Přeplněno, hlásí české sklady. Výstavba nových vázne a nájmy stoupají

  5:00aktualizováno  5:00
Země montoven a skladů – jak někteří v nadsázce označují Českou republiku – může brzy přijít o svou pověst. Montovny těžko shánějí zaměstnance a volná místa ve skladech chybí. Tuzemské skladovací prostory se potýkají s rekordní obsazeností a výstavba nových skladů naráží na dlouhé povolovací procesy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Na konci třetího kvartálu roku 2018 byla průměrná míra neobsazenosti českých skladů na historickém minimu 3,99 procenta,“ uvádí Harry Bannatyne, ředitel průmyslového oddělení poradenské firmy Colliers International v Česku.

Kromě solidního ekonomického růstu z posledních letech vidí mnozí analytici za současným stavem také vzestup e-commerce, spojený s vyššími požadavky na distribuční centra. Podle Asociace pro elektronickou komerci dosáhly české e-shopy loni celkového obratu 135 miliard korun, což znamená meziroční růst o 17 procent.

„E-commerce patří mezi hlavní tahouny poptávky po industriálních prostorech. Můžeme u něj předpokládat expanzi i v případě, že dojde k ochlazení ekonomiky,“ říká Jana Prokopcová, šéfka výzkumu realitně poradenské společnosti CBRE. Vzhledem k omezenému prostoru ve skladech však není jasné, jak rychle budou firmy dál expandovat.

„Neobsazenost se pohybuje pod pět procent, takže nabídka a­ poptávka nejsou v rovnováze. Ve vybraných sektorech to dokonce přivádí některé společnosti do existenciálních problémů, pokud chtějí dosahovat růstu,“ tvrdí Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni Europe pro ČR a Slovensko.

„Objem výstavby se navíc bude s­ ohledem na stále negativnější přístup společnosti ke skladovým a­ průmyslovým halám dále snižovat,“ předpokládá Sovička.

Sklady se stavějí naslepo

Česko má dnes nejvíc skladů na hlavu ve střední Evropě. „Index moderního skladovacího prostoru na tisíc rezidentů představuje 718 ­čtverečních metrů, což je jednoznačně nejvíc ze všech zemí v regionu střední a východní Evropy,“ uvádí ve své prosincové studii banka BNP Paribas. Na Slovensku je to 453 m² a v Rumunsku 187 m².

Přesto poptávka po skladech stále roste. „Momentálně jsme svědky zvýšené poptávky především ze strany německých společností, které využívají Česko pro distribuci pro zbytek Evropy,“ uvádí Bannatyne. Vzhledem ke své zeměpisné poloze totiž Česko představuje vhodné distribuční centrum.

S rostoucí poptávkou kalkulují také developeři, kteří se nebojí pouštět ani do spekulativních stavebních projektů skladů bez předem určeného nájemce. „V současné době se spekulativně staví asi 37­ procent z celkového množství projektů,“ tvrdí Prokopcová.

„ Jde o řešení pro zákazníky hledající rychle dostupné a flexibilní prostory, zároveň tato výstavba zčásti odpovídá i na problém rostoucí poptávky,“ říká Martin Baláž, viceprezident společnosti Prologis pro development a leasing pro ČR a Slovensko.

Důsledkem značného rozdílu mezi poptávkou a nabídkou skladovacích prostorů se projeví i růstem nájemného. „V lokalitách s nedostatkem pozemků pro výstavbu, jakými jsou Praha, Brno či Liberec, je s tím nutno počítat,“ říká Ferdinand Hlobil z poradenské společnost Cushman & Wakefield.

Jednou z možností, jak se vypořádat s vysokou poptávkou po těchto prostorech, je budování vícepodlažních skladů. „Vícepodlažní sklady poskytují optimální řešení na trzích s nejvyšší poptávkou, které jsou typické i nejvyšší obsazeností a omezeným rozvojovým potenciálem. Obecně lze říct, že pokud cena pozemku překročí stavební náklady dvojnásobně, vyplatí se postavit vícepatrový sklad,“ říká Baláž.

Jiní jsou spíše skeptičtí. „Výstavba vícepodlažních skladů je extrémně nákladná a technicky složitá. Provoz v takových halách je pak ekonomicky a procesně náročnější. I proto se v našem regionu haly rostoucí do výšky zatím v takové míře nestaví,“ míní Tomáš Míček, ředitel developera P3 pro Česko.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

GLOSA: Solidarita dojme i povzbudí. Pojistku by však nahrazovat neměla

Exploze zničila rodinný dům v Mostkovicích na Prostějovsku. Uvnitř zemřel jeden...

Ničivá exploze, tragická autonehoda, nečekaný požár. Tři neštěstí, která v posledním půlroce ukázala až dojemnou a...

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Najdete na iDNES.cz