VIDEO: Podívejte se, jak funguje velkokapacitní sklad. Všechno má svůj řád

  • 12
Zboží z vysokokapacitního distribučního centra v Jažlovicích u Prahy se během 24 hodin dostane až na východní Slovensko. Skladové prostory si zde pronajímá ESA Logistika, partner Hitachi - japonského giganta pro logistiku ve střední a východní Evropě. Podle ředitele operací ESA Marka Cvačky nemá u jemné manipulace se zbožím zatím lidská ruka konkurenci.

O správné fungování vysokokapacitního logistického skladu o ploše 20 tisíc čtverečních metrů se stará přibližně stovka skladníků, kromě nich těmito prostory denně projdou i desítky řidičů kamionů, kteří zboží distribuují v rámci České republiky i za jejími hranicemi.

Distribuční model skladu funguje na bázi kamionů, které odsud pravidelně odvážejí zboží do menších skladů, kde dochází k tzv. cross-dockingu, tedy překládce bez dalšího skladování. V těchto menších skladovacích prostorách se zboží přeloží na menší dodávky a ty pak zamíří do jednotlivých obchodů. Výjimkou je zboží pro pražské obchody, které se „cross-dockuje“ přímo zde v Jažlovicích.

Spolupráce s klienty probíhá na bázi jednotlivých objednávek a komunikace uvnitř skladu funguje prostřednictvím čárových kódů. Po jejich naskenování pomocí snímače se obsluhujícímu personálu zobrazí veškeré informace o skladovaných produktech.

„Lednice“ ve skladu i v kamionu

„Pořád jsme v režimu D+1, takže když uděláte objednávku dopoledne, zítra máte zboží na východním Slovensku na obchodě,“ tvrdí Cvačka. Děje se tak pouze prostřednictvím silniční dopravy. „V našem segmentu rychlozkazitelného zboží jiný druh dopravy nepřichází v úvahu,“ vysvětluje Cvačka. Podle něj představují logistické náklady u tohoto typu zboží zhruba osm procent jeho ceny.

U tohoto rychloobrátkového spotřebního zboží s limitovanou dobou spotřeby se klade důraz na rychlost transportu a také na správnou teplotu, která se musí udržovat během celého distribučního procesu. Aby se tak například jogurt nezkazil během dlouhé cesty od výrobce do supermarketu, jsou všude v kamionech i ve skladech čidla, která snímají, zda je teplota dostatečně nízká. Distributoři jsou schopni doložit výši teploty během celého transportu pomocí tzv. termografu, ve kterém jsou veškeré záznamy z těchto čidel.

„Jediné místo, kde se to zboží může setkat s teplem, je až přímo na prodejně, během krátkého okamžiku, kdy se dostává na regál, ale všechno je samozřejmě v limitech hygieny, trvá to tak pět až deset minut,“ uvádí Cvačka.

„Jemné operace provádí člověk rychleji a levněji“

Některé druhy mléčných výrobků však vyžadují další doplňkové služby, které se provádějí až v logistickém skladu. Například se zde skládají do finální podoby dětské jogurty s bonbóny nad víčkem, které výrobce zasílá jako polotovar. Tohle se v Jažlovicích provádí ručně. „U těchto jemných operací je mnohem rychlejší a levnější, když to dělá člověk,“ tvrdí Cvačka.

ESA Logistika provádí tzv. 3PL logistiku, kdy veškeré logistické služby včetně dopravy a distribuce zboží provádí pro své partnery jedna najatá firma. „Hlavní výhodou je tak pro zákazníka jednání s jediným logistickým partnerem, díky čemuž je například zboží na své dlouhé cestě jednoduše vyhledatelné,“ říká Cvačka. To je potřebné například v případě zjištění problému s dodávanými potravinami, kdy je nutné je rychle stáhnout z oběhu.

Firmu ESA tímto způsobem využívá například tuzemské Tesco, jemuž se stará o veškerou dopravu a distribuci zboží mezi sklady a prodejnami.

„Vlastní dopravu nemá z českých řetězců nikdo,“ uvádí Cvačka. Na dotaz ohledně kamionů s logem Teska odpovídá, že se jedná pouze o návěsy – tahače jim dodává ESA. „Oni jsou jediní, kdo mají aspoň návěsy. Zbylý maloobchodní sektor si pronajímá všechno, celá doprava je outsourcovaná, ale skladování si dělají sami,“ tvrdí Cvačka.

Jažlovice

Jažlovice

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz