Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

  12:34aktualizováno  12:34
Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy firem „odmění“ podesáté a naposledy. Autoři upozorňovali na reklamy, kterými firmy lacině přitáhly pozornost k produktu. Nejčastěji ukazovaly v choulostivých situacích ženy.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

„Ano, soutěž končí. Důvodů je víc. Jedním z cílů anticeny bylo vyvolat společenskou diskusi o reklamě a to se naplnilo. Teď se budeme věnovat jiným projektům, anticeny však neplánujeme,“ potvrdila pro iDNES.cz Petra Havlíková z organizace Nesehnutí.

Podle ní se situace zlepšila, lidé sexismus v reklamě poznají, ale stále zaměňují tento druh s nějakými prvky sexu. „Sexistická reklama mnohem víc souvisí s diskriminací,“ uvedla. O konci soutěže informoval portál MediaGuru.cz.

Fotogalerie

Anticenu udílela odborná porota, ale také veřejnost. Nominovány byly za deset let stovky firem. Nechtěné nebo žádané pozornosti se tím dostalo neznámým společnostem z regionů, i firmám, které zná každý. Mezi nimi se ocitla například pojišťovna Kooperativa, Auto Esa, či KFC. 

Kritiku si ovšem vysloužila například i Policie ČR, nebo politické strany ODS, ČSSD a TOP 09. Politici na sebe upozornili billboardy s nahotinkami - Např. ODS se sloganem „Jsme sexy“ a TOP 09 billboardy s ženským pozadím s vytetovaným logem strany.

Pozornosti se dostalo také pivovarům. „Zazářil“ humpolecký Bernard s ilustrovanými pinup dívkami, pivovar Poutník Pelhřimov s modelkou nahoře bez, nakloněnou nad spilkou nebo „patnáctka“ Jineckého Vilémovského ležáku, který si vypomohl zobrazením mladé dívky, olizující si prst.

Zatímco některé reklamy byly vyloženě odporné a pokleslé (výcuc odpadu s ženou sedící na toaletě, nebo pisoáry, uvnitř kterých byla reklama na Kabaret Darling s vyobrazením ženského přirození) jiné spíše upozorňovaly na stereotypy v rozdělení mužských a ženských rolích. Třeba reklama na čokoládu Milka se vzkazem od manžela „Umyl jsem za tebe nádobí, užij si den!“

„Jsou firmy, které to nepovažují za důležité téma, například Bernard. Hodně velkých firem ale má své etické standardy na reklamu. Často jde o firmy s vlastnickou strukturou v zahraničí, kde je etika na vyšší úrovni,“ uvedla Havlíková. Dodala, že nedošlo za deset let k tomu, že by firma zažalovala organizátory soutěže za poškozování jména, třebaže některé firmy tím vyhrožovaly.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Firmy dostanou dvojnásobek Ukrajinců, rozhodla vláda. Stále málo, míní Dlouhý

Ilustrační snímek

Od 1. září se bude postupně zvyšovat kvóta pro příjem kvalifikovaných pracovníků z Ukrajiny. Z nynějších 19 600 lidí...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz