Nůž v ženském klíně, sperma v obličeji. Udílela se Sexistická prasátečka

  10:33aktualizováno  11:04
Letošním vítězem ankety o nejsexističtější českou reklamu - anticenu Sexistické prasátečko - je dle hodnocení poroty reklama na nože Pokorný Knives. Veřejnost však ještě více pobouřil plakát zvoucí na akci v hudebním klubu Buddy ́s v Olomouci.

Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

Odborná porota Sexistického prasátečka se shodla, že nejhorší reklamu z pohledu sexismu letos představila firma Pokorný Knives. Reklama je dle ní klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem, v tomto případě prodejem nožů.

Jedna z reklam nominovaná do letošního ročníku soutěže Sexistické prasátečko.

Vítěz soutěže Sexistické prasátečko dle odborné poroty.

To však není to nejhorší. „Celou situaci umocňuje to, že fotografie dává důraz na intimní partie (hlava ženy prakticky není vidět) a nůž je takřka zapíchnutý buď v kusu masa v popředí fotografie nebo intimních partiích ženy,“ uvedli hodnotitelé. Porota zdůraznila, že reklama evokuje násilí a nezobrazuje ženu celou, ale jen jako sexuální objekt určený k podpoře prodeje nožů.

„Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,“ řekla odborná porotkyně Jana Kvasnicová.

Sperma na obličeji? Ponižující samo o sobě

V anketě mohla hlasovat i veřejnost. V jejím hodnocení dopadl nejhůře olomoucký hudební klub, který zobrazil sexualitu „zvláště dehonestujícím způsobem“. Klub lákal na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části plakátu byla lahev a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.

Anticena za sexismus

O anticenu Sexistické prasátečko letos v osmém ročníku soutěžilo 88 reklam, veřejnost poslala více než 4 000 hlasů.

Anketu organizuje nezisková organizace Nesehnutí. V odborné porotě zasedají odborníci na reklamu, mediální osobnosti či lidé zabývající se genderovými vztahy i genderovým právem. Letos například filmařka Kamila Zlatušková či filmový kritik Kamil Fila.

„Propagace akce pomocí fotografie ženy se spermatem na obličeji je ponižující sama o sobě a nemá žádnou souvislost s nabízeným produktem (kromě dvojsmyslného sloganu),“ uvedla porota k reklamě, kterou lidé zvolili jako nejsexističtější. Reklama rovněž zneužívá produkty výrobce alkoholu bez jeho vědomí - výrobci se proto podařilo dosáhnout stažení reklamy.

„I když se reklama snaží pracovat s humorem, dělá to velmi jednoduchým způsobem, který podporuje vnímání žen jako pasivních objektů touhy a tím i jejich nerovné postavení ve společnosti,“ dodali organizátoři ankety.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Propagační plakát šumperského festivalu Džemfest

Rozporuplné reakce letos vyvolal třeba i propagační plakát šumperského hudebního festivalu Džemfest, který zobrazuje těhotnou dívku a textem odkazuje na to, že jde o následek „pobavení“ na akci (o plakátu jsme psali zde).

Dle poroty plakát stojí na principu „sex prodává“. „K propagaci výrobku využívá nahá těla a sexuální prvky, které nemají žádnou souvislost s výrobkem a slouží jen k upoutání pozornosti,“ uvedla porota. Plakát skončil v hlasování veřejnosti na třetím místě.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Koučem hokejistek v Americe. Klení povoleno, vztahy přísně zakázány

Kluka z Ostravy očaroval New York, kde natrefil na pozoruhodnou práci. Ivo Mocek koučuje tým Metropolitan Riveters v...

  • Další z rubriky

Dotace na elektroauta: městům miliardy, firmám miliony, lidem zatím nic

Česko rozdává v dotacích na pořízení elektromobilů stamiliony, ale pouze městům a firmám. Občané přijdou zkrátka. I tak...

CREDITAS: z banky pro zhodnocení úspor je lídr v technologiích se širokou nabídkou produktů

Málokterá finanční instituce zažila v uplynulých třech letech tak dynamický růst jako Banka CREDITAS. Přízeň klientů si...

S šípkovou, nebo se zelím? Zvěřiny je moc, končí i v krmivech pro mazlíčky

Myslivci i zpracovatelé zvěřiny zažívají vrchol sezony. Maso divočáků, srnců či jelenů však v tuzemsku příliš oblíbené...

Premium

Dobrý sluha, zlý pán. Home office může podle studií zvyšovat stres

Práce z domova, takzvaný home office, je v českých firmách jako benefit čím dál běžnější. Mnozí zaměstnanci si ho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz