Přítomní řečníci se shodli, že již nyní probíhá intenzivní oživení ekonomiky. To se však netýká všech sektorů. Obchod i průmysl se z pandemického šoku vzpamatovává velmi nerovnoměrně a s různou intenzitou.
„Pandemický rok nebyla krize, ale spíš šok a ekonomika se jako po šoku chová. Celé její oživení bude tak probíhat nerovnoměrně,“ dodává hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy však není situace tak tragická. Díky pandemii začali zákazníci více dbát na své zdraví a výrazně změnili své nákupní chování. Již delší době je evidentní, že si vybírají potraviny, které jsou kvalitní, zdravé a hlavně cenově příznivé.
„Nevyhovující výrobky z obchodů mizí a zákazník si chce připlatit za dobrý produkt, který mu přinese také zdravotní benefit,“ dodává Prouza.
Konec vepřů v Čechách? Situace je kritická, obchodní řetězce pomáhat nebudou |
Také obchodní řetězce již nyní rozšiřují své nabídky o čerstvé ovoce a zeleninu, bioprodukty i bezlepkové. Toto zboží může být sice dražší, ovšem z průzkumu vyplývá, že si Češi za zdravé potraviny mnohdy rádi připlatí.
Čeští spotřebitelé budou podle Karla Týry ze společnosti Nielsen IQ nyní více vyhranění než dříve. Roli v tom, kde budou nakupovat a jaké zboží vloží do košíku, bude mít nejen finanční situace, která byla důležitá i v předchozích obdobích, ale také očkování nebo nařízená práce z domu.
„Nevyhnutelná polarizace společnosti z mnoha úhlů od proočkovanosti, přes dopady na finanční situaci domácnosti, až po obavy či bezstarostnost z následného vývoje bude určující pro to, jako nákupní a spotřební rutiny přetrvávají. Správné pochopení a uchopení těchto znalostí bude klíčové pro úspěch značek, tak samotných obchodníků,“ dodává Týra.
Hlavním problémem, který Prouza na summitu zmiňuje, je to, že Česká republika dlouhodobě vyváží suroviny, namísto aby raději vyvážela finální produkty. Dále zmiňuje, že nemá dostatečné skladové prostory a navíc stále dotuje zemědělství. „Potravinovou montovnou zůstaneme, pokud nezajistíme dotace perspektivních oborů.“
Do budoucna je zapotřebí, aby byli výrobci více aktivní v iniciativách jako jsou reformulace, nutriční značení, trvale udržitelná výroba potravin či cirkulární ekonomika.
„Udržitelnost se ukazuje v potravinovém maloobchodě jako důležitý atribut značky, protože zákazníci oceňují čím dál tím více odpovědné podnikání, které má co nejmenší negativní vliv na životní prostředí,“ potvrzuje generální ředitelka Tesco Stores ČR Katarína Navrátilová.