Dvanáctikilometrový úsek mezi Vršovicemi a Běchovicemi je součástí připravované rychlodráhy z Prahy do Brna. Jeho výstavba by podle informací Správy železnic (SŽ) měla začít v roce 2029 a provoz na trati je plánován od roku 2033.
Zásady územního rozvoje jsou nadřazené územnímu plánu, město tak musí nejprve zanést trať do nich, než bude moci plán změnit. Změna se bude týkat městských částí, kterými má podle plánů trať vést. Tedy Běchovic, Dubče, Dolních Měcholup, Prahy 9, Prahy 10 a Prahy 15.
Pražané mohou ovlivnit výstavbu vysokorychlostní tratě pomocí pocitové mapy |
SŽ loni na podzim vybrala projektanta dvanáctikilometrového pražského úseku trati. Na navazujícím úseku mezi Běchovicemi a Poříčany začaly práce již předtím.
Rychlotrať v pražském uzlu bude využívat výhradně osobní doprava. Součástí projektu je také dostavba železniční stanice Praha–Zahradní Město a její napojení na vysokorychlostní trať. Maximální rychlost pro vlaky bude až 230 km/h, při průjezdu zastavěným územím se rychlost sníží.
Další částí projektu je i výstavba čtvrté koleje z Běchovic do Libně a realizace takzvané Jahodnické spojky. Podle SŽ by projekt měl posílit kapacitu pražského uzlu nejen pro vysokorychlostní tratě, ale i pro konvenční osobní a nákladní dopravu.