Anticenu Sexistické prasátečko dostaly politické reklamy ČSSD a TOP 09

  14:18aktualizováno  14:18
Šestý ročník soutěže o anticenu Sexistické prasátečko vyhrály politické reklamy. Absolutním vítězem se stala reklama zlínské ČSSD před letošními komunálními volbami lákající na odhalený ženský klín.

U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. | foto: Facebook ČSSD Zlín

Veřejnost i odborná porota vybírala ze stovky nominovaných reklam. U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. Odborná porota zvolila reklamu TOP 09 z Havířova se sloganem „vždy na pravém místě“. Celkově se v letošním ročníku sešlo takřka jedenáct tisíc hlasů. 

Co je Sexistické prasátečko

Anticenu pořádá brněnská nezávislá organizace Nesehnutí. Ta se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

Veřejnost letos volila ve dvou kategoriích: Stereotypy a jazykový sexismus a Objektifikace aneb Ukaž všechno. V první kategorii pomyslnou zlatou medaili získala reklama Radia Spin „Čím rezavější střecha, tím vlhčí sklep“, v druhé kategorii na stejné pozici skončila zlínská ČSSD, která se 638 hlasy zároveň stala absolutním vítězem letošního ročníku.

„Sexismus v politické reklamě je vždy krokem vedle. U politické reklamy veřejnost trvá na vyšších etických standardech a každý přešlap hodnotí přísně. To se projevilo i v letošním Sexistickém prasátečku, kde vyhrály hned dvě reklamy velkých politických stran,“ doplňuje jedna z pořadatelek soutěže Petra Havlíková.

Patnáctičlenná odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a veřejnou komunikaci zvolila za nejsexističtější reklamu letošního roku taktéž politickou inzerci, a to havířovskou TOP 09 se sloganem „Vždy na pravém místě“.

Fotogalerie

„Tento billboard je ukázkou devalvace politického diskurzu, místo politického programu se uchyluje k sexismu,“ okomentovala vítěznou reklamu genderová expertka působící v Británii Monika Metyková.

„Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože ztěžují vstup žen do politiky,“ dodala Irena Smetáčková z katedry psychologie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity.

Na druhé místo odborná porota zvolila propagační videoklip Slezské univerzity v Opavě. „Scénka v kabince navozující autentický sex se dostává až na hranici porna, přičemž slogan spojující sex s univerzitou svojí snahou o erotický humor je v prudkém rozporu s charakterem propagované instituce,“ zdůvodnil svůj výběr vedoucí katedry marketingové komunikace v Bratislavě Pavel Horňák.


Do trojice odbornou porotou vybraných reklam se dostal také Jazykový a vzdělávací institut, jehož inzerce se sloganem „Dostal jsem ji jazykem“ je podle poroty nejen sexistická, ale také velmi vulgární, prvoplánová a urážející.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Najdete na iDNES.cz