Módní obr H&M má problém, ve skladech mu leží oblečení za miliardy

  14:07aktualizováno  14:07
H&M se potýká s prvním významným poklesem zisku za posledních dvacet let. Na skladě švédského oděvního giganta se hromadí neprodané zboží za miliardy dolarů, které bude muset zlevnit. Navíc ceny akcií společnosti H&M padají na dlouholetá minima.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Obrovské hromady neprodaných košil, šatů, dalšího oblečení a doplňků. Tak vypadají sklady švédského oděvního gigantu H&M, kterému se nahromadily stohy neprodaných oděvů za 4,3 miliard dolarů (v přepočtu asi 88,5 miliard korun), píše The New York Times

Rostoucí problémy s neprodanými zásoby zaznamenal řetězec už v minulém roce, kdy společnosti čtvrtletně poklesly tržby. H&M uvedlo, že provozní zisk do února během tří měsíců klesl o 62 procent. Akcie společnosti jsou na nejnižší hodnotě od roku 2005. 

Generální ředitel Karl-Johan Persson ve svém prohlášení uvedl, že začátek roku byl obtížný a letošní rok bude rokem přechodu, protože firma chce využít příležitost, které přináší digitalizace. Právě rychlá digitalizace a online prodeje způsobily loňský pokles počtu návštěvníků v kamenných prodejnách.

Množící se problémy

Špatné hospodářské výsledky jsou poslední kapkou v sérii problémů, které společnost v poslední době řešila. Nedávno uzavřela obchody v Jižní Africe, kvůli protestům proti reklamní kampani ukazující tmavé dítě v mikině s nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“ (podrobnosti v článku Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce). 

Módní řetězce mění strategii. Zara sází na web, H&M otevírá prodejny

Hned poté si zákazníky stěžovali na design dětských ponožek, na kterých byla figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou. Lidem vadila stopa za sbíječkou, která připomínala obrácený arabský znak pro Alláha (více si můžete přečíst v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha). 

Návrat kvality

Prodejci rychlé módy, mezi které patří například ASOS, H&M nebo Zara, zažívali od začátku devadesátých let doslova žně. Využívali toho, že dokázali rychle reagovat na módní trendy prezentované luxusními oděvními značkami. 

Nyní se však situace obrací. Zatímco luxusní značky se v posledních měsících těší oživení, společnosti na masivním trhu se musely vyrovnat s obrovskými změnami. Stále více zákazníků totiž dává přednost nákupům přes smartphone a kvalitě.

Společnostem ASOS a Indirex (provozuje řetězec Zara) se podařilo zvýšit své digitální prodeje. Společnost H&M však zaostává. Zakladatel společnosti Neev Capital Rahul Sharma nazval H&M po zveřejnění kvartálních výsledku „zpomaleným vrakem“. 

V letošním roce firma plánuje otevřít 220 nových obchodů, většinou značky H&M. Nově se chystá vstoupit do Uruguaye a na Ukrajinu a spustit internetový prodej na dalších čtyřech trzích, včetně Indie. Po zveřejnění výsledků ale společnost uvedla, že expanzi svých poboček zpomalí. Dalším receptem, kterým chce H&M překonat krizi, je zlevnění neprodaného zboží. 

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Do dvou let zaplaví Evropu třikrát tolik modelů elektroaut než doposud

Jaguar i-Pace při nabíjení ve stanici PRE v obchodním domě Ikea.

Počet modelů elektrických aut dostupných spotřebitelům v Evropě by se měl do roku 2021 více než ztrojnásobit na 214 z...

Ekologům navzdory. Kupujte má plastová brčka, papírová nefungují, nabádá Trump

Americký prezident Donald Trump na předvolebním mítinku v Greenvillu (18....

Jako součást své kampaně za znovuzvolení začal americký prezident Donald Trump prodávat sadu plastových brček....

OBRAZEM: Jak se žije v kampusu Huawei, kde mají i repliku Krumlova

 Huawei security guards line-up at the end of their workday at the new...

Telekomunikační firma Huawei je jednou z nejhodnotnějších čínských společností. Její technologie jsou přísně chráněné,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz