VIDEO: Podívejte se, jak funguje velkokapacitní sklad. Všechno má svůj řád

  13:50aktualizováno  13:50
Zboží z vysokokapacitního distribučního centra v Jažlovicích u Prahy se během 24 hodin dostane až na východní Slovensko. Skladové prostory si zde pronajímá ESA Logistika, partner Hitachi - japonského giganta pro logistiku ve střední a východní Evropě. Podle ředitele operací ESA Marka Cvačky nemá u jemné manipulace se zbožím zatím lidská ruka konkurenci.

O správné fungování vysokokapacitního logistického skladu o ploše 20 tisíc čtverečních metrů se stará přibližně stovka skladníků, kromě nich těmito prostory denně projdou i desítky řidičů kamionů, kteří zboží distribuují v rámci České republiky i za jejími hranicemi.

Distribuční model skladu funguje na bázi kamionů, které odsud pravidelně odvážejí zboží do menších skladů, kde dochází k tzv. cross-dockingu, tedy překládce bez dalšího skladování. V těchto menších skladovacích prostorách se zboží přeloží na menší dodávky a ty pak zamíří do jednotlivých obchodů. Výjimkou je zboží pro pražské obchody, které se „cross-dockuje“ přímo zde v Jažlovicích.

Spolupráce s klienty probíhá na bázi jednotlivých objednávek a komunikace uvnitř skladu funguje prostřednictvím čárových kódů. Po jejich naskenování pomocí snímače se obsluhujícímu personálu zobrazí veškeré informace o skladovaných produktech.

„Lednice“ ve skladu i v kamionu

„Pořád jsme v režimu D+1, takže když uděláte objednávku dopoledne, zítra máte zboží na východním Slovensku na obchodě,“ tvrdí Cvačka. Děje se tak pouze prostřednictvím silniční dopravy. „V našem segmentu rychlozkazitelného zboží jiný druh dopravy nepřichází v úvahu,“ vysvětluje Cvačka. Podle něj představují logistické náklady u tohoto typu zboží zhruba osm procent jeho ceny.

U tohoto rychloobrátkového spotřebního zboží s limitovanou dobou spotřeby se klade důraz na rychlost transportu a také na správnou teplotu, která se musí udržovat během celého distribučního procesu. Aby se tak například jogurt nezkazil během dlouhé cesty od výrobce do supermarketu, jsou všude v kamionech i ve skladech čidla, která snímají, zda je teplota dostatečně nízká. Distributoři jsou schopni doložit výši teploty během celého transportu pomocí tzv. termografu, ve kterém jsou veškeré záznamy z těchto čidel.

„Jediné místo, kde se to zboží může setkat s teplem, je až přímo na prodejně, během krátkého okamžiku, kdy se dostává na regál, ale všechno je samozřejmě v limitech hygieny, trvá to tak pět až deset minut,“ uvádí Cvačka.

„Jemné operace provádí člověk rychleji a levněji“

Některé druhy mléčných výrobků však vyžadují další doplňkové služby, které se provádějí až v logistickém skladu. Například se zde skládají do finální podoby dětské jogurty s bonbóny nad víčkem, které výrobce zasílá jako polotovar. Tohle se v Jažlovicích provádí ručně. „U těchto jemných operací je mnohem rychlejší a levnější, když to dělá člověk,“ tvrdí Cvačka.

ESA Logistika provádí tzv. 3PL logistiku, kdy veškeré logistické služby včetně dopravy a distribuce zboží provádí pro své partnery jedna najatá firma. „Hlavní výhodou je tak pro zákazníka jednání s jediným logistickým partnerem, díky čemuž je například zboží na své dlouhé cestě jednoduše vyhledatelné,“ říká Cvačka. To je potřebné například v případě zjištění problému s dodávanými potravinami, kdy je nutné je rychle stáhnout z oběhu.

Firmu ESA tímto způsobem využívá například tuzemské Tesco, jemuž se stará o veškerou dopravu a distribuci zboží mezi sklady a prodejnami.

„Vlastní dopravu nemá z českých řetězců nikdo,“ uvádí Cvačka. Na dotaz ohledně kamionů s logem Teska odpovídá, že se jedná pouze o návěsy – tahače jim dodává ESA. „Oni jsou jediní, kdo mají aspoň návěsy. Zbylý maloobchodní sektor si pronajímá všechno, celá doprava je outsourcovaná, ale skladování si dělají sami,“ tvrdí Cvačka.

Jažlovice

Jažlovice

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Nenechte se podvést a koření kupujte vcelku, radí expertka na potraviny

Stres u zvířat snižuje kvalitu masa, říká auditorka bezpečnosti potravin Leona...

Nejen med a víno, často se se šidí také koření a ryby. „Podvádí se hlavně u mletého koření,“ říká auditorka bezpečnosti...

Po propouštění opět nabíráme. LEGO jsme stabilizovali, říká ředitel

Generální ředitel LEGO Group Niels B. Christiansen.

Svět kostek je pro dánské LEGO opět stabilnější. Firma po neúspěšném roce 2017 loni opět rostla. Investuje do...

V Praze a Brně budou chybět desítky tisíc bytů, pomoci může nový zákon

Ilustrační snímek

Do roku 2030 přibude v Praze zhruba 160 tisíc nových obyvatel, vyplývá z prognózy Institutu plánování a rozvoje...

Najdete na iDNES.cz