Má jít o zmrzlinu, která je díky svým nutričním vlastnostem považována za tvarohovou svačinku. „Proto se nanuk Míšánek během výroby nenamáčí do kakaové polevy,“ míní Monika Vybíralová, mluvčí společnosti Unilever. Nanuk je určen především dětem.
Podobná zákaznická „překvapení“ nejsou zvlášť v poslední době neobvyklá. Míša se zařadil po bok například gumovým JOJO Medvídkům, které obsahují o 30 procent méně cukru než jejich klasická verze. Nebo kokosové tyčince Margot, která obsahuje více kokosu a méně cukru.
Chování českého spotřebitele se během pandemie výrazně změnilo. Zákazníci více dbají o své zdraví a výrazně změnili nákupní chování.
Tomáš Prouzaprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu
O tom, že jsou podobné výrobku v kurzu, svědčí mimo i to, že v právě z čokolády svlečený Míšánek tvaroh získal cenu české Potravinářské komory ČR.
Zdravé potraviny jsou v kurzu
Chování českého spotřebitele se během pandemie výrazně změnilo. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy začali zákazníci více dbát o své zdraví a výrazně změnili nákupní chování.
Již delší dobu je evidentní, že si vybírají potraviny, které jsou kvalitní, zdravé, a hlavně cenově příznivé. „Nevyhovující výrobky z obchodů mizí. Zákazník si chce připlatit za dobrý produkt, který mu přinese také zdravotní benefit,“ zmínil Prouza na zářijovém Retail Summitu v Praze.
Nanuk Míšánek |
To ostatně potvrzuje potravinářská firma Danone. „V poslední době vidíme rostoucí poptávku po zdravějších výrobcích s přidaným benefitem,“ míní mluvčí společnosti Katarína Palečková. Jak doplňuje, na poptávku společnost průběžně reaguje.
„Výrobci potravin nechtějí nikoho šidit ani šetřit na vstupních nákladech. Reformulovaný výrobek není výrobek ošizený, naopak jsou pozitivně vnímané složky přidávány a negativní snižovány nebo nahrazovány,“ vysvětluje prezidentka Potravinářské komory České republiky Dana Večeřová.
Hlavně musí chutnat
Podle Potravinářské komory ČR jsou reformulace potravin žádoucí, avšak k výrazné změně receptury je potřeba přistupovat velmi obezřetně. Může se totiž jednoduše stát, že spotřebiteli nová zdravější verze výrobku nebude chutnat. „Spotřebitelé bývají mnohdy konzervativní, výrobce by mohl o své zákazníky přijít,“ upozorňuje Potravinářská komora ČR.
Fakt, že u potravin hraje hlavní roli chuť, potvrzuje i česká rodinná firma Kalma, jejímž cílem je vyvíjet zdraví prospěšné produkty.
Coca-Cola mění recept dietní koly podruhé během čtyř let. Valí se na ni kritika. |
„Několikrát se nám stalo, že jsme vyvinuli produkt – vesměs šlo o dezerty –, který při prvotních ochutnávkách chutnal. Samozřejmě nabízel benefity, byl to například zdroj bílkovin, vlákniny, bez alergenu, s nízkým obsahem cukru nebo bez přidaného cukru. Umístili jsme ho do zdravých výživ v náhradním obalu, ale bohužel se v obchodech neuchytil. Dostali jsme zpětnou vazbu, že produkt nechutnal. Takže jsme ho ani nezačali vyrábět,“ říká Lucie Bulko za společnost Kalma.
Mnohem horší je podle ní situace, kdy prvotní ochutnávky dopadnou dobře, společnosti investuje do obalů, ale produkt se prodává v malém množství, které je pro Kalmu neudržitelné. Jako příklad tohoto neúspěchu u zákazníků uvádí jáhlovou přesnídávku s borůvkami nebo Chia kaši.
Jeden nanuk nehraje roli
Ohledně nových nanuků s názvem Míšánek oslovila redakce i odborníky. „Změny jsou skutečně relativně drobné, ale i tak bych je ocenila a dávají mi smysl,“ říká specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková, která porovnala výživové složení a obsah obou verzí nanuků Míša. Podle ní jde o správný výživový posun. Vysokoškolská profesorka Jana Dostálová však upozorňuje, že obsah cukru zůstává ve výrobku stejný. Uvítala by jeho snížení.
Obě odbornice se shodují, že jeden produkt nemůže ovlivnit zdravotní stav člověka. „Vliv výživy totiž nejde posuzovat podle jediného produktu, ale podle celého jídelníčku, zdravotního stavu a života daného jedlíka. Čistě teoreticky se třeba může stát, že ‚dietnější nanuk‘ tolik neuspokojí a jeho konzumace jen navýší chuť na další sladkosti. I když díky zvýšenému množství bílkovin by měl naopak zasytit více,“ míní Margit Slimáková.