Cenu za sexistickou reklamu získal kabaret, univerzita i ODS

  16:55aktualizováno  16:55
Anticenu sedmého ročníku ankety Sexistické prasátečko získal erotický klub Cabaret Darling. Na prvenství se shodla odborná porota i veřejnost v internetovém hlasování. Další místa obsadila brněnská univerzita Vysoké učení technické (VUT) a ODS Praha 8.

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium ve stylu filmu Vlk z Wall Street. | foto: prasatecko.cz

Do letošního ročníku bylo nominováno 96 reklam. Jednalo se o největší počet kandidátů za celou existenci soutěže. Vítěze Sexistického prasátečka zvolila odborná porota i veřejnost. Zájemci tak mohli sami určit, kde se nachází hranice mezi tím, co je sexistické a co ne. Na internetových stránkách hlasovalo 55 procent mužů.

Jednomyslným vítězem se stala upoutávka na erotický klub Cabaret Darling. Klub se prezentuje na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. “Jedná se o pornografii ve veřejném sektoru,” dodává k reklamě Martin Charvát. Souhlasí s ním i profesor reklamní etiky na Slovensku Pavel Horňák: “Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé.”

VUT: Kvalitně zpracované video, ale špatný obsah

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium. “Univerzita dlouhodobě komunikuje dobře. Tady ale ustřelili,“ komentoval výsledek na tiskové konferenci Charvát. Celý děj zkráceně cituje z filmu Vlk z Wall Street. Bohužel ale bez uvedení do kontextu. Student Vlček motivuje ke studiu na univerzitě. Zmiňuje přednášky, zkoušky i studijní materiály - všechno v online verzi.

V průběhu se kolem něj pohybují ženy. „Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by měla univerzita stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělání,” říká o reklamě jedna z porotkyň Lucie Jarkovská, která působí na Katedře sociologie Masarykovy univerzity. Reklama byla nominována patnáct krát.

U odborníků se univerzita o stříbro dělí s reklamou na ODS, kterou zveřejnila Praha 8 na svých facebookových stránkách. Oficiálně se politická strana distancuje od této formy propagace.

Přísněji organizátoři hodnotí reklamu u univerzit a v politice

U odborné poroty se na bronzové příčce umístila reklama na koupelny Sapho. Zachytila nahého mladého muže u toalety s popiskem: Ráno se hodí. Veřejnost na třetí místo umístila reklamu ODS.

Fotogalerie

Vyhlášení proběhne v pátek v Brně. Vítězové získají pozvánku na seminář o tom, jak dělat reklamu, diplom a studijní materiály. V rámci slavnostní ceremonie bude promítnut dokument o sexismu v reklamě, kde se autor ptá kolemjdoucích, zda jim vadí na billboardu slečna v plavkách. Žen se ptá, zda by na poutáku chtěly být vyfoceny. Výzkum potvrdil, že v České republice je velká tolerance erotických motivů v reklamě.

Porota Sexistického prasátečka je přísnější na sexismus u vysokých škol a politických stran. Dříve se problém objevil i u Strany zelených. Na otázku, proč se tak často objevují reklamy se sexistickým motivem odpověděli organizátoři soutěže z neziskové organizace NESEHNUTÍ tak, že se většinou jedná o požadavek od zadavatele. Někteří chtějí jít s dobou. Dá se ale udělat reklama, která bude sexuálně dráždivá, ale ne sexistická. Podle výzkumů, které se zabývaly online reklamami, většina uživatelů při sexistické reklamě po několika sekundách video vypne.

Autoři:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Webový přenos hokejového utkání vyprovokoval hackery, zaútočili na web ČT

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Web České televize se v úterý stal terčem internetových útoků, které omezily jeho funkčnost. Hlavním cílem útočníků byl...

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

PŘEHLEDNĚ: Rodiče, počítejte, jak vyčerpat celých 80 tisíc korun

tatínek a syn

Vláda rozhodla o navýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 300 tisíc korun. Týkat se to bude všech, kteří budou...

Najdete na iDNES.cz