Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Černý pátek trhá nákupní tašky. Obchody ale slevují i z přepálených cen

  18:43aktualizováno  18:43
Do nákupního slevového šílenství zvaného Černý pátek se v Česku zapojuje čím dál víc obchodů. Nákupní svátek si mnohdy protahují i na týden a chlubí se rekordními prodeji. Jenže si k nim dopomáhají už ohranými triky se slovem „SLEVA“. Ta se často odvozuje od cen, které nejsou na trhu reálné.

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Dosavadní čísla hovoří o naprosto mimořádném Black Friday,“ pochvaluje si ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera. Lídr on-line trhu spustil Černý pátek už před týdnem, ale už za tři dny dosáhl dvou třetin loňských tržeb. Každý den prodá v průměru trojnásobek toho, co jindy.

Prodejce letos přidal jeden dramatický prvek - aby nedošly zásoby, vypouští obchod zlevněné zboží ve vlnách a spouští odpočítávání. Trpělivost zákazníků se tímto způsobem rozhodl měřit také konkurenční Electroworld.

Právě elektronika se stala nejčastějším artiklem, který padá do slevového nákupního koše, který naplnili obchodníci, aby uspokojili lovce slev. Zákazníky lákají na televize, chytré telefony, PlayStation 4 či bílou techniku údajně zlevněnou o desítky procent.

Nákupní i virtuální nákupní košíky jsou rekordně přeplněné i v menších obchodech. „Nárůst obratu bude ve srovnání s běžným dnem minimálně o 200 procent,“ říká Michal Švihnos z řetězce Expert Elektro. V něm jdou kromě elektroniky a příslušenství nejvíce na odbyt také přípravky péče o tělo a zdraví.

Skupina Mall Group za všechny země, ve kterých působí, odhaduje tržby v rámci současné slevové akce na 250 milionů korun, což je oproti loňsku nárůst o polovinu.

Obchodů, které se do Černého pátku zapojují, přibývá. V e-shopech s elektronikou se to stalo takřka povinností. Podle srovnávače promo letáků AkcniCeny.cz slevové akce probíhají i v obchodních řetězcích Tesco či Albert nebo prodejnách Sportisimo. Do akce se letos zapojila také více než desítka obchodů outletu Freeport, kterým tržby rostou o desítky procent.

Kouzelníci z marketingu

Už ohraným trikem jsou ale hrátky marketingových oddělení se slevami. Těm se někdy těžko věří, přesto se k nim obchody vracejí. Zde uvádíme jen několik příkladů pro představu:

Alza.cz inzeruje toaletní vodu Hugo Boss 6 s 54procentní slevou za 599 korun. Plná cena za 50 ml balení je podle obchodu 1 290 korun. To je však cena vyhnaná do astronomických výšin, za kterou by si zřejmě nikdo voňavý flakón nekoupil. Ve specializovaných e-shopech se nabízí běžně za zhruba 700 korun a na srovnavači cen Heureka.cz se cena už několik let drží kolem 800 korun.

Hugo Boss No 6 toaletní voda 50 ml na Heureka.cz

Průměrná cena Hugo Boss No 6 toaletní voda 50 ml na Heureka.cz

Nákupní galerie Mall.cz, která je po Alze druhým největším internetovým obchodem v tuzemsku, nabízí zdánlivě lákavou slevu například u kávovaru Krups KP 100B Nescafé Dolce Gusto Piccolo. S údajně 50procentní slevou si jej můžete pořídit za 999 korun. Sleva je odvozena z maloobchodní ceny 1 999 korun. I ta je však odtržená od reality na trhu. Není problém stejný produkt sehnat za plnou cenu pod 1 100 korun, průměrná cena na srovnavači Heureka.cz se v posledním roce pohybuje mírně pod 1 500 korun.

Mall.cz tvrdí, že slevy odvozuje z doporučených nebo vlastních maloobchodních cen. „Umělé navyšování cen u nás nepřichází v úvahu, máme nastavená velice striktní interní pravidla, která musejí všechny obchodní týmy při stanovování cen dodržovat,“ říká mluvčí společnosti Jan Řezáč.

Papírový leták obchodu Euronics zase láká na přední straně na pračku Whirlpool s 62procentní slevou za 5 999 korun. Původní cena má být 15 990 korun, nicméně když se prokliknete na webovou stránku obchodu, zjistíte, že pračka před slevou stojí jen 10 490 korun. I v tomto případě je tak inzerovaná sleva nafouknutá a matoucí.

Vývoj ceny kávovaru Krups KP 100B na Heureka.cz.

Vývoj ceny kávovaru Krups KP 100B na Heureka.cz.

Takto by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho. Obchody si sice nepočínají v rozporu se zákonem, pozorovatel však dospěje k závěru, že slevy velmi často nejsou zdaleka tak výhodné, jak se na první pohled tváří.

„Reálně slevy nejsou nijak výrazně vyšší než každý týden. Je to jen vlna a řetězce nic nestojí dát si na leták žlutočerný banner se slevou. Rozhodně to není tak, že by dnes zákazník nakoupil supervýhodně. Alespoň tedy ne v kamenných prodejnách,“ říká Zuzana Štěpánková z portálu Akčníceny.cz, který sleduje zboží ve slevách.

Využili jste slev v rámci Černého pátku?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. prosince 2016. Anketa je uzavřena.

NE 3075
ANO 387

Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje velké internetové obchody, etiku ve smyslu uvádění skutečných slev ve svém kodexu nijak neupravuje.

„Odvozování slev by mělo vycházet z reálného podkladu, kterým často bývají doporučené maloobchodní ceny od výrobce. A to jak v České republice, tak i v zahraničí,“ říká ředitel asociace Jan Vetyška. Zákazníkům radí, aby si ceny na internetu před nákupem raději porovnávali.

Loni se v USA při Černém pátku zákazníci kvůli zboží i servali:

  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Držte si klobouky, padáme. Čtvrtletní propad ekonomiky bude až 18 procent

Česká ekonomika zřejmě ve druhém čtvrtletí prodělala kvůli dopadům šíření koronaviru a restriktivním opatřením největší...

Roušky vyrobily české firmy v rekordním čase. Jenže je zatím nesmí prodat

Řada českých firem nově vyrábí roušky, prodávat je však nemůže. Narážejí na problémy při certifikaci svých výrobků. Ta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Propad stavebnictví zrychluje. Dopadá hlavně na malé firmy a živnostníky

Propad stavební výroby v Česku znovu zrychlil. V červnu se reálně meziročně snížila o 11,5 procenta po květnovém...

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Česko má vesmírný potenciál, ale schází šikovní absolventi a dodavatelé

Seriál Za poslední dekádu prošel kosmický průmysl v Česku obrovskou změnou. Od svého připojení k Evropské kosmické agentuře...

Boj o slevy v nákupních centrech. Prodejci musejí mít ostré lokty

Premium Prodejci v obchodních centrech hovoří o drsných jednáních o slevách z nájmu. Nejeden nákupní dům se uchyluje ke kličkám...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...