Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Po pandemii zákazníci více dbají o své zdraví. Maloobchod se musí přizpůsobit

  20:12
Chování českého spotřebitele se během pandemie výrazně změnilo. Česká domácnost si velmi rychle zvykla na nové nákupní služby. Více dbá o své zdraví a žádá nejen zdravé, ale také kvalitní či luxusní zboží. To si díky naspořeným penězům tzv. nadvkladům během covidu může dovolit. Potvrdili to experti a zástupci obchodních řetězců na středečním Retailu Summitu v Praze.

Nákupní chování se po pandemii změnilo. (17. března 2020) | foto: AP

Přítomní řečníci se shodli, že již nyní probíhá intenzivní oživení ekonomiky. To se však netýká všech sektorů. Obchod i průmysl se z pandemického šoku vzpamatovává velmi nerovnoměrně a s různou intenzitou.

„Pandemický rok nebyla krize, ale spíš šok a ekonomika se jako po šoku chová. Celé její oživení bude tak probíhat nerovnoměrně,“ dodává hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy však není situace tak tragická. Díky pandemii začali zákazníci více dbát na své zdraví a výrazně změnili své nákupní chování. Již delší době je evidentní, že si vybírají potraviny, které jsou kvalitní, zdravé a hlavně cenově příznivé. 

„Nevyhovující výrobky z obchodů mizí a zákazník si chce připlatit za dobrý produkt, který mu přinese také zdravotní benefit,“ dodává Prouza. 

Konec vepřů v Čechách? Situace je kritická, obchodní řetězce pomáhat nebudou

Také obchodní řetězce již nyní rozšiřují své nabídky o čerstvé ovoce a zeleninu, bioprodukty i bezlepkové. Toto zboží může být sice dražší, ovšem z průzkumu vyplývá, že si Češi za zdravé potraviny mnohdy rádi připlatí.

Čeští spotřebitelé budou podle Karla Týry ze společnosti Nielsen IQ nyní více vyhranění než dříve. Roli v tom, kde budou nakupovat a jaké zboží vloží do košíku, bude mít nejen finanční situace, která byla důležitá i v předchozích obdobích, ale také očkování nebo nařízená práce z domu.

„Nevyhnutelná polarizace společnosti z mnoha úhlů od proočkovanosti, přes dopady na finanční situaci domácnosti, až po obavy či bezstarostnost z následného vývoje bude určující pro to, jako nákupní a spotřební rutiny přetrvávají. Správné pochopení a uchopení těchto znalostí bude klíčové pro úspěch značek, tak samotných obchodníků,“ dodává Týra.

Hlavním problémem, který Prouza na summitu zmiňuje, je to, že Česká republika dlouhodobě vyváží suroviny, namísto aby raději vyvážela finální produkty. Dále zmiňuje, že nemá dostatečné skladové prostory a navíc stále dotuje zemědělství. „Potravinovou montovnou zůstaneme, pokud nezajistíme dotace perspektivních oborů.“

Do budoucna je zapotřebí, aby byli výrobci více aktivní v iniciativách jako jsou reformulace, nutriční značení, trvale udržitelná výroba potravin či  cirkulární ekonomika.

„Udržitelnost se ukazuje v potravinovém maloobchodě jako důležitý atribut značky, protože zákazníci oceňují čím dál tím více odpovědné podnikání, které má co nejmenší negativní vliv na životní prostředí,“ potvrzuje generální ředitelka Tesco Stores ČR Katarína Navrátilová.

Okamura se zacyklil, proto neuspěl. Teď jsou tu „noví sekáči“, říká politolog

  • Nejčtenější

Aerolinky vykázaly z letadla černochy kvůli zápachu. Dopravce slibuje nápravu

21. června 2024  10:55

Tři muži černé pleti žalují leteckou společnost American Airlines kvůli rasové diskriminaci. Tvrdí,...

Švédsko se rozloučilo s hotovostí. Zato masivně přibylo digitální kriminality

21. června 2024

Mezi evropské lídry bezhotovostních transakcí se dlouhá léta řadí Švédsko. K trendu však...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Západní zboží dál míří do Ruska. I díky Nizozemci, který na tom zbohatl

22. června 2024

Společnost Nike přestala prodávat své sportovní oblečení v Rusku už krátce po zahájení invaze na...

Potraviny jako před krizí. Kuřecí za stovku, cibule i za patnáct, říká web

18. června 2024

Ceny některých potravin proti stejnému období minulého roku výrazně zlevnily. U některých...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

My ve vašem a vy u nás. Popularita výměny domovů roste, lidé ušetří tisíce

22. června 2024

V době raketově rostoucích cen za ubytování v hotelech zažívá nebývalý boom výměna domů. Její...

Keňa plánuje první jadernou elektrárnu. Uspěchané i nezákonné, míní odpůrci

23. června 2024

Keňa se v posledních letech stává čím dál více oblíbenou destinací pro trávení letní dovolené....

Srbský odklon od Ruska? Ukrajině přes prostředníky dodalo munici za miliardy

23. června 2024

Srbsko tiše navyšuje množství munice, kterou prodává na Západ, což vede k posílení obrany Ukrajiny,...

OBRAZEM: Jak se měnil Máj v čase. Rekonstrukce probíhala od podlahy

23. června 2024

V červnu 2022 se na dva roky uzavřel obchodní dům Máj na pražské Národní třídě. Ihned poté začala...

Zážitek je víc než peníze. Cestovky začínají poskytovat záruku na počasí

23. června 2024

Premium Stále více hráčů v cestovním ruchu se snaží zákazníkům garantovat vhodné počasí a příznivé podmínky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...