Nůž v ženském klíně, sperma v obličeji. Udílela se Sexistická prasátečka

  10:33aktualizováno  11:04
Letošním vítězem ankety o nejsexističtější českou reklamu - anticenu Sexistické prasátečko - je dle hodnocení poroty reklama na nože Pokorný Knives. Veřejnost však ještě více pobouřil plakát zvoucí na akci v hudebním klubu Buddy ́s v Olomouci.

Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

Odborná porota Sexistického prasátečka se shodla, že nejhorší reklamu z pohledu sexismu letos představila firma Pokorný Knives. Reklama je dle ní klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem, v tomto případě prodejem nožů.

Jedna z reklam nominovaná do letošního ročníku soutěže Sexistické prasátečko.

Vítěz soutěže Sexistické prasátečko dle odborné poroty.

To však není to nejhorší. „Celou situaci umocňuje to, že fotografie dává důraz na intimní partie (hlava ženy prakticky není vidět) a nůž je takřka zapíchnutý buď v kusu masa v popředí fotografie nebo intimních partiích ženy,“ uvedli hodnotitelé. Porota zdůraznila, že reklama evokuje násilí a nezobrazuje ženu celou, ale jen jako sexuální objekt určený k podpoře prodeje nožů.

„Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,“ řekla odborná porotkyně Jana Kvasnicová.

Sperma na obličeji? Ponižující samo o sobě

V anketě mohla hlasovat i veřejnost. V jejím hodnocení dopadl nejhůře olomoucký hudební klub, který zobrazil sexualitu „zvláště dehonestujícím způsobem“. Klub lákal na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části plakátu byla lahev a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.

Anticena za sexismus

O anticenu Sexistické prasátečko letos v osmém ročníku soutěžilo 88 reklam, veřejnost poslala více než 4 000 hlasů.

Anketu organizuje nezisková organizace Nesehnutí. V odborné porotě zasedají odborníci na reklamu, mediální osobnosti či lidé zabývající se genderovými vztahy i genderovým právem. Letos například filmařka Kamila Zlatušková či filmový kritik Kamil Fila.

„Propagace akce pomocí fotografie ženy se spermatem na obličeji je ponižující sama o sobě a nemá žádnou souvislost s nabízeným produktem (kromě dvojsmyslného sloganu),“ uvedla porota k reklamě, kterou lidé zvolili jako nejsexističtější. Reklama rovněž zneužívá produkty výrobce alkoholu bez jeho vědomí - výrobci se proto podařilo dosáhnout stažení reklamy.

„I když se reklama snaží pracovat s humorem, dělá to velmi jednoduchým způsobem, který podporuje vnímání žen jako pasivních objektů touhy a tím i jejich nerovné postavení ve společnosti,“ dodali organizátoři ankety.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Propagační plakát šumperského festivalu Džemfest

Rozporuplné reakce letos vyvolal třeba i propagační plakát šumperského hudebního festivalu Džemfest, který zobrazuje těhotnou dívku a textem odkazuje na to, že jde o následek „pobavení“ na akci (o plakátu jsme psali zde).

Dle poroty plakát stojí na principu „sex prodává“. „K propagaci výrobku využívá nahá těla a sexuální prvky, které nemají žádnou souvislost s výrobkem a slouží jen k upoutání pozornosti,“ uvedla porota. Plakát skončil v hlasování veřejnosti na třetím místě.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Evropa napumpuje do Česka miliardy, půjdou na životní prostředí a výzkum

Lenka Dupáková, náměstkyně ministra financí pro finanční trh a mezinárodní...

Česko získá z Fondů Evropského hospodářského prostoru (EHP) a Norska do roku 2024 dalších zhruba pět miliard korun. Od...

V Česku startuje Apple Pay, čeká se nová vlna zájmu o mobilní placení

Ilustrační snímek služby Apple pay.

Čeští zákazníci mohou od úterý využít novou platební metodu pomocí telefonů iPhone či dalších zařízení od společnosti...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Najdete na iDNES.cz