovního ruchu před pár dny dokonce veřejně vyzval vládu, aby o změnách podnikatele intenzivněji informovala.

Pro prodejce nová pravidla přinesou i nemalé náklady. Nejde přitom jen o vyžádání opětovného souhlasu zákazníků. Podle Duškova kolegy Filipa Horáka budou muset poskytovatelé věrnostních programů například zřídit pozici pověřence pro ochranu osobních údajů.

„Vzhledem k tomu, že málokterý správce osobních údajů je dnes plně v souladu se současnou právní úpravou, minimálně revize současného zpracování je namístě,“ míní Horák.

Lze předpokládat, že obchodníci část „věrných“ zákazníků kvůli GDPR ztratí. Jejich držitelé nebudou ochotni souhlas se zpracováním údajů poskytnout, nebo se záležitostí vůbec odmítnou zabývat.

Z dat KPMG totiž vyplývá, že ne všechny zákaznické kartičky jejich držitelé využívají. Největší část Čechů s sebou nosí pět kartiček, aktivně však využívá jen tři z nich.

Dobrou zprávou pro obchodníky naopak je, že si udrží nejmovitější klientelu. Právě lidé z největší příjmové skupiny nad 30 tisíc korun čistého měsíčně totiž vlastní více než sedm kartiček a pět z nich aktivně využívají. To je výrazně více než v případě lidí s nižšími příjmy.

Z průzkumu také vyplývá, že Češi nejvíce oceňují, pokud v rámci věrnostního programu mohou získat slevy na různé zboží. Méně je zajímá možnost získat zpět část hotovosti nebo další služby zdarma. A téměř vůbec je nezajímá účastnit se soutěží o ceny nebo přispět v rámci nákupu na charitu.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

Recyklace se musí vyplatit. Část plastů končí kvůli nákladům na skládce

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Některé plasty se nerecyklují, protože by to bylo drahé. Končí na skládkách či ve spalovnách. Nejznámější z...

Najdete na iDNES.cz