Módní obr H&M má problém, ve skladech mu leží oblečení za miliardy

  14:07aktualizováno  14:07
H&M se potýká s prvním významným poklesem zisku za posledních dvacet let. Na skladě švédského oděvního giganta se hromadí neprodané zboží za miliardy dolarů, které bude muset zlevnit. Navíc ceny akcií společnosti H&M padají na dlouholetá minima.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Obrovské hromady neprodaných košil, šatů, dalšího oblečení a doplňků. Tak vypadají sklady švédského oděvního gigantu H&M, kterému se nahromadily stohy neprodaných oděvů za 4,3 miliard dolarů (v přepočtu asi 88,5 miliard korun), píše The New York Times

Rostoucí problémy s neprodanými zásoby zaznamenal řetězec už v minulém roce, kdy společnosti čtvrtletně poklesly tržby. H&M uvedlo, že provozní zisk do února během tří měsíců klesl o 62 procent. Akcie společnosti jsou na nejnižší hodnotě od roku 2005. 

Generální ředitel Karl-Johan Persson ve svém prohlášení uvedl, že začátek roku byl obtížný a letošní rok bude rokem přechodu, protože firma chce využít příležitost, které přináší digitalizace. Právě rychlá digitalizace a online prodeje způsobily loňský pokles počtu návštěvníků v kamenných prodejnách.

Množící se problémy

Špatné hospodářské výsledky jsou poslední kapkou v sérii problémů, které společnost v poslední době řešila. Nedávno uzavřela obchody v Jižní Africe, kvůli protestům proti reklamní kampani ukazující tmavé dítě v mikině s nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“ (podrobnosti v článku Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce). 

Módní řetězce mění strategii. Zara sází na web, H&M otevírá prodejny

Hned poté si zákazníky stěžovali na design dětských ponožek, na kterých byla figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou. Lidem vadila stopa za sbíječkou, která připomínala obrácený arabský znak pro Alláha (více si můžete přečíst v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha). 

Návrat kvality

Prodejci rychlé módy, mezi které patří například ASOS, H&M nebo Zara, zažívali od začátku devadesátých let doslova žně. Využívali toho, že dokázali rychle reagovat na módní trendy prezentované luxusními oděvními značkami. 

Nyní se však situace obrací. Zatímco luxusní značky se v posledních měsících těší oživení, společnosti na masivním trhu se musely vyrovnat s obrovskými změnami. Stále více zákazníků totiž dává přednost nákupům přes smartphone a kvalitě.

Společnostem ASOS a Indirex (provozuje řetězec Zara) se podařilo zvýšit své digitální prodeje. Společnost H&M však zaostává. Zakladatel společnosti Neev Capital Rahul Sharma nazval H&M po zveřejnění kvartálních výsledku „zpomaleným vrakem“. 

V letošním roce firma plánuje otevřít 220 nových obchodů, většinou značky H&M. Nově se chystá vstoupit do Uruguaye a na Ukrajinu a spustit internetový prodej na dalších čtyřech trzích, včetně Indie. Po zveřejnění výsledků ale společnost uvedla, že expanzi svých poboček zpomalí. Dalším receptem, kterým chce H&M překonat krizi, je zlevnění neprodaného zboží. 

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Kávě možná zvoní umíráček. Hrozí jí vyhynutí i zdražování, varují vědci

Kávová zrna

Změny světového klimatu společně s odlesňováním a nemocemi mohou zapříčinit vyhynutí až šedesáti procent druhů...

Rakouské lyžařské středisko využívá solární vlek a měření sněhu pomocí GPS

Areál SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental

Rakouský SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental, ležící 280 kilometrů od Česka, je jedním z nejmodernějších lyžařských...

Vodafone má problém: Huawei

Ilustrační snímek

Evropský ústav pro telekomunikační normy (ETSI), což je nezisková organizace, která má ve štítu standardizaci...

Najdete na iDNES.cz