Kapacity hlavního nádraží v Praze nemusí stačit, ve hře je i podzemní stanice

  12:40
Párem nových dvoukolejných podzemních tratí pro regionální dopravu dojedou pasažéři do podzemní stanice u Státní opery. Následně zde pohodlně přestoupí do některého z vysokorychlostních vlaků (VRT), na metro linky C či na novou linku D anebo tramvaje. I takovou podobu může získat cestování přes hlavní nádraží a po pražských tratích za pár let.
Hlavní nádraží v Praze

Hlavní nádraží v Praze | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Jejich rozvoj řešili experti ze Správy železnic (SŽ) i magistrátu na kulatém stolu na téma „Železniční uzel Praha, VRT, využití železniční dopravy a kapacity odbavovací haly na hlavním nádraží“.

V současnosti hlavním nádražím denně projde 90 tisíc lidí, dispečeři a vlakové čety zde odbaví přibližně sedm stovek vlaků. Za 30 let půjde podle prognóz SŽ již o 200 tisíc osob a v roce 2070 přibližně o 300 tisíc. Počet vlaků překročí hranici dvou tisíc během 24 hodin.

Odbočka VRT k Jihlavě bude mít mosty i tři tunely, stát má 12 miliard

„Teď železnice obslouží 160 tisíc cestujících denně. V budoucnu podle územního rozvoje bude muset obsloužit až 400 tisíc lidí, pro což má město připraveny strategické dokumenty,“ komentoval budoucnost dopravy magistrátní odborník Václav Brejška.

Kapacity stávajících tratí a hlavního nádraží, jejichž význam výrazně vzroste, podle expertů brzy nemusí stačit. Aktuálně proto vzniká studie proveditelnosti, zvaná Železniční uzel Praha, jež má být hotova příští rok. „Cílem studie je provázání Prahy s metropolitní oblastí a minimalizace dopadů na životní prostředí,“ popsal Roman Štěrba ze SŽ. O tom, co na pasažéry za pár let na hlavním vlakovém nádraží čeká, si lze udělat obrázek podle analýz, s nimiž nyní experti pracují.

Železnice pro
21. století

90 tisíc
Tolik osob prochází denně v letošním roce hlavním nádražím. Dispečeři a další zaměstnanci zde za 24 hodin odbaví zhruba sedm stovek vlaků.

Železniční uzel Praha Studie proveditelnosti modernizace a proměny tratí v metropoli bude hotova v polovině roku 2024.

2030
Touto dobou by už měla být odbavovací hala pražského hlavního nádraží po rekonstrukci.

VRT Praha–Brno
Na této trase v roce 2040 denně pojede až 60 tisíc cestujících.

VRT Praha–Drážďany
V roce 2045 tudy denně projede až 40 tisíc cestujících.

Finalizace rekonstrukce trati Praha–Beroun
Bude znamenat denně navíc až 10 tisíc cestujících oproti současnosti.

2050+
Podzemní železnice v metropoli přinese propojení hlavního nádraží s tratěmi na letiště Václava Havla, do Kladna a do Berouna.

Pod operu či Lucernu

Nyní existuje celkem šest dopravních studií, jak by mohly tratě a podzemní stanice vypadat. Podle jedné se dvojice dvoukolejných podzemních tratí pro regionální dopravu v ose Smíchov – Karlín a Eden – Negrelliho viadukt setkají ve společné čtyřkolejné dvojlodní podzemní stanici v oblasti Státní opery.

Další předběžná varianta navrhuje vést vysokorychlostní vlaky od Brna z Kyjí tunelem do podzemní trojlodní stanice se šesti kolejemi pod Opletalovou ulicí, kde se dál rozvětví. V severním směru na letiště a západním na berounský tunel.

Plánovači uvažují i o dvojici nových dvoukolejných a zcela oddělených podzemních tratí pro regionální dopravu ve směru Smíchov – Karlín a Vršovice – Negrelliho viadukt. Další předběžná varianta navrhla dvojici nových dvoukolejných podzemních tratí pro regionální dopravu, které by byly také oddělené a vedly by pod náměstím Republiky a Žižkovem mimo kapacitně slabé úseky na Negrelliho viaduktu a v Karlíně.

Poslední z řešených návrhů pracuje s dvojicí dvoukolejných podzemních tratí pro dálkovou dopravu. Ty se setkávají v podzemní trojlodní stanici se šesti kolejemi. Směrem na západ navazuje na berounský tunel, na Smíchově se uvažuje o další podzemní zastávce. Ostatní směry napojuje v úsecích Zahradní Město – Eden, Dolní Počernice – Kyje a Rajská Zahrada – Vysočany. Vysokorychlostní vlaky jsou podle této verze primárně vedeny do současného hlavního nádraží spolu s regionálními. Prognózy počítají se vznikem podzemního drážního komplexu nejdříve okolo poloviny století.

Z Ostravy do Prahy pod dvě hodiny. Stavba rychlotratě inspirované TGV se blíží

„Spojí se tak regionální spoje s připravovanými vysokorychlostními linkami a dalšími druhy veřejné dopravy,“ popsal své představy o nové podobě hlavního nádraží Martin Kupka (ODS), ministr dopravy.

Od Brna za prací

Výrazně se na vlakové dopravě v ČR a metropoli projeví v příštích letech zapojení vysokorychlostních vlaků. Například plánovaná trať z Berlína do Vídně povede přes Prahu a Brno. Linka zkrátí cestu mezi metropolí a Brnem na hodinu.

  • 400 tisíc cestujících denně využije pražskou železnici za 50 let.
  • 160 tisíc cestujících aktuálně přepraví vlaky v metropoli.

„Benefitem kratších dojezdových časů bude i to, že dojíždějící za prací se každý den vrátí domů do regionů, které se tak mohou ekonomicky rozvíjet,“ uvedl Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí.

Nejde o jediný záměr, který se týká ústřední stanice. Revitalizace nádraží a Vrchlického sadů se týká soutěžní dialog Nový Hlavák. Zástupci tří mezinárodních architektonických studií na jaře v předposlední fázi soutěže představili pojetí revitalizace Vrchlického sadů, stavby tramvajové trati Muzeum – Bolzanova a úprav nové odbavovací haly hlavního nádraží.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Ve Zdicích na Berounsku hořel rodinný dům, do nemocnice odvezli i jednoho hasiče

27. dubna 2024  9:21

Ve Zdicích na Berounsku hořel v pátek odpoledne rodinný dům, škoda dosáhla dvou milionů korun....

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Létaly židle, lidé je pohřbívali. Volejbalisté Ústí ale baráž senzačně otočili

26. dubna 2024  20:48

Křepčili, jako by vyhráli titul, poskakovali s fanoušky, v extázi jim nabíhaly na krku žíly....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...