Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

  10:45aktualizováno  10:45
Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě s dovětkem „výcuc všeho, co smrdí“. Veřejnost a odborná porota v projektu Sexistické prasátečko vybraly nejpokleslejší sexistické reklamy roku.

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické prasátečko 2017 ji vybralo jako nejvíce sexistickou reklamu. | foto: Nesehnutí

Nejvíce, celkem 92 procent lidí, hlasovalo pro Free Radio. Pro jeho kampaň na Facebooku zvedlo ruku 1700 lidí. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí v citaci smyšlené bankovní poradkyně Lenky Veselé, která je na fotografii vyobrazena, jak souloží na stole.

“Reklama v sobě snoubí hned několik forem sexismu. Žena je v ní vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít, a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc,“ komentovala Kristýna Pešáková z hnutí „Nesehnutí“, které anticenu pořádá. Podle ní je častým případem letošní kampaně motiv zneužívání moci v práci skrze sex.

Fotogalerie

Jako druhou nejsexističtější reklamu vybrala letos veřejnost poutač pivovaru Modrá hvězda se sloganem „Pivní pálenka, dokonalá milenka“. Uprostřed plakátu je zcela nahá žena. Reklama podle pořadatelů využívá jazykový sexismus a využívá princip „sex prodává“.

Na stejný princip vsadila spousta reklam nominovaných v soutěži, mimo jiné i ta, která propaguje personální agenturu Rich service. „Pustíme se do práce?“ vyzývá polonahá žena s vysokými podpatky, která sedí na kuchyňské lince. Veřejnost jí přisoudila třetí příčku. 

Trochu jiné favority měla odborná porota, v níž zasedli například novinářka Jana Ciglerová, filmový publicista Kamil Fila, nebo Barbara Havelková z Oxfordské univerzity.

Do čela nechutných neklam postavila billboard pražské společnosti FEKO - LT, která se zabývá čištěním kanalizací a likvidací odpadu. Plakát zobrazuje ženu, vykonávající potřebu na toaletě s doprovodným textem „výcuc všeho, co smrdí“.

Vítěz anticeny Sexistické prasátečko odborné poroty.

“Chápu, že vytvořit zajímavou reklamu na čištění kanalizací je kreativně náročná úloha. Ponižování žen ale není cestou. Reklama vulgárním způsobem zesměšňuje zobrazenou ženu a v podstatě ji staví na stejnou úroveň s nežádoucím odpadem, čímž snižuje její důstojnost,” uvedla Diana Gregorová, jedna z organizátorek Sexistického kixu, slovenské obdoby Sexistického prasátečka.

Druhou příčku v hodnocení odborné poroty obsadila kampaň Free Radia. A na třetím místě se umístil rodinný pivovar Bernard se svou sérií billboardů s pin-up dívkami. Vzhledem k ostatním „vítězným“ reklamám má právě tato kampaň pravděpodobně největší dopad na veřejnost. Billboardy pokryly celou Českou republiku, vidět byly zejména u silnic a dálnic. Stanislav Bernard na kritiku v létě reagoval další kampaní, v níž zesměšňuje sám sebe. Jeho podobizna ve stylu pin-up představuje nápoj z Humpolce jako „pivo s koulemi“.

Anticena Sexistické prasátečko se letos udílí podeváté v řadě. Podle organizátorky Petry Havlíkové jsou projevy v sexismu v ČR horší než v některých zemích v Evropě.

„Ve srovnáním se zeměmi západní Evropy je zde určitě více jednoduchého sexismu ve veřejném prostoru. A často se setkáváme s tím, že lidé ze zahraničí jsou velmi překvapeni, co tu vidí. Je tu také pravděpodobně více sexistických reklam než třeba na Slovensku, kde jsou lidé více věřící. Neřekla bych ale, že je tam sexismu obecně méně - jen má jiné projevy. Česká republika je k veřejnému prostoru stále hodně netečná a to se promítá i do množství sexistické reklamy,“ řekla iDNES.cz.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Našli jsme 8,6 miliardy na zvýšení rodičovského příspěvku, řekl Babiš

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Dospěli jsme k dohodě o zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020, oznámil...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Každý Čech loni vytřídil 63 kilogramů odpadu. Nejvíce se třídí na Hradecku

Ilustrační snímek

Každý obyvatel Česka loni vytřídil v průměru skoro 63 kilogramu papíru, plastů, skla a nápojových kartonů. To je o tři...

Najdete na iDNES.cz