Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

Stát do silnic a železnic napumpuje o 13 miliard víc, pomalé vlaky zrychlí

  6:00aktualizováno  6:00
Balík peněz na modernizaci dopravní infrastruktury během letošního roku narostl o třináct miliard korun na 85,5 miliardy. Pokud je silničáři a železničáři utratí všechny, bude to o 7,4 miliardy víc než loni. Největší část z dodatečných příjmů si vyžádala údržba silnic, včetně krajských, a nutné opravy řady železničních tratí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Železniční tratě se kvůli špatnému technickému stavu potýkaly s citelným snížením maximální povolené rychlosti. Výrazně méně peněz směřovalo do výstavby nových silnic, tratí nebo dalšího infrastrukturního vybavení.

Zatímco položky oprav se u jednotlivých investorských organizací navyšovaly o miliardy korun, novostavby dostaly částky o řád nižší. „Jednalo se o posílení v řádu stovek milionů korun u jednotlivých akcí,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Mimořádné prostředky z rozpočtu a vládní rezervy směřovaly na rekonstrukci D1, revitalizaci tratí mezi Břeclaví a Znojmem či Dětmarovicemi a Českým Těšínem nebo na modernizaci staničního zabezpečovacího zařízení ve Veselí nad Moravou.

Krajům přes účty státního fondu letos poputuje čtyřmiliardová dotace na opravy silnic nižších tříd. Podobnou částku fond v posledních letech krajům přeposílá pravidelně na odstranění závad na dlouhodobě podfinancovaných okreskách a místních komunikacích. Špatný technický stav řady regionálních železničních tratí si ale letos vyžádal navýšení peněz i pro jejich správce. Na odstranění nejhorších závad dostala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mimořádně přidáno 3,5 miliardy korun.

„Smyslem navýšení bylo zejména podpořit snižování pomalých jízd a zajištění jejich předcházení,“ potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Včetně tohoto finančního přídavku má správa železnic na opravy a údržbu železničních tratí na účtech připraveno 14,5 miliardy.

Pomalé vlaky mají zrychlovat

Pomalé jízdy trápily cestující leckde. Kvůli návrhu na snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině na trase z Vysočan do Horních Počernic a z Veltrus do Kralup nebo na 20 kilometrů v případě trati mezi Kolínem a Ledečkem přiměly v dubnu primátorku města Adrianu Krnáčovou a hejtmanku Středočeského kraje Jaroslavu Pokornou Jermanovou napsat stížnost ministru dopravy Danu Ťokovi. Správa železnic se nakonec pustila do oprav nejpoškozenějších kolejí.

Do října by tak mělo zmizet rychlostní omezení na čtyřkilometrovém úseku mezi Katusicemi a Mladou Boleslaví. Po skončení této opravy SŽDC plánuje se pustit do rekonstrukce osmi kilometrů trati mezi Ledečkem a Kácovem, aby mohla být opět v plném provozu v polovině příštího roku. Do konce letošního roku správa rovněž slíbila odstranit zpomalení na jihočeské trati mezi Slavonicemi a Dačicemi.

Peníze z EU, více auditů

Přestože se během jednání o státním rozpočtu každoročně licituje o výši příspěvku na dopravu, fakticky se rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury během roku mění běžně, například podle aktuálních potřeb výstavby. Část příspěvků navíc není stanovena napevno, ale je vázána na výběr kamionového mýta nebo daně z paliv a maziv.

Podle Ťoka letos existuje dohoda s premiérem Andrejem Babišem a ministryní financí Alenou Schillerovou o tom, že se o dodatečných penězích pro dopravní výstavbu bude jednat podle aktuálních potřeb.

Nějaké změny ve způsobu jednání o příspěvcích pro fond dopravy ale podle šéfa dopravního resortu bude nutné uskutečnit mimo jiné v souvislosti s očekávaným omezením evropských dotací, které do výstavby směřují.

„Když se podívám před rok 2006, tak tehdy stát byl schopen dávat do výstavby infrastruktury 80 až 90 miliard ročně z českých zdrojů. Říkat, že bez evropských peněz nebudeme mít z čeho stavět dopravní infrastrukturu, je nerozumné,“ uvedl Ťok.

Vyschnutí evropských zdrojů se podle něj na zpomalení výstavby páteřní dálniční sítě nebo nejvýznamnějších železničních staveb neprojeví. Za české peníze se naopak bude stavět snáze, protože se o jeden až dva sníží počet finančních auditů, které je na každý jednotlivý projekt nutné nechat udělat.

Chybějící peníze chce stát doplnit financováním ze soukromých zdrojů, jako je probíhající PPP projekt na dostavbu dálnice D4 z Mirotic do Písku.

Další cestou je stomiliardová půjčka od Evropské investiční banky. Úřad chce peníze na stavby začít čerpat v roce 2020, nicméně smlouva o půjčce zatím není definitivně uzavřená, existuje jen rámcová dohoda. Podle Ťoka ale Česko nemá obavu, že by se ji nepodařilo dojednat.

  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Maďarsku si došlápli na Alzu. Za falešné slevy zaplatí pokutu

Maďarský úřad pro hospodářskou soutěž (GVH) vyměřil pokutu 892 milionů forintů (67,3 milionu Kč) internetovému prodejci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Lidé si stáhli téměř 100 tisíc voucherů do lázní. Ty už ale mají plno

Zájem o vládní poukazy do lázní v hodnotě 4 000 korun je enormní, lidé si jich už stáhli více než 94 tisíc. Na pondělní...

KOMENTÁŘ: Česko se závratným tempem zbavuje svého zlata. Velká chyba

Premium Cena zlata neustále stoupá. Investoři se tak snaží pojistit proti rizikům ještě posíleným koronavirovou krizí. Česká...

Pro Evropskou unii nastává temná hodina, tvrdí zakladatel Trinity Bank

Premium V žebříčku největších světových firem není ani jedna z ­Evropské unie. Naopak, jsou mezi nimi hlavně americké a­ čínské...

Letošní žně zbrzdil déšť. Obilovin se oproti loňsku sklidil jen zlomek

Začátek žní je letos pomalejší než loni. Sklizeno je 1,46 procenta ploch základních obilovin, loni to touto dobou bylo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...